کدام سازنده برنده سال 2021 شد؟

تعداد هواپیمای تحویل داده شده

بیایید با نگاهی به هواپیماهای تحویل‌داده شده در سال ۲۰۲۱ شروع کنیم. در حالی که تاثیر پاندمی‌کووید-۱۹ هنوز بر بسیاری از خطوط هوایی محسوس بود، فروش و تحویل هواپیماهای جدید برای هر دو هواپیماساز صورت پذیرفت. در مورد بوئینگ، هم سال خوب و هم سال بدی از این نظر بود. در حالی که این هواپیماساز آمریکایی قادر به پاکسازی هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ مکس از خط تولید خود شد، اما تحویل بوئینگ ۷۸۷ عملا در بیشتر سال امکان‌پذیر نشد. بر اساس گزارش تحویل رسمی ‌بوئینگ، این غول هوافضا ۳۴۰ فروند هواپیما در طول سال ۲۰۲۱ تحویل داده است که مشتریان آن از آئروفلوت تا وست‌جت بوده‌اند. حدود ۲۴۵ مورد از اینها یا حدود ۷۲ درصد هواپیماهای بوئینگ مکس ۷۳۷ بودند و فقط ۱۴ مورد هواپیمای  ۷۸۷ Dreamliner بودند که همگی طی دو ماه در سه ماه دوم سال تحویل مشتریان شدند.

به نظر می‌رسد ایرباس عملکرد بهتری در این رابطه داشته است و هیچ یک از محصولاتش با توقف تحویل مواجه نشده‌اند. این هواپیماساز گزارش می‌دهد که ۶۱۱ فروند هواپیما را در طول سال به مشتریان مختلف تحویل داده که باعث افزایش ۸۰ درصدی آن در مقایسه با بوئینگ شده است. بنابراین برنده این بخش ایرباس است.

سفارش‌های جدید

همانند موضوع تحویل، سفارش هواپیماهای جدید نیز برای دومین سال متوالی تحت تاثیر پاندمی ‌قرار گرفت، هرچند همه چیز رو به بهبود است. هر دو سازنده شاهد چند سفارش قابل توجه در طول نمایشگاه هوایی دبی بودند که سفارش‌های بیشتری نیز در طول این سال وجود داشت. تنها با حضور در نمایشگاه هوایی دبی، به نظر می‌رسد ایرباس سال را با قاطعیت برنده شده است، اما ممکن است هنوز برای نتیجه‌گیری زود باشد. بدون احتساب آثار لغو سفارش‌ها، ایرباس بالغ بر ۷۷۱ سفارش جدید در طول سال ثبت کرد که از مدل A۳۵۰ برای خطوط هوایی لوفت‌هانزا تا مدل A۳۲۱neos برای ویز ایر مجارستان را شامل می‌شود. در مقابل، بوئینگ حدود ۹۰۹ سفارش از مشتریان مختلف در طول سال دریافت کرد، از جمله می‌توان به سفارش ۱۴۰ فروند هواپیمای MAX برای خطوط هوایی ساوت وست و ۲۵۸ فروند برای یونایتد اشاره کرد.

البته سفارش‌های ناخالص تنها بخشی از داستان است. در حالی که هواپیماسازان مشتاق هستند در مورد سفارش هواپیماهای جدید خود فریاد بزنند، آنها معمولا در مورد لغو سفارش آنچنان شفاف عمل نمی‌کنند. خوشبختانه، رویترز سفارش‌ها و لغو سفارش‌ها را برای سفارش‌های خالص (سفارش‌های جدید منهای سفارش‌های لغو ثبت‌شده در سال) پیگیری کرد. به گفته این نشریه، ایرباس ۵۰۷ سفارش خالص ثبت کرده است، در حالی که این رقم برای بوئینگ به ۴۹۷ فروند رسیده است. جالب اینجاست که ایرباس ۲۶۸ سفارش خالص در سال ۲۰۲۰ داشت که به معنای افزایش ۸۹ درصدی است. بوئینگ عملا سال به سال شرایط خود را تغییر داد و از خالص سفارش‌های منفی ۴۷۱ فروند در سال ۲۰۲۰ خارج شد. بنابراین برنده سفارش‌های جدید در سال ۲۰۲۱ نامشخص است.

ناوگان فعال

به دلیل شیوع کرونا  بسیاری از هواپیماها در سراسر جهان زمینگیر شدند، مانند بسیاری از ناوگان A۳۸۰ یا ناوگان ۷۷۷-۲۰۰ خطوط هوایی یونایتد که  پس از یک نقص کنترل نشده در موتور در اوایل سال گذشته زمینگیر شد، اما کدام سازنده تا به امروز بیشترین هواپیماهای فعال را دارد؟

بر اساس داده‌های وب‌سایت ch-aviation در پایان دسامبر ۲۰۲۰، بالغ بر ۹۲۱۴ فروند هواپیمای ایرباس فعال در ۴۲۶ ناوگان مختلف، از جمله ۷۴۶۲ هواپیمای باریک‌پیکر، ۱۶۵۳ هواپیمای پهن‌پیکر و تعداد انگشت‌شماری هواپیمای دیگر، پرواز داشتند. در کنار بسیاری از هواپیماهای ایرباس A۳۸۰، قطر ایرویز تعداد قابل توجهی از ناوگان ایرباس A۳۵۰ خود را در حالی که خود را برای رویارویی با ایرباس در دادگاه به دلیل مسائل مربوط به طراحی رنگ آماده می‌کند، متوقف کرده است. باز هم، به نظر می‌رسد بوئینگ با بیشترین هواپیماهای فعال در این بخش جلوتر است.

بر اساس داده‌های ch-aviation ، بالغ بر ۱۰۷۲۶ هواپیمای بوئینگ عملیاتی متعلق به ۵۸۳ ناوگان مختلف در این سال وجود داشت. جت‌های باریک‌پیکر بالغ بر ۷۶۳۴ فروند را از این تعداد به خود اختصاص داده‌اند، در حالی که هواپیماهای پهن‌پیکر شامل ۳۰۹۲ جت بودند. بنابراین برنده ناوگان فعال را می‌توان بوئینگ دانست.

بیشترین پروازها در سال ۲۰۲۱

با استفاده از داده‌های برنامه‌ریزی‌شده از کارشناسان داده‌های هوانوردی Cirium، می‌توانیم مشاهده کنیم که چه تعداد پرواز با هواپیماهای ایرباس و بوئینگ در طول سال ۲۰۲۱ برنامه‌ریزی شده است.

 در مجموع، ۱۸.۳۰۹.۱۰۹ پرواز برای جت‌های مسافربری و باری از این دو سازنده برنامه‌ریزی شده بود که حدود ۶۲ درصد از کل پروازهای سال ۲۰۲۱ را تشکیل می‌دهند.

ایرباس و بوئینگ رتبه‌های اول و دوم را از نظر پرواز در بین سازندگان هواپیما به خود اختصاص دادند.  بوئینگ در طول سال بالغ بر ۸.۹۰۷.۹۴۸ پرواز داشته است، به این معنی که ایرباس با ۹.۴۰۱.۱۶۱ پرواز برنامه‌ریزی شده برای سال کمی ‌جلوتر از آن بوده است.

هواپیماهای اسقاطی و از رده خارج شده

در حالی که معمولا هواپیماها در پایان عمر خود اسقاط می‌شوند، برای قضاوت در این مقوله، ما به دنبال سازنده‌ای هستیم که کمترین هواپیما را در طول سال اسقاط یا خارج کرده باشد. ایرباس شاهد اسقاط برخی از هواپیماهای معروف خود در طول سال بوده است. چند ماه پیش، خطوط هوایی سنگاپور چند ایرباس A۳۸۰ کهنه خود را کنار گذاشت. در همین حال، امارات اولین ایرباس A۳۸۰ خود را چند ماه قبل از تحویل آخرین ایرباس A۳۸۰ جدید خود، کنار گذاشت.

با در نظر گرفتن این موضوع، حدود ۸۷ هواپیمای ایرباس از جمله یک جت سابق لوفت‌هانزا که قرار بود به‌روزرسانی شود، در طول سال اسقاط شدند یا از کار معلق شدند. با کمال تعجب، تعداد بیشتری از هواپیماهای بوئینگ در طول سال ۲۰۲۱ اسقاط شدند یا از کار برکنار شدند. این پرتال گزارش می‌دهد که سال گذشته ۱۳۰ هواپیمای بوئینگ از جمله ۴۸ هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ اسقاط شدند. این در حالی است که با شروع پاندمی‌کووید۱۹- بسیاری از خطوط هوایی به دنبال بازنشستگی بوئینگ‌های ۷۴۷ بودند. بنابراین برنده اسقاط هواپیما را نیز می‌توان شرکت ایرباس دانست.

نتیجه نهایی: ایرباس ۳ - ۱ بوئینگ

در مجموع، به نظر می‌رسد ایرباس به عنوان برنده سال ۲۰۲۱ از بوئینگ جلوتر بوده است، اگرچه این فاصله به اندازه اختلاف سال گذشته قابل توجه نبود. البته، سال برای هر دو شرکت پر‌فراز و نشیب بوده است. ایرباس به دلیل مشکل رنگ A۳۵۰ با قطر ایرویز درگیر شده است و طبق گزارش‌ها سایر شرکت‌ها نیز تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته‌اند. در همین حال، تحویل بوئینگ ۷۸۷ دریم لاینر سه ماه پس از شروع سال ۲۰۲۲ هنوز از سر گرفته نشده است. همان‌طور که گفته شد، بوئینگ ۷۳۷ مکس در سال گذشته در بسیاری از مناطق همچنان به عملکرد قوی برای هواپیماساز آمریکایی ادامه می‌دهد.