به گزارش خبرگزاری خانه ملت، محمد شیخان مدیرعامل شرکت دخانیات ایران بعدازظهر دوشنبه ۲۹ فروردین در نشست کمیسیون اجتماعی مجلس حاضر شد و ضمن ارائه گزارش عملکرد در سه ماهه مسوولیت خود، به مشکلات موجود این شرکت در گذشته به خصوص در دولت دوازدهم پرداخت.

وی در ابتدای اظهارات خود به طرح چند سوال مهم پرداخت و گفت:  چرا شرکت دخانیات ایران که در گذشته سهم ۸۰درصدی از بازار مصرف داخل داشته، امروز به حدود ۱۰درصد بازار رسیده است، همچنین چرا سطح زیر کشت توتون از ۹ هزار هکتار به هزار هکتار تقلیل یافته  و چه کسانی به معیشت و اقتصاد کشاورزان آسیب زدند.

وی ادامه داد: چرا امروز بیش از ۷۵درصد از سهم بازار داخلی متعلق به کمپانی‌های چند ملیتی آمریکایی، انگلیسی و ژاپنی است؟

شیخان یادآور شد: چرا قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه و مالیات ارزش افزوده، در راستای منافع شرکت‌های چند ملیتی است؟

وی افزود: چرا شرکت‌های چند ملیتی آمریکایی، انگلیسی و ژاپنی به‌رغم سود سرشار از بازار داخلی ایران، هیچ تعهدی نسبت به بهداشت، اشتغال، توسعه کشت، ورزش و مسوولیت اجتماعی ندارند و صرفا نگاهی سودانگارانه به بازار مصرف ایران داشته و عایدات آنها از کشور خارج می‌شود.

این مقام مسوول با طرح این سوالات اضافه کرد: چرا پس از شکل‌گیری مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر صنعت دخانیات کشور، تولید داخل  آسیب دیده و شرایط به نفع شرکت‌های چند ملیتی آمریکایی، انگلیسی و ژاپنی رقم خورده است؟

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران سپس با اشاره به شرایط شرکت دخانیات ایران در زمان تحویل مسوولیتش در بیستم آذر سال گذشته، گفت: زیان انباشته ۵۵۴ میلیارد تومانی شرکت در پایان ۹ ماهه سال ۱۴۰۰، زیان عملکرد ۳۶۴ میلیارد تومانی شرکت در سال ۱۳۹۹، زیان عملکرد ۱۵۰ میلیارد تومانی شرکت در ۹ ماهه سال ۱۴۰۰، زیان انباشته ۴۰ میلیارد تومانی شرکت «ایده‌آل دخان»، بدهی‌های ارزی و ریالی سنواتی به میزان ۳ هزار و ۶۶ میلیارد تومان اعم از بدهی ارزی و ریالی (۳۰ میلیون یورو بدهی ارزی) و بدهی هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی مالیات ارزش افزوده از مشکلات این شرکت است.

شیخان با بیان اینکه شرکت ایده‌آل دخان به منظور تامین مواد اولیه داخلی و خارجی در سال ۱۳۹۵ ایجاد شد، افزود: این شرکت به‌رغم ۳درصد کارمزد بالاسری از شرکت دخانیات ایران بابت فعالیت، در زمان انحلال شرکت، بدهی مالیاتی به دولت به میزان ۲۲ میلیارد تومان، بدهی بابت عدم پرداخت مالیات ارزش افزوده به میزان ۳۸ میلیارد تومان و زیان انباشته ۴۰ میلیارد تومانی داشته است. وی انحراف ۴۵درصدی بودجه مصوب در بخش درآمدها در ۹ ماهه سال گذشته را مورد اشاره قرار داد و افزود:  پرونده‌های مفتوح حقوقی ۲۳۵ پرونده (۱۶۰ پرونده در محاکم قضایی به میزان صدها میلیارد تومان و ۷۵ پرونده در دیوان عدالت اداری) بوده است.

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران همچنین به وجود سابقه چک برگشتی و عدم امکان صدور دسته‌چک از زمان تصدی مسوولیت خود در این شرکت اشاره کرد و گفت: محکومیت شرکت دخانیات در ۲ پرونده حقوقی با یک شرکت بابت فروش توتون‌های روستایی در سال‌های ۹۶ و ۹۸ و مسدودی حساب‌های شرکت در اجرای حکم قضایی از دیگر مشکلات این شرکت است.

شیخان همچنین واگذاری برند بیستون شرکت ملی دخانیات به یک شرکت خصوصی به ثمن بخس، غیرفعال بودن ۳۳ دستگاه ماشین‌آلات خطوط تولیدی شرکت و نیاز به حدود هزار میلیارد تومان نقدینگی بابت تعمیر، تعویض قطعات و اورهال دستگاه‌ها را از دیگر مشکلات شرکت ذکر کرد.