فعالیت فناورانه در قطعه‎سازی همه‎گیر می‎شود؟

سال گذشته رهبر معظم انقلاب در روزهای پایانی سال دیداری با صاحبان برخی بنگاه‎های اقتصادی داشتند و در سخنان خود نسبت به کیفیت و قیمت محصولاتی مانند خودرو و لوازم‎خانگی گلایه‎مند بودند. به نظر می‎رسد تعیین شعار سال در حوزه دانش‎بنیان‎ها بی‎ارتباط با این مساله نباشد. واحدهای تحقیق و توسعه (R&D) در واحدهای صنعتی به همین منظور فعالیت دارند، اما آن‌گونه که باید خروجی مناسبی نداشته‎اند. در حوزه خودروسازی عنوان می‎شود یکی از بسترهای مهم در روزآمدی محصولات، طراحی پلت‌فرم از سوی خودروسازان است؛ اما زنجیره تامین در روزآمد کردن محصولات و کیفیت آنها چقدر کمک‎کننده هستند؟ با توجه به شعار سال اگر قطعه‎سازان به ویژه شرکت‎های بزرگ به سوی دانش‎بنیان شدن حرکت کنند سودمندتر است یا با شرکت‎های دانش‎بنیان مشارکت داشته باشند؟ مدیرعامل شرکت «اطلس‎پمپ سپاهان» در این باره با بیان اینکه بیشتر از ۲۰ درصد شرکت‎های قطعه‎سازی به نام شرکت‎های دانش‎بنیان به ثبت رسیده‎اند، گفت: طی سال‎های گذشته کشور با محدودیت‎های بین‎المللی زیادی روبه‎رو بوده است و تحریم سبب شده تا صنعتگران، واحدهای تحقیق و توسعه قوی داشته باشند در غیر این صورت نمی‎توانستند به حیات تولیدی خود ادامه دهند.

ابراهیم احمدی با اشاره به همکاری برخی شرکت‎های قطعه‎ساز با مراکز علمی و دانشگاهی افزود: اطلس‎پمپ سپاهان حدود ۱۸ سال پیش برای برخی پروژه‎های تولیدی در حوزه دانش‎بنیان‎ها سرمایه‎گذاری کرد و در این راستا وارد تعامل با دانشگاه ‎شد. این امور در دوره‎ای انجام شد که صنعت خودرو به لحاظ مالی قدرتمند و توانمند بود. در این مقطع توان سرمایه‎گذاری جدید برای اخذ فناوری نوین وجود داشت و پروژه‎هایی تعریف می‎شدند. رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‎سازان خودروی استان اصفهان   با بیان اینکه با نقدینگی می‎توان سرمایه‎گذاری در حوزه فناوری داشت، ادامه داد: هنگامی که در دهه ۹۰ قیمت خودرو دستوری شد به لحاظ توان مالی صنعت آرام‎آرام ضعیف و ضعیف‎تر شد و امروز خودروسازان با زیان‎ انباشته روبه‎رو هستند. با کاهش منابع مالی طبیعی است برنامه‎های فناورانه حذف ‎شوند. در چنین شرایطی یک مدیر فقط می‎تواند امور روزمره خود را پیگیری کند تا حیات تداوم داشته باشد. شرکتی که با زیان مواجه است، نمی‎تواند سرمایه‎گذاری در حوزه طراحی مهندسی و دانش‎بنیان‎ها داشته باشد. امور فناورانه هزینه هنگفت می‎خواهد؛ باید کاشت تا برداشت ممکن شود.

احمدی با اظهار امیدواری نسبت به تعیین شعار سال به نام تولید و دانش‎بنیان‎ها عنوان کرد: با رویکردی که رهبر معظم انقلاب برای تولید درنظر گرفته‎اند، می‎توان امیدوار بود تا بودجه مورد نیاز برای تحقق آن نیز تعریف شده باشد؛ البته تاکید می‎شود این پروژه‎ها نباید برای کوتاه‎مدت باشد بلکه برنامه‎های راهبردی بلندمدت می‎طلبد. رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‎سازان خودروی استان اصفهان با اشاره به زیرساخت‎ شرکت‎های قطعه‎سازی اظهار کرد: می‎توان با کمک شرکت‎های دانش‎بنیان پیشرفت‎های خوبی را انتظار داشت اگرچه خود شرکت‎های دانش‎بنیان نیز با کمبود نقدینگی روبه‎رو هستند. بنابراین  چنانچه منابع مالی فراهم باشد به راحتی می‎توان روش‎های فناورانه را وارد تولید کرد. به عنوان مثال با شیوع ویروس کرونا، شرکت‎های مختلف بین‎المللی برای ساخت واکسن سرمایه‎گذاری هنگفت چند میلیارد دلاری داشتند. بنابراین برای تحقق شعار سال در زنجیره تامین، چه قطعه‎سازان شرکت‎هایی دانش‎بنیان شوند و چه با شرکت‎های دانش‎بنیان مشارکت داشته باشند به نقدینگی و سرمایه‎گذاری هنگفت نیاز دارند. او با بیان اینکه تحقق چنین موضوعی را باید به فال نیک گرفت، گفت: بخش خصوصی هزینه می‎کند و پیگیر موضوع است، اما همراهی سایر نهادها هم ضروری است. دولت باید تسهیلات بلندمدت و با بهره پایین تعریف کند و در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد.

راه‎اندازی سایت‎های تحقیقاتی

رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‎سازان خودروی استان اصفهان در پاسخ به این پرسش که چند درصد قطعه‎سازان این استان در حوزه دانش‎بنیان‎ها فعالیت دارند، گفت: شرکت‎های بزرگ و متوسط تجربه خوبی در این حوزه در اختیار دارند. حتی بعضی از این شرکت‎ها در دانشگاه‎ها مبادرت به راه‎اندازی سایت تحقیقاتی کرده‎اند. شاید در این باره بتوان گفت ۲۵درصد قطعه‎سازان اصفهان با روش فناورانه فعالیت دارند یا به هر حال با شرکت‎های دانش‎بنیان همکاری می‎کنند. وی ادامه داد: همچنین در میزهای تخصصی و داخلی‎سازی قطعات هم این موضوع در حال پیگیری است. به عنوان نمونه شیر هیدرولیک فرمان، قطعه‎ای فوق‎ایمنی و های‎تک است که وارد می‎شود. داخلی‎سازی این قطعه از سوی دو شرکت قطعه‎ساز که یکی در استان تهران فعالیت دارد و دیگری در اصفهان آغاز شده است. سرمایه‎گذاری هنگفتی انجام شده و با همکاری دانشگاه، پروژه به سرانجام رسیده و به زودی این قطعه به تولید انبوه می‎رسد. یا اطلس‎پمپ سپاهان تاییدیه تولید دو قطعه با دانش بالا را اخذ کرده و این قطعات به زودی جایگزین نمونه‎های خارجی می‎شوند.

احمدی گفت: فعالیت‎های فناورانه خوبی در تولید و تامین قطعات هیدرولیکی و برقی در سه سال اخیر در کشور انجام شده است. در واقع پس از تحریم سنگین مرداد ۹۷ قطعات با کمک دانش‎بنیان‎ها تولید می‎شوند اما در حوزه مواد اولیه هم باید تحولات بنیادین انجام شود. محصولات فناورانه به مواد اولیه مناسب نیاز دارد. در این حوزه هم باید سرمایه‎گذاری شود مثلا سیم و ورق‎ها باکیفیت بیشتر در اختیار تولیدکنندگان میانی و نهایی قرار گیرند؛ به هر حال تامین مواد اولیه خوب هم یکی از حلقه‎های زنجیره ارزش تولید به شمار می‎روند. وی درباره روند داخلی‎سازی قطعات با فناوری روز تصریح کرد: چاره‎ای جز این کار نداشتیم چون صنعت با خطر تعطیلی روبه‎رو بود، اما فناوری هم یک‎شبه رخ نمی‎دهد؛ نیاز است سرمایه‎گذاری مستمر وجود داشته باشد و کار مقطعی انجام نشود تا چنین اموری در تولید نهادینه شود.

ضرورت ارتباطات بین‎المللی

این فعال صنعت قطعه در ادامه سخنان خود با اشاره به ارتباطات بین‎المللی یادآور شد: نباید از این مساله غافل شد. بدون مشارکت بین‎المللی زمان را از دست می‎دهیم و کارها کند پیش می‎رود. البته تاکید می‎کنم نباید توانمندی‎های خود را دست‌کم بگیریم، اما همکاری و مشارکت بین‎المللی هم ضرورت دارد. احمدی با بیان اینکه در دهه ۴۰ و ۵۰ کارخانه‎های بزرگی در اصفهان راه‎اندازی شدند که جمعا ۱۰ هزار کارگر داشتند، گفت: از دوره صفویه در حوزه ریخته‎گری تجربه‎های خوبی به ثبت رسیده است، اما چون حمایت لازم وجود نداشته فعالیت‎ها تداوم نداشتند.

تصویب بودجه مورد نیاز

در ادامه مدیرعامل شرکت مهندسی خور هم به واحدهای تحقیق و توسعه شرکت‎های قطعه‎ساز اشاره کرد و گفت: این واحدها براساس دانش فنی برای توسعه محصولات به لحاظ کیفی، تنوع و تعدد تشکیل شده و فعالیت دارند. فلسفه شرکت‎های دانش‎بنیان هم بر همین اساس تدوین شده است. سیامک مقتدری در این باره که بهتر است قطعه‎سازان ساختار دانش‎بنیان داشته باشند یا با شرکت‎های دانش‎بنیان مشارکت کنند، عنوان کرد: به طور قطع شرکت‎های دانش‎بنیان‎ می‎توانند نقش کلیدی برای تولید داشته باشند، اما قطعه‎سازان هم نباید با روش‎های فناورانه بیگانه باشند. وی تاکید کرد: مساله مهم تامین منابع مالی مورد نیاز است زیرا در این حوزه نیازمند سرمایه‎گذاری هنگفتی هستیم. امور مربوط به پژوهش، تحقیق، آزمایش و... ۶ ماهه و یک ساله جواب نمی‎دهد. در حوزه تامین مالی هم در تمام کشورها بانک‎ها متولی این امر هستند، اما بانک‎های کشور برای فعالیت‎های بلندمدت سرمایه‎گذاری نمی‎کنند. البته باید به آنها حق داد زیرا بانک هم بنگاه اقتصادی است که با توجه به نرخ تورم کشور حاضر به سرمایه‎گذاری بلندمدت نیست. آنها یا منابع مالی مورد نیاز را در اختیار ندارند یا اگر هم داشته باشند تمایلی به سرمایه‎گذاری بلندمدت ندارند. فعالیت‎های بلندمدت تجاری نیست و خیلی زود به بهره‎وری نمی‎رسد. بنابراین دولت باید ورود کند همان طور که سایر دولت‎ها در کشورهای جهان این‌گونه عمل می‎کنند.

مقتدری گفت: شنیده‎ها حاکی است بودجه‎هایی برای تحقق شعار سال به تصویب رسیده که امیدواریم منابع مالی مطلوبی برای این موضوع باشد. ضرورت دارد منابع مالی با گرفتن تعهد به شرکت‎ها واگذار شود تا مانع هرزرفت سرمایه‎ها همچون گذشته باشیم. وی درباره فعالیت فناورانه در شرکت خور هم گفت: این شرکت سابقه خوبی در قالب‎سازی و پیاده‎سازی طرح‎ها دارد. ما در حوزه مهندسی و قالب‎سازی قطعات فلزی و بدنه فعالیت زیادی داشته‎ایم. سال گذشته تولید ۱۲۰ قطعه در این شرکت تعریف شد که برخی از آنها با طراحی داخلی، ساخته خواهند شد. طراحی فرآیند و ساخت تجهیزات و ابزار لازم درباره این ۱۲۰ قطعه در شرکت خور آغاز شده است. این فعال صنعت قطعه افزود: فعالیت فناورانه این نیست که به تکنولوژی جدیدی دست یافت همین که با روش‎هایی به ارتقا و بهره‎وری محصول کمک کرد خود موفقیت بزرگی برای صنعت به شمار می‎رود.