به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از عرب نیوز، این دومین اقدام قضایی طی ۲۴ ساعت علیه بانک‌های لبنانی است. پیش از این، قاضی میریانا عنانی، رئیس اداره اجرای احکام در بیروت، تمامی سهام، اموال و دارایی‌های یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های لبنان، Fransabank، را توقیف کرده بود. فرانس‌بانک یکی از قدیمی‌ترین بانک‌های لبنان است. گروه فرانس بانک حضوری تلفیقی در ۸ کشور لبنان، فرانسه، الجزایر، سودان، بلاروس، عراق، امارات متحده عربی و ساحل عاج دارد. این گروه همچنین از نظر شبکه شعب محلی با ۱۲۵ شعبه از نظر استراتژیک در سراسر کشور رتبه اول را دارد.

به گفته اداره اجرای احکام بیروت، در صورتی که این بانک نتواند سپرده متعلق به ایاد قربوی ابراهیم، یک تبعه مصری را که در میان صدها سپرده‌گذار این بانک قرار دارد که قادر به دسترسی به وجوه خود در فرانس بانک نیستند بازگرداند، دارایی‌های آن به حراج گذاشته می‌شود. ابراهیم برای بازپس‌‌‌گیری ۳۵۰۰۰ دلاری که ادعا می‌کند طلب دارد، علیه بانک اقدام قانونی کرده است.

از طرف دیگر قاضی عون روز پنج‌شنبه نیز در پی تحقیقات، حکم بازداشت رجا سلامه، برادر ریاض سلامه، رئیس کل بانک مرکزی را صادر کرد. گروه فعال پیشگامان حقیقت در این خصوص اظهار کرد که سلامه بر اساس شکایتی که ۱۰ روز پیش به اتهام پولشویی از طریق شرکت‌های جعلی مطرح کرده بود، دستگیر شده است. روندهای قضایی خشم دست اندرکاران صنعت مالی و بانکی لبنان را برانگیخته و انتظار می‌رود انجمن بانک‌های این کشور در مجمع عمومی روز جمعه درباره اعتصاب سراسری این صنف تصمیم‌گیری کنند.

نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان، تصمیمات قضات را «روند قضایی خودسرانه و غیرمنطقی» توصیف کرد. وی خاطرنشان کرد: با تمام احترامی که برای قوه قضائیه قائل هستم، این تصور عمومی وجود دارد که برخی اتفاقات با موازین قضایی مطابقت ندارد. حقوق سپرده گذاران اولویت ماست. اما روش اغراق‌آمیز کنونی در رسیدگی به حقوق قضایی و مسائل مربوط به بانک‌ها بسیار خطرناک است و می‌تواند اعتماد باقی مانده به سیستم بانکی را تضعیف کند. میقاتی در ادامه افزود: سپرده‌گذاران بار دیگر بهای این اقدام را خواهند پرداخت و من می‌ترسم در صورت عدم‌رسیدگی به نواقص، اوضاع تشدید شود.

کارشناسان معتقدند بحران مالی و بانکی در لبنان در غیاب هر گونه اصلاحاتی برای مقابله با آن بدتر می‌شود. بانک‌ها به توقیف وجوه سپرده گذاران دلاری و جلوگیری از نقل و انتقالات ادامه می‌دهند و لبنان نیز پرداخت تمامی اوراق قرضه یورویی سررسید را متوقف کرده است. با این حال، اتحادیه بانک‌های این کشور اعلام کرد که «اقدامات غیرقانونی و اقدامات سوء علیه آنها» را رد می‌کند. این انجمن هشدار داد که تداوم اقدامات خودسرانه و غیرقانونی علیه بانک‌ها، به بخش بانکی لطمه وارد می‌کند و بر منافع سپرده‌‌‌گذاران به‌‌‌ویژه با توجه به پیامدهای منفی روابط آنها با بانک‌های خارجی، بیشترین تاثیر منفی را دارد. این اتحادیه این اقدامات را ضربه‌ای به باقی مانده اقتصاد لبنان توصیف کرد.

کارشناسان می‌گویند که توقیف دارایی‌های فرانس بانک می‌تواند برای همه بانک‌ها عواقبی داشته باشد. دکتر ولید ابوسلیمان، کارشناس مالی در گفت‌وگو با عرب نیوز اظهار کرد: متاسفانه قربانی آنچه در حال وقوع است، سپرده‌گذار خواهد بود. وی افزود: تصمیمات قضایی در صورت اجرای بانک‌ها منجر به مصادره وجوه سپرده‌گذاران مجاز از سوی بانک می‌شود. وی گفت: کمیته نظارت بر بانک‌ها باید عادلانه با سپرده گذاران رفتار کند و بانک‌ها نیز باید به درخواست‌های سپرده‌گذاران رسیدگی کنند و نسبت به سپرده‌های آنها اطمینان دهند. ابوسلیمان خواستار پایان دادن به «وعده‌‌‌های دروغین و شعارهای مبهم» شد و افزود: هنوز هم سپرده‌‌‌ها مصادره می‌‌‌شوند، کنترل سرمایه هنوز تایید نشده و وجوه برداشت از صندوق بین‌المللی پول در هاله‌‌‌ای از ابهام قرار دارد. چارلز آربید، رئیس شورای اقتصادی و اجتماعی لبنان، از درخواست بانک‌ها برای گشایش خدمات بانکی روی سپرده‌‌‌گذاران در مورد سپرده‌‌‌هایشان و تهیه نقشه راه برای اجرای بازگشت آنها حمایت کرد. وی گفت: سکوت بانک‌ها غیرقابل قبول است و لجاجت کنونی آزاردهنده و غیرمسوولانه است و به عقیده من یک درک عادلانه و متوازن در این خصوص لازم است. انجمن سپرده گذاران در بیانیه خود آورده است: بانک‌ها به صورت دوستانه سپرده‌ها را پس نمی‌دهند و بر این اساس چاره‌ای جز مراجعه به مراجع قضایی و تصرف اموال بانک‌هایی که دو سال است به تحقیر و سرقت اموال سپرده‌گذاران روی آورده‌اند، نیست.

بحران اقتصادی در لبنان ناشی از دهه‌‌‌ها سوءمدیریت و فساد مزمن است. ظهور پاندمی ویروس کرونا که بر کسب و کارها تاثیر گذاشت فقط اوضاع موجود را تشدید کرد. و بعد، در ماه اوت هزاران تن مواد منفجره که به شکل غیراصولی در بندرگاه بیروت انبار شده بود، منفجر شد. این انفجار بیش از ۲۰۰ نفر را کشت و بخش‌‌‌های بزرگی از پایتخت لبنان را ویران کرد و فشار افزایش یافت. فارغ از دلایل مشخص و مهم بشردوستانه، هرچند که لبنان یک کشور کوچک و پردردسر مدیترانه‌‌‌ای است، اما از سوی دیگر، حلقه اتصال ثبات در منطقه است. در یک دهه گذشته لبنان سوپاپ اطمینانی برای سوریه، همسایه‌‌‌ درگیر جنگ خود بوده است و مامنی برای پناهجویانی که اکنون اکثریت قابل‌توجه‌‌‌شان در فقر شدید هستند و در خط مقدم بحران قحطی به سرمی‌‌‌برند.