تخلف در واردات با چاشنی معافیت مالیاتی

بر این اساس با حضور مهدی بستانچی، مدیرعامل گروه بستانچی و رئیس‌هیات مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان سیستم‌های تهویه‌مطبوع ایران نشستی خبری برگزار شد و مهم‌ترین چالش‌های صنف تهویه‌مطبوع و همچنین قابلیت‌ها و دستاورد‌های گروه بستانچی به‌عنوان یکی از بزرگ ترین شرکت‌های این صنعت که ضمن صادرات ۳۰درصدی تولیدات، توانسته در پروژه‌های بزرگ، محصولات وارداتی را کنار بزند، ارائه شد.

معافیت گمرکی برای واردات قاچاق

رئیس هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان سیستم‌های تهویه‌مطبوع گفت: با وجود اینکه انجمن تولیدکنندگان سیستم‌های تهویه‌مطبوع ایران از سال ۹۴ تاسیس شده است؛ اما هم‌اکنون ۱۰عضو با سابقه ۵۰سال داریم که این نشان می‌دهد صنعت تهویه‌مطبوع  قدمتی ۷۰ساله در ایران دارد. ایران در صنعت هواساز در خاورمیانه سرآمد است و تنها رقیب منطقه‌ای ما ترکیه به شمار می‌رود. ما در این صنعت دارای سطح تکنولوژی قابل قبولی هستیم و مزیت و قابلیت رقابتی با دنیا داریم. با این حال در زمینه صادرات موفقیت‌ها تناسبی با پتانسیل موجود ندارد.

وی در ادامه به مساله قاچاق اشاره کرد و افزود: ۵۰درصد از بازار در اختیار کالای قاچاق است که با استفاده از پروانه «واردکننده ماشین‌آلات و تکنولوژی» اقدام به واردات کالا می‌کنند و جالب‌تر اینکه از معافیت گمرکی هم برخوردار می‌شوند. یکی از کارهای اساسی انجمن این بود که در سال‌های گذشته توانستیم تعرفه واردات کالاها را استانداردسازی کنیم، پیش از این در تولید چیلر که ایران سابقه مطلوبی دارد، تعرفه واردات ما پایین‌تر از واردات امارات بود.

صنایع کوچک؛ ضربه‌گیر تحریم‌ها

رئیس دبیرخانه مردمی ‌صنعتگران تهران با تاکید بر توان اشتغال‌زایی صنایع کوچک و متوسط در کشور عنوان کرد: ۷۰ تا ۸۰درصد اشتغال کشور برعهده این بخش از صنعت است، چون صنایع بزرگ همیشه در معرض چالش‌های بین‌المللی و تحریم‌ها هستند و به نوعی صنایع کوچک همواره ضربه‌گیر تحریم‌ها بوده‌اند؛ اما چون قدرت چانه‌زنی صنایع بزرگ بیشتر است، متاسفانه به صنایع کوچک توجهی نمی‌شود.

این تولیدکننده، مالیات ارزش‌افزوده واحدهای تولیدی، تامین نهاده‌های تولید از جمله فولاد، برق و آب در شهرک‌های صنعتی، تامین مالی، خدمات بانکی و گمرک را مهم‌ترین مشکلات این صنعت عنوان کرد.

عضویت در انجمن‌ها شرط حضور در مناقصه باشد

بستانچی ادامه داد: یکی از درخواست‌هایی که از قانون‌گذاران داریم، این است که در راستای حمایت از تولید ملی، دستگاه‌های دولتی ملزم شوند در مناقصات خود شرط عضویت در انجمن تخصصی را اجباری کنند و اولویت با این شرکت‌ها باشد. متاسفانه شاهدیم که شرکت‌های متفرقه با خرید پروانه تولید در مناقصه شرکت می‌کنند و کالای مشابه خارجی را با قیمت بالا و کیفیت پایین ارائه می‌دهند. وی عمده مشکلات صنعت در کشور را ناشی از تصمیمات داخلی عنوان کرد و گفت: صدور بخش‌نامه‌های خلق‌الساعه و متعدد همواره باعث بروز مشکلات بسیاری شده است. ما نیازمند ثبات در تصمیمات و تسهیل فرآیند‌ها و همچنین توسعه دانش و ورود تکنولوژی و ماشین‌آلات مدرن هستیم.

این صنعتگر با اشاره به نبود استاندارد در محصولات تهویه‌مطبوع تاکید کرد: یکی از شروط شرکت در مناقصه‌ها این است که محصول استاندارد «یوروونت» داشته باشد که متاسفانه به دلیل تحریم، دریافت این استاندارد امکان‌پذیر نیست، یعنی شرکت‌های کنترل کیفیت خارجی به دلیل تحریم، محصولات ایرانی را پذیرش نمی‌کنند. این در حالی است که این شرط غیرممکن، در حقیقت سد کردن راه تولیدکنندگان داخلی برای شرکت در مناقصه‌ها است.

اهداف انجمن در سال ۱۴۰۱

بستانچی با اشاره به اهداف سال ۱۴۰۱ این انجمن گفت: از مهم‌ترین اهداف ما استانداردسازی محصولات به شکل جدی است. در کشور استانداردها در تولید لحاظ می‌شود؛ اما باید این استانداردها تدوین و اجباری شود.

رئیس هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان سیستم‌های تهویه‌مطبوع ایران درباره تعامل با اتاق بازرگانی،  سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها گفت: قصد داریم در سال آینده در کمیسیون‌های مدیریت شهری حضور مستمر داشته باشیم و امیدواریم بتوانیم پروژه‌های مشترک مطالعاتی و اجرایی داشته باشیم.

اتاق بازرگانی متاسفانه به صنایع کوچک و متوسط توجه ندارد و همیشه صنعت تهویه‌مطبوع مورد بی‌مهری قرار گرفته است. در تعامل با سازمان نظام مهندسی هم برنامه آموزشی در نظر گرفته‌ایم و قصد داریم مهندسان را به‌عنوان مجریان و بهره‌برداران اصلی در تهویه مطبوع آموزش دهیم.

تولید جت‌فن‌های تونلی و صادرات به ۱۶ کشور  

مدیرعامل گروه صنعتی بستانچی در ادامه نشست گفت: این گروه صنعتی جت‌فن‌های تونلی را که در انحصار چند کشور بود تولید کرد که هم‌اکنون از آنها در پروژه‌های داخلی مانند تونل اراک-خرم‌آ‌‌باد استفاده شده است. ما در یک فعالیت بسیار سخت، این جت‌فن‌ها را به آزمایشگاه‌های بین‌المللی ارسال کرده و توانستیم تمام استانداردهای لازم را اخذ کنیم و حالا می‌توانیم در پروژه‌های منطقه‌ای حضور پیدا کنیم.

او با اشاره به اهداف این گروه صنعتی در سال آینده اظهار کرد: توسعه دفاتر منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای با هدف صادرات به کشورهای خاورمیانه و CIS را در نظر داریم.

بستانچی از صادرات سیستم‌های تهویه این شرکت به ۱۶کشور دنیا خبر داد و گفت: در حال حاضر ۳۰درصد تولیدات ما صادر و ۷۰درصد آن در داخل کشور مصرف می‌شود؛ اما برنامه داریم که میزان صادرات خود را به ۷۰درصد تولیداتمان برسانیم.

وی  تکمیل جت‌فن‌های خط۷ متروی تهران و متروی قم را از پروژه‌های اجرا‌شده و در دست اجرای این گروه اعلام و اظهار کرد: امسال حدود ۳۰درصد افزایش اشتغال‌زایی داشته‌ایم و تعداد نیروهای شاغل گروه بستانچی هم‌اینک به هزار نفر می‌رسد که امیدواریم در سال آینده این رشد ۳۰ درصدی ادامه داشته باشد.

مدیرعامل گروه صنعتی بستانچی راه‌اندازی بزرگ‌ترین آزمایشگاه تست‌فن در خاورمیانه، رقابت با برندهای شناخته‌شده بین‌المللی و توسعه فنی و همکاری با شرکت‌های بین‌المللی را از دیگر اهداف این گروه صنعتی در سال آینده دانست و گفت: تولید فن‌های مترو با آخرین فناوری روز دنیا از دیگر اهداف اصلی ماست. وی همچنین استفاده از دانش علمی‌ دانشگاه‌ها، مراکز علمی‌ کشور و تعامل با شرکت‌های دانش‌بنیان را لازمه پیشرفت در این صنعت عنوان کرد.

29-01