خلأ حمایت دولت از صندوق‌های فروشگاهی

 شرکت «ویراسیستم پویا» از جمله شرکت‌هایی است که در زمینه خدمات مالی، به‌ویژه در زمینه فروش «سخت‌افزار و نرم‌افزار صندوق‌های فروشگاهی» فعالیت می‌کند. مدیرعامل شرکت ویرا در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» گفت: فعالیت  شرکت ویرا در حوزه فروش نرم‌افزار و سخت‌افزار صندوق‌های فروشگاهی است که این صندوق‌ها را به فروشگاه‌های خرده‌فروش به دو شیوه (فروش و بانکی) عرضه می‌کنیم. پیش از اینکه با شرکت‌های پرداخت الکترونیک همکاری کنیم، از فروشگاه‌ها مبلغی را بابت فروش صندوق دریافت می‌کردیم، ولی پس از اینکه همکاری‌ با پی‌اس‌پی‌ها را آغاز کردیم، صندوق‌ها را به آنها می‌فروشیم، آنها صندوق را به‌صورت رایگان به فروشگاه‌ها می‌دهند و در ازای آن، کارمزد تراکنش‌ها را به‌عنوان درآمد دریافت می‌کنند. امیدرضا پایمرد افزود: سیستم‌عامل صندوق‌های فروشگاهی در حال حاضر تحت ویندوز است که طی چند ماه آینده، سیستم‌عامل اندروید را هم وارد بازار می‌کنیم که به جهت ظاهر و عملکرد، فرقی با ویندوز ندارد، ولی به لحاظ تکنیک‌های فنی تفاوت دارد. اندروید یکسری محدودیت‌هایی دارد و ما تلاش کرده‌ایم محدودیت‌های اندروید را کاهش داده و آن را با ویندوز مطابقت دهیم تا بتوانیم در فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم اندروید را ارائه دهیم. وی در مورد مزیت رقابتی محصولات شرکت ویرا گفت: ما جزو معدود شرکت‌هایی هستیم که نرم‌افزار و سخت‌افزار را با هم می‌فروشیم. علاوه بر این، نرم‌افزار ما راحت‌تر شخصی‌سازی و پیاده‌سازی می‌شود. نرم‌افزارهای ما همه تحت ویندوز و صندوق‌های موجود در کشور ما هم ویندوزی هستند. از جمله مزیت دیگر نرم‌افزار شرکت ویرا این است که ویژگی‌های لازم برای استفاده در زمینه انبارداری را هم دارد و دوم اینکه با توجه به امکان متصل‌شدن صندوق‌های فروشگاهی به ترازوهای دیجیتال، نرم‌افزار ما برای استفاده در این زمینه هم بسیار کارآمد است که به‌ویژه برای فروشگاه‌های پروتئینی و میوه‌فروشی‌ها انتخاب بسیار مناسبی است. تمام مدل‌های ترازوی موجود در بازار، قابلیت اتصال به صندوق ما را دارد. مدیرعامل شرکت ویرا در مورد گستردگی استفاده از محصولات این شرکت در ایران گفت: چهار هزار و ۸۵۰ دستگاه صندوق فروشگاهی از کل صندوق‌های موجود در کشور متعلق به شرکت ویراست که ظرف چهار سال این تعداد فروش صورت گرفته است. تمام تلاش‌مان بر این است که در سال آینده این تعداد را به ۱۰ هزار صندوق افزایش دهیم. این آمار مختص فروش سخت‌افزاری بوده و فروش نسخه نرم‌افزاری بالاتر از ۱۲ هزار نسخه است. وی تصریح کرد: ما دستگاه‌ها را تا دو سال گارانتی و تا ۱۰ سال به خریداران، خدمات پس از فروش ارائه می‌دهیم. گارانتی ما شامل سخت‌افزار و نرم‌افزار صندوق‌های فروشگاهی است. همچنین شرکت ویرا، دارای سامانه ICRM هوشمند است که خدمات پشتیبانی را به‌صورت ۲۴ساعته برای مشتریان فراهم کرده است.

 اجرایی‌ نشدن الزامات در مورد صندوق‌های فروشگاهی

به گفته پایمرد، مجلس در سال ۱۳۹۴ یکسری از کسب‌و‌کارها را ملزم به داشتن صندوق فروشگاهی کرد ولی از آن زمان تاکنون این مساله فقط به‌صورت یک الزام باقی مانده و اجرایی نشده است.

وی ادامه داد: حتی اگر این مصوبه اجرایی شود، اجرای آن به عهده پی‌اس‌پی‌ها یا شرکت‌های خاص خواهد بود و شرکت باسابقه‌ای مانند ویرا و نظیر آن، شانسی برای اجرای طرح ندارند. امیدوارم الزامی ‌شدن صندوق فروشگاهی، قدمی برای جلوگیری از بسیاری از تخلفات مالی و مالیاتی باشد.

 صندوق‌های فروشگاهی در گرو حمایت دولت است

وی با تاکید بر اینکه «ویرا سیستم» ارائه‌دهنده محصولات سخت‌افزاری مانند ویرا پوز و نرم‌افزار ریتیل (خرده‌فروشی) صندوق‌های فروشگاهی است ادامه داد: مبنای کار این شرکت ۶۰ نفره، تجارت الکترونیک است و پایه آن، تمرکز بیشتر بر خرده‌فروشی‌ها است. پایمرد عقیده دارد؛ همه افراد هنگام خرید، برای اینکه بدانند چه محصولاتی را خریداری کرده‌اند به فاکتور نیاز دارند و صاحب مغازه نیز نیازمند آن است تا از میزان موجودی انبار و همچنین میزان جنس فروش رفته مطلع شود. وی بر همین اساس افزود: صندوق‌های فروشگاهی کار را برای اصناف روان‌تر کرده‌اند و ما نیز در همین راستا سیستم نرم‌افزاری جدید خود را نگارش کرده‌ایم و نرم‌افزارهای قبلی خود را نیز پیشرفته‌تر کرده‌ایم. وی در پاسخ به سوالی درخصوص مزایای رقابتی ویرا سیستم معتقد است که نرم‌افزار این شرکت از ابزارهای متعددی همچون مایکروسافت و سیستم‌های حسابداری پشتیبانی می‌کند و قابلیت اتصال به آنها را نیز دارد و این موضوع باعث می‌شود نیازهای فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز پوشش داده شود.

 تمرکز اصلی ویرا سیستم

پایمرد با تاکید مجدد بر اینکه تمرکز ویرا بر تولید و توسعه نرم‌افزارهای صندوق فروشگاهی است به بیان قابلیت‌های نرم‌افزار فروشگاهی این شرکت پرداخت و گفت: انبارداری، خرید، حساب مشتریان، دریافت، پرداخت، باشگاه مشتریان، اتصال به انواع سیستم‌های حسابداری و اپلیکیشن آنلاین به نام وپ مارکت که یک فروشگاه مجازی است همگی از امکانات نرم‌افزار ویرا هستند. پایمرد همچنین، در راستای بیان فواید استفاده از نرم‌افزار صندوق‌های فروشگاهی ویرا بیان کرد: این نرم‌افزار فروشنده را از میزان سود و زیان کسب‌وکارش آگاه می‌کند و فروشنده‌ها می‌توانند با استعلام از موجودی انبار متوجه شوند مثلا چه طعمی از یک محصول خواهان بیشتری دارد که این امر موجب انباشته نشدن محصول و درنتیجه جلوگیری از ضرر خواهد شد.

 پاسخگویی به مشتریان و رفع مشکل ظرف یک ساعت

مدیرعامل «ویرا سیستم» با اشاره به خدمات پشتیبانی محصولات گفت: در شرکت ما پشتیبان‌ سعی می‌کند؛ مسائل و مشکلات مشتریان را در حوزه نرم‌افزاری همان لحظه یا ظرف یک ساعت برطرف کند. در حوزه سخت‌افزاری نیز، متناسب با مشکل پیش آمده اقدامات لازم درخصوص تعمیر دستگاه انجام می‌شود. ویرا سیستم مطابق با استانداردهای اروپا در صورت نیاز به تعمیر دستگاه برای اینکه مشتری در طول این مدت احساس خلأ نداشته باشد، تا زمان رفع کامل مشکل، سخت‌افزار جدیدی را جایگزین سخت‌افزار قدیم مشتری می‌کند. ویرا در حال حاضر حدود ۱۵۰ دستگاه آماده برای پشتیبانی دارد که از این تعداد شاید ۵ عدد از آنها مورداستفاده قرار گرفته‌اند. وی با بیان اینکه در طول سالیان اخیر برخی شرکت‌ها مدعی تولید محصولات داخلی هستند در حالی که با بررسی آن در بهترین حالت مشخص می‌شود این محصول تنها در داخل سرهم‌بندی شده و محصول نهایی به اسم تولید داخل به فروش می‌رسد، گفت: با وجود اینکه شرکت ویرا سیستم خود واردکننده صندوق فروشگاهی است و با برند خودش صندوق را از تایوان خریداری می‌کند، همواره سعی کرده در مبحث قیمت‌گذاری سخت‌افزار، همگام با همکاران خود حرکت کند و رقابت سالم داشته باشد. پایمرد بر این عقیده است که تولیدکننده در بحث صندوق فروشگاهی وجود ندارد و قطعات از کشورهای دیگر وارد می‌شود.

 نوسانات ارزی مانع رواج صندوق‌های فروشگاهی

به گفته مدیرعامل ویرا سیستم، به‌طورکلی صندوق فروشگاهی باعث سهولت فروش در هر صنفی می‌شود، ذهن را درگیر نمی‌کند و صاحب کسب‌وکار به‌راحتی متوجه می‌شود چه اتفاقاتی در فروشگاهش رخ می‌دهد. با ‌وجود این کسب‌وکارها به سمت استفاده از صندوق‌های فروشگاهی حرکت نمی‌کنند. او دراین‌باره تصریح کرد: به رغم اینکه صندوق‌ها کار کسب‌وکارها را آسان می‌کند بسیاری از اصناف به دلیل قیمت دستگاه از آن استفاده نمی‌کنند و تا زمانی که نوسانات دلار وجود دارد، همواره کسب و کارهای فروشگاهی با چالش مواجه هستند.

 چالش‌ آشنای عدم‌حمایت دولت

وی افزود: در حال حاضر ویرا با دو چالش دست‌وپنجه نرم می‌کند؛ یکی از چالش‌های کنونی ما، نوسانات ارز است. زمانی که قیمت محصولاتمان را اعلام می‌کنیم اصلا خوشحال نیستیم که نرم‌افزار ما ۲۰ میلیون تومان قیمت دارد. عدد بالاتر رفته است اما سودمان ازنظر تعداد فروش کمتر شده است. به‌علاوه ظرف چند ماه آینده محصول جدید ویرا منطبق با استانداردهای جهانی برای اولین بار در ایران رونمایی می‌شود.

مدیرعامل ویرا سیستم بزرگ‌ترین چالش صنعت فروشگاهی را عدم‌حمایت دولت عنوان کرد و گفت: دولت تاکنون هیچ‌گونه حمایتی از صنعت صندوق فروشگاهی انجام نداده است. اگر دولت حمایت خود را بیشتر کند و بازار از ثبات بیشتری برخوردار شود صنعت صندوق فروشگاهی آینده روشنی را تجربه خواهد کرد.

پایمرد در پایان با اشاره به شرایط گذشته و حال سیستم صندوق‌های فروشگاهی اضافه کرد: ۲۰ سال پیش نرم‌افزارها خام بودند؛ دیتا و اطلاعات نداشتند و  به شکل دستی اطلاعات و بارکدهای کالا وارد دستگاه می‌شد. امروز برای هر صنفی مثلا سوپرمارکت ۲۰ هزار کالا به‌طور پیش‌فرض در سیستم بارگذاری شده است. رفته‌رفته فروشگاه‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که بدون صندوق‌های فروشگاهی نمی‌توانند فعالیت کنند. حتی خرده‌فروشی که ممکن است از نرم‌افزار به‌عنوان ماشین‌حساب استفاده کند یا فقط صدور فاکتور انجام دهد نیز بدون این دستگاه دچار ضعف خواهد شد و این روند نشانه مثبتی است.

27- (1)