طرح صیانت در راستای رشد بازار دیجیتال نیست

ساختاری برای تبلیغات

مدیرعامل شرکت «پگاه داده کاوان شریف» در گفت‌وگو با خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» اظهار کرد: هلدینگ پگاه داده کاوان شریف از بخش‌های مختلفی همچون مدیااد،‌ پوشه، متریکس و تگرو تشکیل شده است که در حوزه بازاریابی و تبلیغات فعالیت دارند و معروف‌ترین آنها «تپسل» است. هلدینگ در تلاش است که پاسخ کامل، جامع و یکپارچه‌‌‌ای را در زمینه بازاریابی دیجیتال و تبلیغات به کسب وکارهای خرد، متوسط و بزرگ ارائه کند. «تپسل» به عنوان مشهورترین برند هلدینگ در حوزه تبلیغات دیجیتال، تبلیغات در اپلیکیشن‌ها، موبایل، وب‌سایت‌ها و همچنین انواع فرمت‌های تبلیغاتی در فضای دیجیتال فعالیت دارد. «پوشه» بخش دیگر هلدینگ، ابزاری برای ارسال نوتیفیکیشن است که کاربر برای بازگشت به وب‌سایت و اپلیکیشن اقدام کند یا «متریکس» ابزاری برای تحلیل دیتا برای کسب‌وکارها است. «تگرو» تبلیغات در فضای مجازی و «مدیااد» نیز سرویس تبلیغات موبایلی و وب‌سایت‌ها را پشتیبانی می‌کند.

رقیب جدی نداریم

سبحان فروغی افزود: پیش‌تر در حوزه تبلیغات موبایلی مجموعه «عدد» فعالیت داشت که با تغییر و تحولاتی که داشتند و پس از پیوستن به «دیجی‌کالا» این مجموعه از هم پاشید و در حال حاضر رقیب جدی برای ما در حوزه تبلیغات موبایلی وجود ندارد. عرصه تبلیغات ویژگی سیال بودن دارد و تمام تلاش‌ها به سمتی حرکت می‌کند که تبلیغات به راحتی وارد فضاهای مجازی و موبایلی شود. زمانی می‌توان در رابطه با پلتفرم تبلیغاتی هوشمند آنلاین صحبت کرد که تعدد رسانه‌ها از یک سو تعدد تبلیغ‌دهندگان باشد تا بتوان این ادعا را داشت که چه پیامی را در چه زمانی و به چه شخصی نشان دهد که احتمال بازخورد و واکنش‌ها حداکثری باشد. در حال حاضر شرکت و شخصی که به این صورت خدمات ارائه کند وجود ندارد و به عبارت بهتر «تپسل» در این حوزه یکه‌تاز است. این شرکت بالغ بر ۲۰۰ نفر نیروی انسانی دارد.

وی عنوان کرد: دو مسیر بر سر راه هر شخصی که بخواهد در فضای مجازی درآمد کسب کند، وجود دارد. اولین راه فروش کالا در این فضا بوده و در وهله دوم باید اپلیکیشنی را طراحی کند تا کاربر از محتوای تولید شده در فضای سایت استفاده کند، در واقع چیزی فروخته نمی‌شود، بلکه با ایجاد تبلیغات می‌توان درآمد کسب کرد و یک روش نوین درآمدزایی در حوزه تجارت الکترونیک و خارج از این فضا به حساب می‌آید. همچنین برای کسب و کارهای خدماتی و تولید انواع محتوا در انواع فضاهای وب‌سایت، موبایل و اپلیکیشن‌ها می‌توان از «تپسل» برای کسب درآمد استفاده کرد. طبیعی بوده که در ابتدای مسیر میزان درآمد کم باشد و با ادامه گردش کار درآمدزایی افزایش می‌یابد.

با چالش‌های داخلی و خارجی مواجه هستیم

این مدیرعامل در رابطه با چالش‌های مسیر «تپسل» گفت: استارت‌آپ‌های نوپا و شرکت‌هایی که در حوزه تجارت الکترونیک فعالیت دارند کم و بیش با مشکلاتی همراه هستند. استارت‌آپ‌ها در دنیا با یکسری چالش مواجه‌اند و در داخل ایران نیز با معضلاتی افزون بر آن روبه‌رو هستند. موضوعاتی همچون بزرگ و شناخته شدن و افزایش سرمایه در تمام کسب و کارهای استارت‌آپ‌های داخلی و خارجی مطرح هستند، اما در این بین چالش‌هایی وجود دارد که فقط مختص ایرانی‌ها است. به عنوان مثال مساله برجام تاثیر زیادی در فعالیت ما گذاشت، چراکه تامین مالی با مشکل مواجه شد و در ادامه تغییر نوسانات دلار نیز یکی دیگر از مواردی بود که کسب و کار «تپسل» را تحت تاثیر قرار داد و آن نیز به این دلیل بود که زمانی که اقتصاد کلان دچار نوسان می‌شود اولین اقدامی که کسب و کارها در پیش می‌گیرند کاهش دادن هزینه‌ها است و در این بین اولین هزینه کم شده مربوط به مسائل تبلیغات و بازاریابی است. پس از خروج ترامپ از برجام نوسانات اقتصادی در ایران به اوج خود رسید و این موضوع موجب شد شاهد افت و خیزهای محسوسی در میزان درآمدها باشیم.

وی ادامه داد: از دو سال گذشته متوجه این موضوع شدیم که از بسیاری سرویس‌های بین‌المللی نمی‌توانیم استفاده کنیم و کیفیت سرویس‌های داخلی نیز به حد کافی نیست و باید به همین میزان راضی بود و عدم دسترسی به سرویس‌های بین‌المللی یکی دیگر از مشکلات ما به عنوان استارت‌آپ به حساب می‌آید. چالش دیگر موضوع طرح صیانت بوده که از چند جنبه بر فعالیت ما موثر خواهد بود. این طرح از طرفی تاثیر آنی داشت به این شکل که شرکت‌هایی همچون ما تبدیل به صادرکننده جدی نیروی متخصص و باهوش به اقصی نقاط دنیا می‌شوند و از این منظر تمام شرکت‌ها با کمبود نیروی متخصص مواجه هستند. افرادی که در حوزه‌های فنی و برنامه‌نویسی کار می‌کنند به راحتی می‌توانند از امکانات سایر کشورها استفاده کنند و طرح صیانت مانعی برای رشد این افراد به حساب می‌آید.

وداع با نیروهای متخصص

فروغی در رابطه با چالش‌های موجود در فضای استارت‌آپی بیشتر توضیح داد و گفت: با ادامه این روند، جذب و نگه داشتن نیروی متخصص به شدت دشوار شده است، بنابراین نیروهای کار به صورت کارآموز به استخدام شرکت‌ها درمی‌آیند که هزینه کارآموزی نیز اضافه می‌شود. این موارد پیامدهای کوتاه‌مدت و آنی طرح صیانت به حساب می‌آیند، اما اگر بخواهیم در رابطه با تاثیرات بلندمدت بگوییم باید به افق و آینده نامعلوم کسب و کارها اشاره کنیم که با این وضعیت هدف‌گذاری و ترسیم آینده عملا ممکن نیست، چراکه توصیف درستی از طرح صیانت وجود ندارد که در آن از قطعی اینترنت تا الگوبرداری از GDPi که در اروپا وجود دارد و برای محافظت از اطلاعات استفاده می‌شود، گفته شده است که هر کدام از این موارد تاثیر مختص به خود را در کسب و کارهای دیجیتال می‌گذارد. به طور کلی زمانی که اقتصاد آزاد نباشد فعالیت استارت‌آپی نیز همچون سایر فعالیت‌ها رشد نخواهد داشت.

 مدیرعامل «تپسل» ابراز کرد: زمانی که تمام این موارد را زیر سایه حاکمیت قرار می‌دهیم شاید برای بسیاری از افراد مطلوب باشد و رانت خوبی برای تولید انواع سیستم‌های داخلی ایجاد شود، اما به عنوان مثال برای کسب و کاری همچون «تپسل» به دلیل عدم پشتیبانی زبان فارسی نمی‌توان از تبلیغات بین‌المللی درآمد دلاری کسب کرد. در وب‌سایت «تپسل» بخشی به نام «تپسل پلاس» برای درآمدزایی دلاری تعریف شده که توسعه‌دهندگان بسیاری هستند که کسب درآمد دلاری می‌کنند که با اجرای طرح صیانت این بخش از بین خواهد رفت. به طور کلی این طرح و مسیر در راستای رشد و توسعه اکوسیستم استارت‌آپی نیست.

در کنار کسب و کارهای خرد و متوسط هستیم

فروغی در رابطه با چشم‌انداز و افق ترسیم‌شده برای «تپسل» خاطرنشان کرد: تبلیغات، توانمندساز کسب و کارهای مختلف بوده و به عبارت بهتر هر کسب و کاری برای ورود به بازار نیازمند تبلیغات موثر و کارآمد است. به نوعی فعالیت ما جزو ارکان اصلی رشد هر کسب‌وکار و تجارتی به حساب می‌آید و در ادامه در تلاش هستیم به یک محل مهم برای رجوع کسب و کارهای خرد و متوسط تبدیل شویم تا بتوانیم کمکی برای درآمدزایی آنها باشیم و به نوعی مساله درآمدزایی را برای تولیدکننده حل کنیم. به عبارت بهتر اکنون «دیجی کالا» با مارکت پلیس توانسته این کار را انجام دهد، اما نمی‌تواند به طور کامل این موضوع را حل کند، چرا که افراد در حوزه‌های مختلفی همچون خوراک، پوشاک، کالاهای بهداشتی و سایر موارد فعالیت دارند اما با دو موضوع مواجه هستند و آن نیز عدم دریافت بازخورد مشتری به صورت مستقیم بوده و همچنین کالا توسط چندین واسطه به دست مشتری می‌رسد.

وی یادآور شد: حال اگر «تپسل» در کنار این افراد و تولیدکننده‌ها قرار بگیرد می‌توانند به صورت مستقیم با مشتری ارتباط بگیرند و در این بین دو اتفاق برای آنها می‌افتد، اول اینکه حاشیه سود افزایش یافته و در گام بعدی فاصله بین تولیدکننده و مشتری کاهش می‌یابد و می‌توانند بر اساس نیاز مشتری کالا تولید کنند. به طور کلی این نحوه تبلیغات در دنیا شکل گرفته و ما نیز چنین چشم‌اندازی را برای «تپسل» ترسیم کرده‌ایم.