مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان با بیان مطلب فوق  اظهار کرد: براساس برنامه، طرح تولید اسلب عریض تا سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری خواهد رسید.

حسین کهزاد خاطرنشان کرد: بیش از ۹۵ درصد واحدهای احیای مستقیم در کشور با روش «میدرکس» یا «پِرِد» کار می‌کنند و گاز طبیعی در این واحدها، به‌عنوان گاز پروسس استفاده می‌شود و جایگزینی ندارد. به این دلیل، چالش تامین گاز، یک خطر جدی برای صنعت فولاد کشور محسوب می‌شود.

وی گفت: توسعه تولید آهن اسفنجی در کشور مبتنی بر گاز طبیعی بوده است. بنابراین کمبود گاز و اعمال محدودیت برای مصرف گاز طبیعی در واحدهای احیای مستقیم، باعث کاهش تولید فولاد در کشور می‌شود و خطر کمبود گاز، باید کاملا جدی گرفته شود.

مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان گفت: چون در واحدهای احیای مستقیم در کشور، گاز طبیعی نقش گاز پروسس را دارد، کمبود گاز و محدودیت مصرف گاز به‌شدت روی تولید آهن اسفنجی اثر می‌گذارد.

کهزاد در ادامه تصریح کرد: واحدهای احیای مستقیم مثل نیروگاه‌ها نیستند که در آنها گاز طبیعی نقش گاز حرارتی را دارد و قابل جایگزینی است. در بخش احیای مستقیم کشور، امکان جایگزینی گاز طبیعی وجود ندارد و به همین دلیل، خطر کمبود گاز، تهدیدی جدی برای صنعت فولاد ایران محسوب می‌شود. وی بیان کرد: تهدید بزرگ کمبود گاز برای صنعت فولاد کشور باید در سطح کلان بررسی شود و برای رفع آن راهکارهای کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت اندیشیده شود. وی افزود: این تهدید بزرگ، آینده صنعت فولاد کشور را با خطر مواجه می‌کند، بنابراین در سطح کلان باید آن را مدیریت کرد.

طرح‌های توسعه فولاد شادگان

مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان در ادامه خبر داد: فولاد شادگان قصد دارد ظرفیت تولید خود را به دو میلیون تن در سال برساند. برای انجام این کار، طرح تولید بیلت به ظرفیت ۸۰۰ هزار تن در سال را در دست اجرا داریم که این طرح تا دو سال آینده (یعنی سال ۱۴۰۲) به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: همزمان کارهای فاینانس و تامین مالی برای یک طرح توسعه دیگر را نیز آغاز کرده‌ایم. این طرح تولید اسلب عریض به ظرفیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال است که به زودی کلنگ‌زنی خواهد شد. براساس برنامه امیدواریم این طرح مهم نیز تا سال ۱۴۰۴ افتتاح شود و به تولید برسد. در نتیجه این دو طرح توسعه در بخش فولادسازی شرکت صنعت فولاد شادگان، ظرفیت تولید این شرکت که یکی از زیرمجموعه‌های گروه فولاد خوزستان است به دو میلیون تن در سال خواهد رسید.