ارز آوری؛ دستاورد اتصال دانش‌بنیان‌ها و سرمایه‌گذاران پتروشیمی

به گفته علیرضاصدیقی‌زاده شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور سرمایه و امکانات لازم را برای تولید انبوه محصولات تولیدی خود ندارند و محصول جدید را در قالب آزمایشگاهی تولید می‌کنند که برای تولید‌کنندگان بزرگ کافی نیست. همچنین تضمین کافی برای پشتیبانی از محصول خود را ندارند به همین دلایل، شرکت‌های تولیدی ماموریت خود را که تولید است در این زمینه به خطر نمی‌اندازند.

وی افزود: در این میان ساختارهای نظارتی کشور به گونه‌ای است که مدیریت ریسک‌پذیر وجود ندارد و به دلیل حضور مدیران محافظه‌کار از محصولات دانش‌بنیان‌ها استقبال نمی‌شود.

مدیرعامل کارون با اشاره به اینکه این شرکت تفاوت‌های زیادی نسبت به دیگر شرکت‌های دانش‌بنیان دارد افزود: ما در این شرکت سرمایه کافی، قدرت ریسک‌پذیری بالا و امکانات آزمایشگاهی برای تست محصول را داریم. بنابراین می‌توانیم در صنایع بزرگ بدون مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان کار را انجام دهیم.

مشارکت گسترده کارون با دانش‌بنیان‌ها

وی با تاکید بر اینکه حضور کارون در میان شرکت‌های دانش‌بنیان نباید آسیبی به شرکت‌های دانش‌بنیان کشور بزند گفت: ما همکاری مشترکی با شرکت‌های دانش‌بنیان شروع کردیم. در همین راستا از گمرک فهرست کالاهای وارداتی را گرفتیم و با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان به تولید محصول جدید پرداختیم.

صدیقی‌زاده افزود: در ابتدا ۱۲ محصول را که در ایران تولید نمی‌شدند شناسایی و تفاهم‌نامه‌ای با شرکت‌های دانش‌بنیان برای تولید این محصولات در آزمایشگاه‌های کارون منعقد کردیم. در مرحله بعد از کارخانه خود به عنوان پایلوت استفاده کرده و سپس به تجاری‌سازی محصول پرداختیم.

مدیرعامل کارون ادامه داد: اکنون سه محصول جدید ارائه داده‌ایم که ۸ درصد درآمد شرکت را در ۶ ماه نخست سال به خود اختصاص داده‌اند.

وی اضافه کرد: اکنون محصولات این شرکت در بورس کالا عرضه می‌شود و در این راستا مشتریان جدیدی وارد مجموعه کرده‌ایم.

تغییر ساختار شرکت با تحریم

صدیقی‌زاده با اشاره به نقش مهم نیروی انسانی در خلاقیت و نوآوری و تفاوت زیاد نسل جدید گفت: در کارون با توجه به روحیات و انگیزه نیروهای جوان برای افراد خلاق تنها به نتیجه اهمیت دادیم و ساعت کار را حذف کردیم. در نتیجه ۲۰ گروه کاری از میان همین افراد شکل گرفت که خود موتور محرکه خلاقیت و نوآوری برای حل مشکلات شرکت شدند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه پتروشیمی کارون نخستن شرکت پتروشیمی بود که قرار بود با مشارکت شرکت‌های خارجی راه‌اندازی و اداره شود گفت: این شرکت با کنسرسیومی از یک شرکت سوئدی، یک شرکت آلمانی و یک شرکت ایرانی کار خود را آغاز کرد اما به دلیل نوع عملیات تولیدی و محصولات خاص از نخستین شرکت‌هایی بود که تحریم شد. به همین دلیل درسال ۷۷ ظرفیت نخستین خط تولید این شرکت که با مشارکت شرکای خارجی راه‌اندازی شد از ۴۰ درصد فراتر نرفت. وی افزود: شرکای خارجی تصمیم جدی گرفتند که این کارخانه را تعطیل کنند اما ایران مخالفت کرد و پس از خروج آنها با قیمت مناسبی کارخانه خریداری شد و در اوج تحریم‌ها و فشارهای زیاد به کار ادامه داد به‌طوری که اکنون دو خط تولید MDI و TDI شرکت با ۱۰۰ درصد ظرفیت اسمی قابلیت تولید دارد.

ضرورت حل مشکلات مشتریان زنجیره پایین‌دست

مدیرعامل پتروشیمی کارون با اشاره به اینکه اکنون هر دو خط تولید شرکت به دلیل کمبود خوراک با ۷۵ درصد ظرفیت کار می‌کنند افزود: خوراک این مجتمع وابسته به ۹ شرکت پتروشیمی دیگر است و اکنون با تهیه بخشی از خوراک آن که وابسته به یک شرکت خارج از هلدینگ و وزارت نفت است مشکل داریم. بر همین اساس پروژه‌ای برای رفع این مشکل در دست اجرا داریم که۶۲ درصد پیشرفت داشته و تا سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری خواهد رسید و به دنبال آن با ۱۰۰ درصد ظرفیت تولید ادامه می‌دهیم و سود شرکت نیز تا بیش از ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت. وی اضافه کرد: این کارخانه با ظرفیت بالا طراحی شده تا بتوانیم اضافه خوراک را نیز تبدیل به محصول جدید کنیم.

وی با اشاره به اینکه اکنون برخی از محصولات که مکمل محصولات تولیدی ما هستند در کشور تولید نمی‌شوند گفت: باید بتوانیم شرکت ملی صنایع پتروشیمی، هلدینگ‌های پتروشیمی و سرمایه‌گذاران خصوصی را برای تولید این محصولات تشویق کنیم تا مشکلات مشتریان زنجیره پایین‌دست را حل کنیم.

مدیرعامل کارون در ادامه با اشاره به خودکفایی این شرکت گفت: هر دو شرکت سوئدی و آلمانی که از کارون جدا شدند الان خریدار محصولات ما و به دنبال اخذ نمایندگی فروش کارون در اروپا هستند.

وی ادامه داد: تولید TDIکارون ۵۰ درصد تولید داخلی را پوشش داده و ۵۰ درصد دیگر آن صادر می‌شود. اما MDI کارون کامل در داخل کشور مصرف می‌شود و این محصول واردات هم دارد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه درمجتمع‌های نفت و گاز و پتروشیمی هر چه از بالادست به پایین‌دست ورود کنیم از خوراک‌محوری به سوی فرآیند‌محوری می‌رویم افزود: اگر در یک پالایشگاه ۹۰ درصد قیمت تمام شده مربوط به خوراک است و۱۰ درصد مربوط به فرآیند در شرکتی مثل کارون که محصول خاص تولید می‌کند این نسبت ۵۰ درصد است. به دلیل این فرآیند پیچیده تناژ نیز پایین آمده اما ارزش افزوده بسیار بیشتری ایجاد می‌شود. به‌طوری که اگر یک شرکت پالایشی یا پتروشیمی عادی ۵ تا ۱۰ درصد ارزش افزوده ایجاد می‌کند شرکت‌هایی شبیه کارون و تندگویان می‌توانند تا ۴۵ درصد ارزش افزوده داشته باشند.

ایجاد یک شغل نیازمند یک میلیون دلار سرمایه‌گذاری

صدیقی‌زاده درباره حجم سرمایه‌گذاری برای اشتغال گفت: اکنون در صنایع بالادستی نفت و پتروشیمی به ازای هر یک شغل ۹۵۰ هزار تا یک میلیون دلار سرمایه‌گذاری لازم است. در شرکتی شبیه به کارون ۷۵۰ هزار دلار و در صنعت پایین‌دست ۲۱ هزار دلار سرمایه‌گذاری نیاز است. ما در ایران در بخش اول که سرمایه‌گذاری بیشتری می‌خواهد و ارزش افزوده کمتری دارد و در همین حال آلایندگی و مصرف آب آن بالاست سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و کشورهای دیگر مثل چین و ترکیه در بخش پایین‌دستی و سودآور فعال هستند.

 تلاش برای رسیدن به «زیرو پساب»

وی گفت: راهبردهای کلان این شرکت شامل تولید سبز، ایمن و پایدار، نوآوری درسبد محصولات، کاهش بهای تمام شده و توسعه بازاریابی و پیشبرد فروش است

صدیقی‌زاده در نهایت گفت: اکنون از کل ضایعات خود برای تولید محصول جدید استفاده می‌کند و درصدد است که تا دو سال آینده با اجرای پروژه جدید «زیرو پساب» خروجی پساب خود را به مرحله‌ای برساند که ماهی در آن زنده بماند.

مدیرعامل کارون معتقد است: در اجرای این پروژه در شرکتی مثل کارون که به دلیل ماهیت محصولات تولیدی بیشترین آلودگی را دارد هیچ شرکتی نمی‌تواند بهانه‌ای برای عدم کنترل پسماند آب خود داشته باشد.

شرکت پتروشیمی کارون نخستین تولید‌کننده ایزوسیانات‌ها، مشتمل بر TDI و MDI و تکمیل‌کننده زنجیره ارزش پلی‌یورتان‌ها در خاورمیانه و غرب آسیا است. در پتروشیمی کارون با استفاده از گازهای کلر، مونوکسیدکربن و هیدروژن و نیز خوراک تولوئن، بنزن، فرمالین، آمونیاک، اسید نیتریک و اسید سولفوریک انواع محصولات پایه‌ای و اصلی پتروشیمی، با ارزش افزوده بالا و با کیفیت ممتاز جهانی تولید و به بازارهای داخلی و جهانی عرضه می‌شود. محصولات پتروشیمی کارون به‌طور کلی در صنعت پلی یورتان به کار می‌‌رود.

 از جمله مهم‌ترین محصولات پایین‌دستی می‌توان به تولید انواع ابر، اسفنج و فوم با کاربری در تولید مبلمان، صندلی‌های اداری و خانگی و صندلی خودرو اشاره کرد. این محصولات در صنعت تولید انواع عایق‌های صوتی و حرارتی و برای تولید انواع ساندویچ پنل، دیوارهای پیش‌ساخته و یخچال‌های خانگی و صنعتی نیز به‌کار می‌‌رود. از دیگر کاربری‌های مهم محصولات پتروشیمی کارون می‌توان به صنعت کیف و کفش و برای تولید زیره کفش و چرم مصنوعی نیز اشاره کرد. همچنین در صنایع پزشکی و بهداشتی یکی از مهم‌ترین کاربردها در تولید باندهای ارتوپدی است و در تولید انواع الاستومرها، چسب‌های صنعتی و چسب‌های لمینت نیز استفاده می‌شود.

p29-01