به گفته مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان، با اقدامات طرف‌های مشارکت، در دو ماه گذشته و در چارچوب تفاهم‌نامه، در حوزه‌های مهندسی، تامین و اجرا، این پروژه کاملا از رکود خارج شده و پیشرفت فیزیکی پروژه در همین مدت نشان‌دهنده ایجاد پویایی و رونق در کارگاه ساخت این پروژه عظیم است و این پروژه حتی می‌تواند زودتر از زمان پیش‌بینی‌شده به بهره‌برداری برسد.

کسری غفوری با اعلام اینکه سهامداران شرکت «تهیه و تولید مواد معدنی شرق فولاد خراسان» مرحله سوم افزایش سرمایه این شرکت را مصوب کردند، اظهار امیدواری کرد با ثبت و اجرای این افزایش سرمایه، منابع مالی مورد نیاز برای تسریع در روند احداث این پروژه قبل از پایان سال‌جاری فراهم شود.

وی امضای قرارداد تامین تجهیزات اصلی انتقال و انبارش مواد با شرکت «DHHI»  چین، عقد قراردادهای تجهیزات انتقال و توزیع نیرو و نیز قرارداد ساخت باقی‌مانده تجهیزات انتقال سنگ را از اقدامات صورت گرفته در هفته‌های اخیر عنوان کرد و افزود: عملیات سیویل سایت، ادامه پوشش انبار کنسانتره، ادامه اجرا و نصب تجهیزات انتقال، اجرا و نصب برخی تجهیزات و تاسیسات مکانیکال و نیز اجرای معماری ساختمان‌های اداری و غیرصنعتی از اقدامات رضایت‌بخش انجام‌شده در راستای تسریع در اجرای این پروژه در دو ماه اخیر بوده است.

غفوری سپردن تضامین لازم از سوی کنسرسیوم ساخت پروژه و عقد قراردادهای ساخت و تامین تجهیزات را گام‌های کلیدی در این مرحله از کار برشمرد که به گفته او، نشان‌دهنده پویایی و تحرک قابل قبول در این پروژه مهم و کلیدی است.

وی خاطرنشان کرد: این پروژه به‌عنوان قطعه اصلی پازل «پایداری تولید فولاد در استان خراسان»، کانون توجه هیات‌مدیره، مدیران ارشد و سهامداران عمده فولاد خراسان ماه‌های آینده خواهد بود.

وی افزود: راه‌اندازی کارخانه سنگ آهن در سنگان خواف، نه تنها یک راهبرد در جهت «تامین منافع ذی‌نفعان و سهامداران»، بلکه با نگاهی بلندمدت، اقدامی ‌اساسی برای «پایداری تولید فولاد در شرق کشور» خواهد بود، چراکه «مجتمع فولاد خراسان» با لحاظ اهمیت تکمیل زنجیره تولید، اینک تمام حلقه‌های پسامعدنی در تولید فولاد را در زنجیره تولید خود فراهم کرده و به آستانه اتصال به ذخایر معدنی استان رسیده است. راه‌اندازی دوباره پروژه سنگان که متاسفانه در دهه گذشته به‌‌رغم اهمیت آن به دلایل گوناگون پیشرفت مطلوب نداشته است، در یک سال گذشته مهم‌ترین برنامه توسعه‌ای شرکت بوده و در کنار همه فراز و فرودهای تولید، اصلی‌ترین پرونده روی میز مدیریت شرکت تلقی شده است. غفوری اهتمام به این پروژه، فراتر از مبحث تولید را «مسوولیت اجتماعی» مجتمع فولاد خراسان، به عنوان بنگاه مادر تولید فولاد در خراسان رضوی برشمرد و تصریح کرد: این مسوولیت ایجاب می‌کند که پروژه استحصال سنگ‌آهن از ذخایر غنی استان به عنوان سرمنزل طرح‌های توسعه‌ای این شرکت نشانه‌گذاری شود.

مدیرعامل فولاد خراسان افزود: ایجاد هزاران فرصت شغلی جدید، پایداری تولید از رهگذر تکمیل زنجیره ارزش، پیشگیری از خام‌فروشی و ایجاد ارزش‌افزوده بالاتر در کنار ایجاد رونق اقتصادی و تحول در زیست و معیشت مردم منطقه و نیز جذب و حفظ صدها نیروی توانمند و متخصص از بدیهی‌ترین نتایجی است که برای ما به عنوان یک بنگاه و شهروند حقوقی مسوول، محل اعتنا و اهتمام است.

کسری غفوری با قدردانی از همراهی سهامداران عمده و هیات مدیره فولاد خراسان و مدیران حاکمیتی در استان و کشور گفت: با حمایت وزارت «تعاون کار و رفاه اجتماعی» و مجموعه‌های تابعه به‌ویژه «صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر»، خوشبختانه گام‌هایی اساسی برای احیای این پروژه ارزشمند برداشته شده و امیدوارم با ادامه قاطعانه آن نبض تولید فولاد در شرق کشور، با به تپش درآمدن کارخانه تولید کنسانتره در سنگان، پایدار شود.