در تمامی‌ کشورهای پیشرفته در آیین‌نامه‌ها با صراحت به جلوگیری از فعالیت‌های بازرگانی ذیل نمایشگاه‌های پرمخاطب که بار ترافیکی سنگینی را به شهرها وارد می‌کنند، اشاره شده است و آن را عاملی برای سلب رفاه شهروندان و کاهش کیفیت زندگی آنان برشمرده‌اند. نمایشگاه اکسپوی دبی، نمایشگاه بین‌المللی پکن، نمایشگاه بین‌المللی تورنتو و... مثال‌هایی از نمایشگاه‌های بین‌المللی در جهان هستند که براساس آیین‌نامه‌های شهری در محل‌هایی واقع شده‌اند که بار ترافیکی سنگینی را به شهرها تحمیل نمی‌کنند.

شورای شهر تهران به عنوان نهاد بالادستی در حوزه سیاستگذاری شهری طرح انتقال نمایشگاه بین‌المللی تهران به شهر نمایشگاهی آفتاب را روی میز مدیریت شهری گذاشته است. این انتقال در وهله نخست می‌تواند سبب بهبود رفاه شهروندان تهرانی شود و در وهله بعد سبب بروز ظرفیت‌های جدیدی در حوزه بازرگانی و فروش کالا و خدمات در کشور شود و تهران را به محلی برای برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی براساس استانداردهای جهانی تبدیل کند.

اکنون که تبدیل شهر نمایشگاهی آفتاب به قطب تجارت نمایشگاهی کشور و منطقه دغدغه سیاستگذاران حوزه مدیریت شهری و بازرگانی است، ایجاد نوآوری در ساختار شهر نمایشگاهی آفتاب به جهت بروز  ظرفیت‌های جدید امری اجتناب‌ناپذیر است. این نوآوری در ساختار باید شهر آفتاب را از اجاره‌دهنده صرف به بازیگر اصلی حوزه بازرگانی و بازاریابی در ایران بدل کند و این مهم از طریق برنامه‌ریزی برای برگزاری رویدادهای تخصصی ویژه هر صنعت، بسط صنایع وابسته مانند توریسم، هتلداری و سرگرمی، اتصال شهر آفتاب به منطقه ویژه اقتصادی شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) برای ورود صنایع با فناوری بالا در عرصه نمایشگاهی، ارتباط تنگاتنگ با صنعت، انجمن‌ها و دولت، به‌کارگیری و بسط ابزارهای تکنولوژیک در عرصه نمایشگاهی، توسعه نمایشگاه‌های هیبریدی و... قابل تحقق است.

توسعه بازرگانی و فروش کالا و خدمات از طریق بسط نمایشگاه‌های بین‌المللی به امری پیچیده در عصر حاضر بدل شده است. این پیچیدگی از آن جهت است که با بروز صور گوناگون تکنولوژیک ابزارهایی در اختیار نمایشگاه‌های بین‌المللی قرار گرفته که تنوع در ارائه و تبلیغ محصولات را بیش از پیش متنوع کرده است. امکان درگیر کردن حواس پنج‌گانه مخاطب از طریق هوش  مصنوعی، اینترنت اشیا، واقعیت افزوده، Gamification، کلان‌داده‌ها، بازاریابی دیجیتال، توسعه زیرساخت‌های ۵G، تکنولوژی Beacon  و... بخشی از امکاناتی است که ابزارهای تکنولوژیک در اختیار فعالان حوزه تجارت نمایشگاهی قرار داده است. اگر متولیان  این حوزه در فرآیند برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی در شهر تهران از چنین ابزارهایی به صورت هدفمند استفاده نکنند قطعا میزان اثرگذاری بازاریابی از سطح فعلی نیز نزول بیشتری خواهد داشت. بنابراین چاره‌ای جز بهره گرفتن از ابزارهای تکنولوژیک برای برگزاری نمایشگاه‌ها به صورت موثر و کارآمد وجود ندارد و باید با این موج تکنولوژیک همراه شد.

مدیریت جدید شهر نمایشگاهی آفتاب از شهردار محترم تهران، معاونان گرامی، شهرداران مناطق، اعضای محترم شورای اسلامی ‌شهر تهران، وزارت صمت، پلیس راهور، استانداری تهران، فرمانداری تهران و دیگر سازمان‌های مربوطه برای به سرانجام رساندن برنامه‌های این مجموعه که تحول عظیمی ‌در حوزه بازرگانی داخلی و خارجی رقم خواهد زد؛ درخواست تعامل و همراهی در تمامی ‌سطوح را مسالت دارد.