«آی قصه»؛ در مسیر بهبود دنیای کودکانه

عمده‌ تمرکز آی‌قصه بر تولید قصه‌ صوتی است. قصه‌های صوتی تک‌قسمتی یا سریالی که شاید مشهورترین آنها قصه‌ شهر آی‌قصه باشد. این قصه‌ها در ابتدای فعالیت آی‌قصه در پلتفرم‌های پادگیر به صورت رایگان منتشر می‌شدند. اما از حدود یک سال پیش اپلیکیشن اختصاصی آی‌قصه راه‌اندازی شد که مخاطبان کودک، قصه‌های مدنظر خود را به صورت اختصاصی و دور از فضای تبلیغ‌محور دنبال کنند. تاکنون در این اپلیکیشن چند صد قصه‌ تالیفی تک‌اپیزودی و سریالی و پادکست منتشر شده است. علاوه بر این هفت عنوان کتاب چاپی منتشر شده که اکنون در چاپخانه برای چاپ جدید هستند. از طرفی با استقبالی که مخاطبان از آی قصه داشتند و با توجه به دغدغه‌های اصلی بنیان‌گذاران این مجموعه، سایت مجله کودک افتتاح شده که واحد پژوهشی آی قصه است و نشست‌های تخصصی به زبان ساده با عنوان شصت‌نشست تهیه می‌کند.

از طرفی تولید ویدئوهای اختصاصی کودکان و نوجوانان نیز از دیگر برنامه‌های آی قصه بود و طبقه جدید تولید محتوا برای وی‌اودی و دی‌وی‌دی نیز در آینده در آی قصه قابل مشاهده خواهد بود.

ایده آی قصه از جایی کلید خورد که پدری برای پیدا کردن قصه‌های شبانه برای فرزندش با مشکل مواجه شده بود و پوریا عالمی به فکر راه‌اندازی استارت‌آپی برای قصه، پادکست و مطالب کودکانه افتاد. مسیر نوشتن قصه در آی قصه داستان جالبی دارد. ابتدا نویسنده‌ها جمع می‌شوند و روی ایده‌ها و پیشنهادها فکر می‌کنند سپس ایده‌های خوب باقی می‌‌ماند و چکش‌کاری روی داستان آغاز می‌شود و بعد هر نویسنده روی طرح قصه کار می‌کند و داستان نهایی آماده می‌شود.   در پایان داستان نهایی در جلسه‌ کوچکی با حضور بچه‌ها بلندخوانی می‌شود.

 قصه و لالایی کودکانه تولید اصلی و مهم آی قصه محسوب می‌شود. جلسه‌ بچه‌ها و کودکان، یک جلسه است که حرف نهایی را کودکان که مخاطب اصلی قصه هستند می‌زنند. در بلندخوانی نظرات و واکنش بچه‌ها یادداشت شده و در صورت لزوم روی اصل داستان اعمال می‌شود.  

 اپلیکیشنی برای کودکان

آی‌قصه اپلیکیشنی برای کودکان است. این استارت‌آپ به منظور ارتقای ادبیات و زبان فارسی، به تولید انواع قصه، پادکست و محتوای متنوع به زبان فارسی می‌پردازد. همچنین تا کنون توانسته است ۱۵۰ هزار نصب در بسترهای اندرویدی و وب‌اپلیکیشن داشته باشد. در روزهای پایانی سال ۱۳۹۹، دیجیاتو گزارشی از وضعیت اپلیکیشن‌های ایرانی در سال ۱۳۹۹ و در دوران کرونا تهیه کرد. در این گزارش آی‌قصه به ‌عنوان بهترین اپلیکیشن سال ۱۳۹۹ برای کودکان معرفی شد.

پوریا عالمی هم‌بنیان‌گذار آی قصه معتقد است اصولا سرمایه‌گذاری در بخش کودک و نوجوان نیازمند یک زیرساخت فرهنگی است که اهمیت سرمایه و فرهنگ را درهم می‌آمیزد. اگر فقط هدف سودآوری سریع و مستقیم باشد، سرمایه‌گذار را به جایی سوق می‌دهد که سوددهی در حداکثر و سریع‌ترین حالت اتفاق بیفتد. این در حالی است که بخش فرهنگ نیازمند نگاه فرهنگی و بلندپروازانه و بلندمدت بوده و این موضوع در جامعه‌ ما طبیعی و قابل انتظار است. به این دلیل که اصولا توجهی که امروزه به کودک می‌شود، نگاه جدیدی بوده و متعلق به دهه‌ اخیر است. اگر به ۳۰ سال پیش بازگردیم، می‌بینیم که سرمایه‌گذاری مستقیمی در بخش فرهنگ صورت نمی‌گرفت.

وی همچنین بر این باور است که امروزه جامعه رشد کرده و آدم‌های بزرگسالی که ۳۰، ۴۰ سال دارند و به اهمیت تربیت کودک و فرهنگ‌سازی اشراف دارند، کم‌کم دارند وارد حوزه سرمایه‌گذاری نیز می‌شوند. حوزه‌های فیلم کودک، کتاب کودک و دیگر کالاهای فرهنگی برای این افراد مهم‌تر شده است. احتمالا افزایش حجم محصولات دیجیتال حوزه کودک، برآیند نگرش به فرهنگ در دهه‌های پیش است و اگر این تحلیل درست باشد، ما هرچه جلوتر برویم، سرمایه‌گذاری در بخش کودک و نوجوان بیشتر می‌شود، چراکه کودک و نوجوان‌های امروز، چندسال دیگر بزرگ می‌شوند و این خلأ را دقیق‌تر در زندگی‌ درک می‌کنند. پس مشغول کار و سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها می‌شوند و برای بچه‌ها محصول تولید می‌کنند.

چیزی که تا به امروز آی‌قصه در اختیار مخاطبان خود قرار داده، صد در‌صد تالیفی و حاصل کار گروه مولفان آی‌قصه بوده به همین دلیل و همچنین اهمیت اشاعه زبان فارسی در آی قصه، این مجموعه دانش‌بنیان اعلام شده است.

امین نوبهار، مدیر اجرایی آی قصه در رابطه با سوددهی این اپلیکیشن گفت: هر چند سوددهی عامل مهمی در سرنوشت یک کسب و کار محسوب می‌شود اما امروز با رشدی که آی قصه داشته، سرمایه اجتماعی آن مهم‌ترین دستاوردی است که به آن می‌توان افتخار کرد.