در این تفاهم‌نامه که به امضای مهدی اقتصادی، سرپرست مرکز نوآوری و شتاب‌دهی صادرات اتاق ایران و داوود ادیب، رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران رسید، هم‌افزایی، توسعه ارتباطات، ارتقای تولید ملی، حمایت از نخبگان و همکاری در زمینه صادرات محصولات شرکت‌های فناور، سرمایه‌گذاری مشترک، برگزاری رویدادها، دوره‌های آموزشی و پژوهشی مشترک و تجاری‌سازی ایده‌ها، محصولات و خدمات فناورانه در دستور کار طرفین قرار گرفت. مهدی اقتصادی، سرپرست مرکز نوآوری و شتاب‌دهی صادرات اتاق ایران هدف اصلی انعقاد تفاهم‌نامه با اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران را پتانسیل طرفین، تقویت صادرات و حمایت از شرکت‌های فناور در حوزه‌های مرتبط با محصولات فناورانه و خدمات فنی و مهندسی اعلام کرد و گفت: با انعقاد این تفاهم‌نامه سعی داریم با شناسایی پتانسیل‌ها و فرصت‌های فی‌مابین اقدامات موثری را به‌صورت هدفمند و برنامه‌ریزی ‌شده انجام دهیم. سرپرست مرکز نوآوری و شتاب‌دهی صادرات ایران گفت این مرکز آمادگی دارد برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، استارت‌آپ و نوآور در حوزه‌های مختلف ازجمله حوزه ICT خدماتی را در قالب انجام امور مشاوره، آموزش، فناوری، تجاری‌سازی ایده‌ها، محصولات و خدمات فناورانه و برگزاری رویدادها و نشست‌های تخصصی ارائه کند.

وی ضمن اشاره به اهمیت حوزه ICT و ظرفیتی که در کشور وجود دارد بیان کرد این ظرفیت باعث پیاده‌سازی شبکه‌های ملی اطلاعاتی و خدماتی داخلی و دولت الکترونیکی می‌شود که می‌تواند به دولت کمک کند تا یک دولت هوشمند، کارآ و همراه را نیز به وجود بیاورد. اقتصادی همچنین مطرح کرد: این مرکز آمادگی دارد فضایی را در اختیار نماینده‌ای از اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران برای همکاری‌های دوجانبه و تشکیل دبیرخانه‌ای مشترک قرار دهد. در ادامه این نشست داوود ادیب، رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران گفت: ما در شرایطی قرار گرفته‌ایم که صادرات محصولات و خدمات فنی مهندسی به‌عنوان یکی از رهنمودهای حاکمیتی که همسو با رویکرد اقتصاد مقاومتی نیز است مدنظر نظام بوده و بدیهی است که در این راستا، اتاق بازرگانی و همچنین مرکز نوآوری و شتاب‌دهی صادرات اتاق ایران و سایر عناصر اکوسیستم این حوزه ازجمله وزارت ارتباطات، وزارت صنعت، وزارت امور خارجه، سازمان توسعه و تجارت، معاونت علمی‌ و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری به‌عنوان نهادهای تسهیل‌گر و حامی‌ نقش بسزایی را در تحقق اهداف صادراتی کشور می‌توانند داشته باشند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران تصریح کرد: با حمایت دولتمردان ما نخست باید  بازارهایی را در داخل برای عرضه محصولات و خدمات اعضای خود  فراهم کنیم و پس از بلوغ و شکوفایی محصولات داخلی‌مان و  حصول پیش‌نیازهای صادراتی،  در عرصه‌های بین‌المللی ظاهر شویم. در بخش دیگری از این نشست، فریبرز نژاد‌دادگر، دبیر و عضو هیات‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران گفت: سازوکار صادرات خدمات فنی مهندسی و ورود به بازارهای بین‌المللی نیازمند یک حرکت بزرگ، برنامه‌ریزی استراتژیک به‌روز، وجود تشکل‌ها و اتحادیه‌های صادراتی قوی، طراحی و تدوین و اجرای اثربخش استراتژی بازاریابی بین‌المللی و استفاده از توانمندی و پتانسیل مراکز نوآوری و ازجمله مرکز نوآوری و شتاب‌دهی صادرات است که ما امیدوار هستیم با این تفاهم‌نامه در آینده نزدیک شاهد اتفاقات خوب در این حوزه باشیم.

در بخش دیگری از این نشست سادینا آبایی، موسس و مدیرعامل هلدینگ سیمرغ سامانه گفت: طبیعتا صادرات محصولات فناورانه و حضور در بازارهای جهانی، مستلزم پرداخت هزینه‌های مادی و معنوی است که بخش بزرگی از آن را ارکان دولتی مرتبط با حوزه صادرات و بخش دیگری را اتاق‌ها، اتحادیه‌ها، مراکز نوآوری و شتاب‌دهی صادرات و تشکل‌های صنفی و شرکت‌های عضو، باید پرداخت کنند تا ارکان و ساختارهای این سازوکار در یک مسیر صحیح و مناسب و کارآ حرکت کنند. در بخش پایانی این نشست دبیر کمیسیون صادرات اتحادیه و رئیس کمیسیون رتبه‌بندی اتحادیه نیز ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام پذیرفته در این دو کمیسیون تشکر و قدردانی خود را از مرکز نوآوری و شتاب‌دهی صادرات اتاق ایران اعلام کرده و پتانسیل‌های طرفین را فرصت مناسبی برای توسعه صادرات محصولات فناورانه دانستند. با توجه به تفاهم صورت گرفته مقرر شد برای تحقق اهداف این تفاهم‌نامه، کارگروهی متشکل از نمایندگان طرفین تشکیل شود تا بر اساس آن، فعالیت‌های مربوطه با قدرت و سرعت هرچه بیشتر عملیاتی شود.