غول لوازم‌خانگی چین به‌دنبال گسترش نفوذ جهانی

به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از   چاینا دیلی، ژوهوجیان، رئیس‌ هایسنس، گفت  این شرکت در سال ۲۰۲۲ بخش تجارت به تجارت (B۲B) خود را در بازارهای خارج از کشور گسترش خواهد داد و عزم خود را برای ایجاد تحول و ارتقای این صنعت نشان می‌دهد که به یک امر مهم برای توسعه استراتژیک این شرکت تبدیل خواهد شد. جیا شائوقیان، مدیر ‌هایسنس در این خصوص اظهار کرد: در واقع فرآیند جهانی‌سازی ما پس از سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰ میلیارد یوآنی (۵۷/ ۱ میلیارد دلار) در پنج سال گذشته آغاز شده است.

وی  گفت درآمد این شرکت در سه فصل اول سال‌جاری به ۲/ ۱۲۵میلیارد یوآن افزایش یافت و فروش خارج از کشور آن نیز با ۳۸درصد افزایش سالانه به ۶/ ۵۲میلیارد یوآن در این دوره رسید که ۴۲درصد از کل درآمد ‌هایسنس را تشکیل می‌دهد. جیا تخمین می‌زند درآمد این شرکت از بازارهای خارج از کشور طی سه سال بیش از نیمی ‌از کل درآمد آن را به خود اختصاص خواهد داد. به گفته وی،‌ هایسنس قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ درآمدی به ارزش ۴۷ میلیارد دلار را ثبت کند.

بنابر اظهارات افراد مطلع، اخیرا، این شرکت مستقر در استان چینگدائو در استان شاندونگ اعلام کرد   قصد دارد سیستم‌های ترافیک هوشمند زیمنس را که راه‌حل‌هایی برای مدیریت موثر ترافیک جاده‌ها ارائه می‌دهد، به قیمت نزدیک به یک میلیارد دلار خریداری کند. زیمنس با سابقه بیش از ۱۰۰ ساله در بخش ترافیک، به عنوان یک شرکت پیشروی جهانی در زمینه خدمات و راهکارهای ترافیکی هوشمند مطرح است. تجارت خدمات ترافیکی هوشمند (ITS) وابسته به زیمنس موبیلیتی در بیش از ۴۰ کشور جهان فعالیت می‌کند و درآمد سالانه ۶۰۰ میلیون یورویی (۶۷۷میلیون دلار) را برای این شرکت دارد.

واحد ITS عمدتا سخت‌افزار و نرم‌افزار را برای کنترل و مدیریت هوشمند ترافیک، از سیستم‌های عوارض گرفته تا کنترل چراغ راهنمایی ارائه می‌کند. شرکت ‌هایسنس در صنعت حمل و نقل هوشمند چین یک شرکت پیشتاز است. این شرکت از سال ۱۹۹۸ وارد این بخش شده و راه‌حل‌های یکپارچه نوآورانه آن برای صنعت حمل و نقل هوشمند در ۱۶۹ شهر در سراسر کشور به کار گرفته شده است. ژانگ سیهای، مدیر شرکت ترنس تک ‌هایسنس، گفت این شرکت فعالانه در مناقصه پروژه‌های حمل و نقل هوشمند جهانی شرکت می‌کند و قبلا در برخی از کشورها پروژه‌هایی را کسب کرده است.

ژائو میمی، نایب رئیس شرکت مشاوره بازار AVC مستقر در پکن، گفت این روند اجتناب‌ناپذیر است که تولیدکنندگان لوازم خانگی چینی برای راهیابی به بازارهای خارج از کشور به دنبال نقاط رشد سود جدید و دستیابی به توسعه بلندمدت هستند و افزود: اگر ‌هایسنس در مناقصه برنده شود، درآمد خارج از کشور آن ممکن است سهم بیشتری از فروش کلی آن را تشکیل دهد. وی خاطرنشان کرد فروش داخلی تلویزیون به ۸۱/ ۱۷ میلیون دستگاه در نیمه اول سال جاری رسید که ۷/ ۱۴درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشت، در حالی که درآمد فروش مربوط به آن به ۴/ ۵۹ میلیارد یوآن رسید که ۱/ ۱۵درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشت.

دونگ مین، محقق مستقل در بخش لوازم خانگی، گفت: بازار تلویزیون‌های سنتی تقریبا اشباع شده است و شرکت‌ها باید به دنبال ابتکارات جدیدی برای رشد باشند. دونگ اظهار کرد: گسترش به بازارهای خارج از کشور نه تنها می‌تواند فشار موجودی بالا در بازار داخلی چین را کاهش دهد، بلکه نفوذ بین‌المللی شرکت‌های لوازم خانگی چینی را افزایش می‌دهد.

علاوه بر این،‌ هایسنس قصد دارد آگاهی عمومی ‌از برند خود را از طریق حمایت مالی از رویدادهای ورزشی مهم افزایش دهد. این شرکت در ماه آوریل اعلام کرد حامی ‌رسمی‌ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۲۲ در قطر است. از سال ۲۰۱۶، ‌هایسنس اسپانسر چندین رویداد ورزشی در سطح جهانی، از جمله تورنمنت یوفا یورو ۲۰۱۶ و جام جهانی فیفا شده است. جیا گفت: سرمایه‌گذاری مستمر در رویدادهای ورزشی در سطح جهانی نشان‌دهنده عزم‌ هایسنس برای تبدیل شدن به یک برند جهانی است. این به ‌هایسنس کمک می‌کند تا روابط قوی‌تری را با مصرف‌کنندگان جهانی خود ایجاد کند و روند جهانی شدن این شرکت را تسریع کند. همچنین پایه محکمی‌ را برای ما ایجاد می‌کند تا با مبتکرترین و پیشروترین برندهای جهان رقابت کنیم تا به یک برند برتر جهانی نیز تبدیل شویم.

فروش این شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل در روسیه ۴/ ۲۷۴درصد افزایش یافت‌. همچنین رشد قابل توجهی در بریتانیا، فرانسه، کانادا، اسپانیا و ژاپن داشته است.‌ هایسنس تاکنون ۵۵ شعبه خارج از کشور در اروپا، آمریکا، آفریقا، خاورمیانه، استرالیا و آسیای جنوب شرقی تاسیس کرده است. این شرکت دارای ۲۰ مرکز تحقیق و توسعه و ۲۹ پارک صنعتی و پایگاه تولید در سراسر جهان است. تجارت آن شامل چند‌رسانه‌ای، لوازم خانگی، سیستم‌های اطلاعات هوشمند فناوری اطلاعات و صنعت خدمات مدرن است.

لیانگ ژنپنگ، تحلیلگر لوازم الکترونیکی مصرفی، گفت راه‌اندازی پایگاه‌های تولید در شعبه‌های خارج از کشور نه تنها تولید، تحقیق و توسعه پیشرفته چین و همچنین قابلیت‌های مدیریتی را به بازارهای خارج از کشور ارائه می‌کند، بلکه فرصت‌های شغلی برای مردم محلی ایجاد می‌کند و رقابت‌پذیری شرکت‌های چینی را در بازار جهانی افزایش می‌دهد.

به عنوان مثال،‌ هایسنس کسب و کار تلویزیون شارپ را در مکزیک و خط تلویزیون شارپ آمریکا را برای بازارهای آمریکای شمالی و جنوبی در سال ۲۰۱۵ خریداری کرد. این شرکت ۹۵درصد از سهام شرکت راه‌حل‌های بصری توشیبا ژاپن را در سال ۲۰۱۷ به دست آورد و خرید تولید‌کننده لوازم‌خانگی اسلوونیایی Gorenje را در ماه اوت ۲۰۱۸ تکمیل کرد.

این شرکت سرمایه‌گذاری هنگفتی انجام داده و امیدوار است در فناوری نمایش لیزری نوآوری‌هایی داشته باشد. تلویزیون‌های لیزری‌ هایسنس وارد بسیاری از کشورها و مناطق از جمله ایالات متحده، استرالیا، آلمان، فرانسه، امارات متحده عربی و آفریقای جنوبی شده است و فروش خارج از کشور این شرکت در سال ۲۰۲۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۸۸ درصد افزایش یافت. شرکت تحقیقات بازار Omdia می‌گوید تلویزیون‌های لیزری‌ هایسنس ۵۳درصد از فروش جهانی را در سال ۲۰۲۰ به خود اختصاص داده‌اند و برندهای چینی نزدیک به ۶۰ درصد از این بازار را در اختیار دارند. لیانگ گفت: در گذشته، بیشتر شرکت‌های چینی از مدل OEM یا تولیدکننده تجهیزات اصلی استفاده می‌کردند، اما امروزه تمایل دارند برندهای خود را برای شرکت در رقابت جهانی ایجاد کنند.