به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از عرب نیوز، چانگ پنگ ژائو مدیر عامل و بنیان‌گذار بایننس، در ایمیلی به بلومبرگ نیوز نوشت: بایننس هنوز باید فرآیند درخواست خود را برای حضور در بحرین تکمیل کند. در صورت موفقیت‌آمیز بودن، این اولین تاییدیه قانونی برای صرافی ارزهای دیجیتال در خاورمیانه و شمال آفریقا خواهد بود. بایننس در حال گسترش حضور منطقه‌ای خود است، زیرا مدیران اجرایی خود را برای ایجاد دفاتر مرکزی بالقوه در کشورهای حوزه خلیج فارس آماده می‌کند.

بحرین یکی از اولین پذیرندگان دارایی‌های دیجیتال و ارزهای رمزنگاری شده در خاورمیانه است. کوچک‌ترین اقتصاد خلیج‌فارس اولین پلت‌فرم دارایی‌های رمزنگاری شده دارای مجوز در منطقه،Rain Financial را در سال ۲۰۱۹ تایید کرد و اوایل سال جاری مجوز دیگری را به CoinMENA مستقر در منامه اعطا کرد.

 امارات متحده عربی

به عنوان بخشی از قوانین جدید امنیت آنلاین امارات متحده عربی که از ۲ ژانویه ۲۰۲۲ اجرایی می‌شود، مروجان کلاهبرداری از ارزهای دیجیتال آنلاین تا پنج سال زندان و بیش از ۲۷۰ هزار دلار جریمه خواهند شد. بر اساس گزارش Bitcoin.com هدف این قوانین محافظت از کاربران اینترنت در برابر کلاهبرداری‌های الکترونیکی، حفظ حریم خصوصی و حقوق شخصی آنها است.

به گفته حسن الهیس از وکلای شرکت الرواد، در حالی که امارات متحده عربی قبلا قوانینی را برای ممنوعیت تبلیغ رمزارزها وضع کرده بود، اما این قوانین فاقد مقرراتی بودند که مقامات را قادر می‌سازد چنین متخلفانی را مجازات کنند. طبق ماده ۴۸، ارسال آگهی‌های گمراه‌کننده یا داده‌های نادرست آنلاین در مورد یک محصول خاص با مجازات زندان یا جریمه بین ۵۴۴۵ تا ۱۳۶۱۰۰ دلار محکوم خواهد شد. الهیس گفت، همین مجازات برای افرادی اعمال می‌شود که ارزهای رمزنگاری شده را که توسط مقامات کشور به رسمیت شناخته نشده تبلیغ می‌کنند. شرکت Al Rowaad یک شرکت حقوقی با خدمات مشاوره حقوقی در مورد مسائل مختلف به ویژه مسائل مالی است.   

 ترکیه

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز جمعه در دیدار با خبرنگاران اعلام کرد قانون ارزهای دیجیتال این کشور آماده است و بدون تاخیر به مجلس ارائه می‌شود. اردوغان گفت: قانون آماده است و ما به زودی آن را بدون تاخیر به پارلمان خواهیم فرستاد. به دنبال اعلام اردوغان، خبرگزاری دولتی آنادولو روز شنبه گزارش داد هیات بررسی جرائم مالی ترکیه، صرافی BN Teknoloji شعبه محلی صرافی بایننس را به دلیل تخلفات کشف شده در بازرسی‌، بالغ بر ۸ میلیون لیره (۷۵۱۳۱۴ دلار) جریمه کرده است. به گزارش آنادولو، جریمه اعمال شده بر BN Teknoloji اولین جریمه در نوع خود بود پس از اینکه این مقام مسوولیت نظارت بر ارائه‌دهندگان خدمات دارایی‌های رمزنگاری را در ماه مه به عهده گرفت.

 قطر

در ۲۶ دسامبر ۲۰۲۰، سازمان تنظیم مقررات مرکز مالی قطر (QFCRA) اعلام کرد تمام خدمات دارایی مجازی در مرکز مالی قطر (QFC) به جز خدمات دارایی دیجیتال مربوط به توکن اوراق بهادار ممنوع است. QFC یک حوزه قضایی ویژه در داخل کشور با زیرساخت‌های قانونی، تجاری، مالیاتی و نظارتی خاص خود است. سازمان تنظیم مقررات مرکز مالی قطر، سرویس‌های دارایی‌های دیجیتال را مبادله میان ارزهای دیجیتال با پول فیات و ارزهای دیجیتال، انتقال دارایی‌های رمزنگاری شده، نگهداری و ذخیره یا مدیریت دارایی‌های مجازی تعریف و معرفی کرده است. بنابراین تمامی ‌این فعالیت‌ها در کنار تمامی ‌خدمات مرتبطی که با این فعالیت‌ها ارائه می‌شوند، در قطر ممنوع است. به نظر می‌رسد دلیل اصلی ممنوعیت ارزهای دیجیتال تا اطلاع ثانوی در قطر، اتخاذ قوانین کاملا جدید در خصوص پولشویی و مبارزه با فعالیت‌های تروریستی مالی است. کشورهایی نظیر قطر، ارزهای دیجیتال را تهدیدی برای حاکمیت پولی می‌دانند.

 عربستان سعودی

مقامات پولی عربستان سعودی  و وزیر دارایی این کشور همواره در رابطه با معامله یا سرمایه‌گذاری در ارزهای مجازی از جمله ارزهای رمزنگاری شده در پادشاهی سعودی هشدار داده‌اند، زیرا این صنعت از سوی اشخاص حقوقی در عربستان هنوز به رسمیت شناخته نمی‌شود. ارزهای رمزنگاری شده فعلا خارج از محدوده چارچوب نهادهای نظارتی این کشور هستند و توسط موسسات مالی به صورت محلی معامله نمی‌شوند.

به گفته مقامات سعودی چنین ارزهایی با فعالیت‌های متقلبانه مرتبط بوده و سوء ظن استفاده در فعالیت‌های مالی غیرقانونی را علاوه بر ریسک‌های سرمایه‌گذاری بالای آنها در ارتباط با نوسانات مکرر قیمت، به همراه دارند. این در حالی است که به مردم در مورد خطرات ارزهای دیجیتال هشدار داده  شده‌است و اینکه ارزهای دیجیتال قانونی نیستند، اما بیت کوین توسط مشاغل کوچک و بازرگانان پذیرفته می‌شود. در هر صورت اخیرا استفاده از فناوری بلاک‌چین در فعالیت‌های بخش بانکی آغاز شده است.

مقامات پولی عربستان سعودی همچنین یک سندباکس نظارتی برای همکاری در خدمات جدید بانکداری دیجیتال و برنامه‌های آموزشی بلاک‌چین ایجاد کرده‌اند.

بیت‌کوین، ارز دیجیتال پیشرو در معاملات بین‌المللی، دوشنبه گذشته با افزایش ۴۲/ ۱درصدی به ۵۰۸۰۹ دلار رسید. بر اساس داده‌های CoinDesk، اتریوم، دومین ارز دیجیتال پرمعامله، با ۱۸/ ۰درصد افزایش و بالغ بر ۴۰۵۷ دلار معامله شد.