سود عملیاتی پتروشیمی ‌فن‌آوران افزایش یافت

18

شرکت پتروشیمی‌ فن‌آوران در اردیبهشت ماه سال 1377 به‌صورت شرکت سهامی‌عام تاسیس و در بهمن ماه سال 1386 توسط سازمان بورس اوراق بهادار پذیرفته شد. مرکز اصلی این شرکت در تهران و محل کارخانه در منطقه ویژه اقتصادی بندر ماهشهر، با مساحت 25 هکتار واقع شده است. پتروشـیمی ‌فـن‌آوران واحد تجاری فرعی شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی ‌تامین (تاپیکو) است و شرکت مذکور (تاپیکو)  از گروه شرکت‌های سازمان تامین اجتماعی است.  سرمایه این شرکت در بدو تاسیس، مبلغ 10 میلیون ریال بوده که طی چند مرحله از طریق آورده‌های نقدی و مطالبات حال شده سهامداران به مبلغ 950 میلیارد ریال  رسیده است. در مورد میزان سرمایه، این شرکت قصد دارد سرمایه خود را از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی برای اصلاح ساختار مالی و بهبود نسبت‌های اهرمی به مبلغ 40 هزار میلیارد ریال افزایش دهد. همچنین طبق اطلاعات منتشر شده در سایت بورس اوراق بهادار تهران، شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی ‌تامین با حدود 6/ 37درصد، گروه پتروشیمی تابان فردا با 5/ 15درصد و صندوق بازنشستگی کشوری با 2/ 15 درصد، عمده‌ترین سهامداران شرکت پتروشیمی ‌فن‌آوران هستند.

 افزایش 162درصدی سود عملیاتی

طبق صورت‌های مالی (تلفیقی) منتشر شده در سایت کدال‌، درآمد‌های عملیاتی شرکت پتروشیمی ‌فن‌آوران  در دوره شش ماهه منتهی به شهریور ماه سال‌جاری 44هزار و 542میلیاردریال بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (17هزار و 892 میلیارد ریال)  149 درصد افزایش داشته است. از این میزان، 16 هزار و 239 میلیارد ریال به فروش داخلی شرکت اصلی اختصاص دارد. از محصولات موجود در فروش داخلی این شرکت می‌توان به متانول، اسید استیک و منواکسیدکربن اشاره کرد. همچنین مبلغ 25 هزار و 125 میلیارد ریال از در‌آمدهای عملیاتی شرکت اصلی از محل فروش صادراتی به‌دست آمده است  که حاصل صادرات متانول و اسیداستیک است. در مورد درآمدهای عملیاتی پتروشیمی‌ فن‌آوران پیش‌بینی می‌شود در 6 ماه دوم سال جاری این عنوان حدود 37درصد افزایش خواهد یافت که بخش عمده آن مربوط به افزایش درآمد‌های ناشی از فروش صادراتی است. پتروشیمی ‌فن‌آوران در مورد این برآورد اعلام کرده است که نرخ فروش محصولات صادراتی شرکت بر اساس نرخ‌های استخراج شده از نشریات معتبر بین‌المللی و نرخ فروش محصولات داخلی بر اساس ۹۵درصد قیمت فوب محصولات صادراتی و نرخ تسعیر ارز اعلام شده برآورد می‌شود.

بهای تمام شده (تلفیقی) درآمد‌های عملیاتی این شرکت در این بازه زمانی یادشده 18 هزار و 495 میلیارد ریال بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (8 هزار و 139 میلیارد ریال)  127 درصد افزایش یافته است. این شرکت برآورد می‌کند که  میزان بهای تمام شده درآمدها در شش ماه دوم سال جاری 52درصد نسبت به شش ماه نخست افزایش یابد زیرا انتظار می‌رود نرخ گاز طبیعی که اصلی‌ترین عامل بهای تمام شده است در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ افزایش یابد. با توجه به مطالب ذکر شده سود ناخالص عملیاتی شرکت در شش ماه نخست سال جاری26هزار و 46 میلیارد ریال بوده که نسبت به همین مدت در سال گذشته 167درصد افزایش یافته است. این عدد به همراه هزینه‌‌هاى فروش، ادارى و عمومى، سایر درآمد‌ها و هزینه‌ها،  سود  عملیاتی را مشخص می‌کند که این میزان در شش ماه نخست سال جاری برابر با 23 هزار و 89 میلیارد ریال بوده است که با افزایش 162 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل روبه‌رو بوده است. در مورد سود و زیان عملیاتی شش ماه نخست سال 1400، اطلاعیه‌ای در میانه آذر ماه امسال توسط شرکت منتشر شد که افزایش 92درصدی نرخ متوسط صادراتی متانول- به واحد دلار، افزایش 314 درصدی نرخ متوسط صادراتی اسیداستیک- به واحد دلار و افزایش 5/ 31 درصدی نرخ متوسط تسعیر ارز دلار-  به واحد ریال به عنوان عمده‌ترین دلایل این افزایش ذکر شده است. نکته قابل توجه در مورد صورت و سود زیان دوره شش ماه نخست سال 1400  این است که پتروشیمی ‌فن‌آوران در این بازه زمانی با هزینه‌های‌غیرعملیاتی 6هزار و 434میلیاردی روبه‌رو بوده است که این امر باعث شده که با وجود اینکه سود عملیاتی این شرکت افزایش 162درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته  داشته است، سودخالص شرکت با کاهش 7درصدی روبه‌رو شود. اصلی‌ترین دلیل افزایش هزینه‌های  غیرعملیاتی زیان حاصل از فروش سرمایه‌گذاری در سهام بوده است.‌(سود خالص در شش ماه نخست سال جاری برای پتروشیمی ‌فن‌آوران   17 هزار  و 98  میلیارد ریال بوده است.)

 بررسی نسبت‌های مالی

در جدول زیر برخی از نسبت‌های مالی پتروشیمی‌ فن‌آوران آورده شده است. اطلاعات موجود در این جدول از صورت‌های مالی منتشر شده و سایت‌های داده‌پرداز مرتبط با بازار سهام استخراج شده است. طبق اعداد جدول، نسبت سود خالص به فروش (‌در عین افزایش درصد حاشیه سود عملیاتی) کاهش داشته است. همان‌طور که بیان شد گرچه عملیات این شرکت در شش ماه نخست امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته و همچنین سال مالی 99  سود‌آور‌تر شده بوده‌، اما  دلیل این موضوع زیان قابل توجه حاصل از فروش سرمایه‌گذاری در سهام بوده است. همچنین  نسبت آنی  این شرکت در شش ماه  نخست سال جاری نسبت به سال مالی 99 کاهش یافته که نشان دهنده کاهش توانایی در پرداخت بدهی‌های جاری شرکت از طریق دارایی‌های جاری است  اما در هر حال باید اشاره کرد  این نسبت برای شرکت پتروشیمی‌ فن‌آوران در حدود   91/ 0است  که در مجموع مناسب است. دوره وصول مطالبات این شرکت نیز از 115 روز در سال 99  به حدود 75  روز در شش ماه نخست سال جاری کاهش یافته است که نشان‌دهنده کاهش ریسک نقدینگی و ریسک اعتباری شرکت است.