افزایش 123 درصدی سود خالص پتروشیمی ‌پردیس

Untitled-1

همچنین اطلاعات مذکور نشان می‌دهد که  این شرکت در این بازه زمانی  حدود 4هزار و 500 میلیارد ریال درآمد‌های غیرعملیاتی داشته است. در نهایت با توجه به این موارد و سایر موارد موجود در صورت‌های مالی پتروشیمی‌پردیس، مشخص می‌شود که سود خالص این شرکت در سال مالی منتهی به شهریور 1400 نسبت به سال مالی گذشته با افزایش 123درصدی همراه بوده است. این گزارش با توجه به اطلاعات و صورت‌های مالی منتشرشده در سایت کدال به بررسی عملکرد این شرکت در سال مالی منتهی به شهریور 1400  می‌پردازد.

 شرکت پتروشیمی ‌پردیس در ابتدا با نام پتروشیمی ‌اوره و آمونیاک غدیر در مرداد سال 1383 به صورت شرکت سهامی ‌خاص تاسیس شد و در مرداد ماه سال 1387 نام این شرکت به پتروشیمی ‌پردیس تغییر یافت و همچنین در اسفند سال 1389 ماهیت این شرکت از سهامی‌خاص به سهامی‌عام تغییر پیدا کرد. در حال حاضر پتروشیمی ‌پردیس جزو واحد‌های فرعی شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان (سهامی‌عام) و واحد تجاری نهایی گروه شرکت سرمایه گذاری غدیر است. موضوع فعالیت این شرکت عبارت است از  احداث، راه‌اندازی و بهره‌برداری کارخانه‌های صنعتی برای تولید، بازاریابی، فروش، صادرات محصولات پتروشیمی ‌و تبدیل کلیه مواد پتروشیمی ‌و پتروشیمیایی و فرآورده‌های فرعی و مشتقات ذی‌ربط آنها، انجام کلیه فعالیت‌های تولیدی، صنعتی، بازرگانی، فنی مهندسی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم مربوط به عملیات مذکور است.

همچنین مطابق اطلاعیه منتشر شده توسط پتروشیمی ‌پردیس (نماد شپدیس) در سایت کدال ( با عنوان آگهی دعوت به مجمع عمومی ‌عادی سالانه برای سال (دوره) مالی منتهی به 31/ شهریور/ 1400)، این شرکت از کلیه سهامداران، وکیل یا قائم مقام قانونی صاحب سهم و همچنین نماینده یا نمایندگان اشخاص حقوقی دعوت می‌کند تا در جلسه مجمع عمومی‌این شرکت که در روز دوشنبه  ششم دی‌ماه برگزار می‌شود شرکت کنند. دستور جلسه در نظر گرفته شده برای این جلسه شامل  استماع گزارش هیات‌ مدیره و بازرس قانونی، تصویب صورت‌های مالی سال (دوره) مالی منتهی به 31/ 6/ 1400، انتخاب حسابرس و بازرس قانونی، انتخاب روزنامه کثیر‌الانتشار، انتخاب اعضای هیات‌مدیره، تعیین حق حضور اعضای غیر موظف هیات‌مدیره، تعیین پاداش هیات‌مدیره و سایر موارد در حوزه صلاحیت مجمع عمومی ‌است.

 «شپدیس» بزرگ‌ترین تولید کننده اوره کشور

این شرکت بزرگ‌ترین تولیدکننده اوره و آمونیاک در سطح کشور است که حجم بالای تولیدات و فناوری برتر، هماهنگی با استاندارد‌های فنی و زیست محیطی روز، سهولت دسترسی به خوراک گاز طبیعی، خطوط حمل و نقل دریایی و برخورداری از تاسیسات ذخیره‌سازی محصولات و اسکله بارگیری اختصاصی برای صادرات محصولات، قرارگرفتن در کنار دریا از جمله مهم‌ترین مزیت‌ها و ویژگی‌های این شرکت است.

سرمایه این شرکت پس از ورود به بورس اوراق بهادار مبلغ 1 هزار میلیارد ریال بوده که طی چند مرحله از محل سود انباشته و مطالبات حال شده و آورده‌های نقدی در سال 94 به مبلغ 6 هزار میلیارد ریال رسیده و تاکنون سرمایه اعلام شده از سوی این شرکت به همین میزان است. طبق  اطلاعات منتشر شده در سایت بورس اوراق بهادار تهران،  شرکت گروه نفت و گاز پارسیان با 7/ 68درصد  سهامدار عمده این شرکت است و پس از آن بازرگانی پتروشیمی ‌با 1/ 13درصد از دیگر سهامداران این شرکت است.

 168 درصد افزایش سود ناخالص درکنار 18 درصد افزایش در مقدار فروش

طبق صورت‌های مالی منتشر شده در سایت کدال، درآمد‌های عملیاتی شرکت پتروشیمی ‌پردیس در سال مالی منتهی به شهریور 1400 برابر با 197 هزار و 398 میلیارد ریال بوده است که این مقدار نسبت به سال مالی 1399 ( 78 هزار و 340 میلیارد ریال ) 152 درصد افزایش داشته است.  همچنین50 هزار و 827 میلیارد ریال از درآمد‌های عملیاتی مربوط به فروش داخلی این شرکت بوده که صرفا از فروش اوره صنعتی حاصل شده است. همچنین این شرکت به میزان 146 هزار و 570 میلیارد ریال از محل فروش صادراتی خود درآمد کسب کرده است که این درآمد ناشی از فروش اوره صنعتی و آمونیاک بوده است. از سوی دیگر، این شرکت توانسته است در این سال مالی با افزایش 18درصدی تعداد فروش نسبت به سال مالی 1399، فروش خود را به 3میلیون و 629هزار تن برساند که این میزان 116درصد از برنامه این شرکت برای این سال مالی بیشتر بوده و همچنین نسبت به تعداد فروش سال مالی 1399  این شرکت  123درصد افزایش داشته است و در مجموع باید بیان کرد که این میزان برای پتروشیمی‌پردیس نسبت به سال‌های مالی گذشته یک رکورد جدید به حساب می‌آید.

این شرکت در مورد اهداف و برنامه‌های فروش صادراتی خود در آینده بیان کرده است که با توجه به برنامه افزایش میزان تولید با حداکثر ظرفیت، شرکت درصدد است تا با تثبیت جایگاه خود در بازارهای قبلی و توسعه بازارهای جدید نظیر آفریقا، آسیای شرقی و چین، سهم بیشتری از بازارهای جهانی اوره و آمونیاک را نسبت به قبل دریافت کند. همزمان با توجه به مشکلات ناشی از تحریم‌های اقتصادی و سیاسی علیه کشور، بررسی و برنامه ریزی برای شیوه‌های جدید فروش صادراتی محصول و مکانیزم‌های جایگزین تراکنش‌های ارزی در دست اقدام است.

 نکته قابل توجه در درآمد‌های عملیاتی این شرکت این است  که گرچه این میزان نسبت به سال مالی گذشته 152درصد افزایش داشته است، اما مقدار فروش این شرکت نسبت به سال مالی گذشته تنها حدود 18درصد افزایش یافته است که شامل 17درصد افزایش در مقدار فروش اوره و 52درصد افزایش در مقدار فروش آمونیاک است (آمونیاک تنها کمتر از 3درصد از تعداد فروش کل را در این بازه زمانی داشته است). بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت که دلیل عمده افزایش درصدی درآمد‌های عملیاتی، افزایش نرخ فروش محصولات نسبت به دوره مشابه گذشته است.    

همچنین بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی این شرکت در سال مالی 1400 برابر 70 هزار و 710 میلیارد ریال بوده است که این میزان نسبت به مدت سال مالی گذشته (30 هزار و 994 میلیارد ریال) 128درصد افزایش داشته است.

در نتیجه با توجه به موارد ذکر شده سود ناخالص این شرکت در این بازه زمانی برابر با 126 هزار و 688 میلیارد ریال بوده که  نسبت به سال مالی 1399 به میزان 168درصد افزایش داشته است.

 افزایش بیش از 600درصدی در آمد‌های غیرعملیاتی پتروشیمی‌پردیس

با توجه به موارد ذکر شده در بالا و صورت‌های سود و زیان پتروشیمی‌پردیس ، سود عملیاتی این شرکت در سال مالی منتهی به شهریور سال جاری، 119 هزار و 468 میلیارد ریال بوده که این میزان نسبت به سال مالی 1399 با افزایش 108 درصدی روبه‌رو بوده است. اما نکته قابل توجه درآمد‌های غیر عملیاتی 4هزارو 500 میلیارد ریالی این شرکت در این بازه زمانی است که این عنوان نسبت به سال مالی قبل با 600درصد افزایش روبه‌رو بوده است و تنها 4 هزار و 215 میلیارد ریال از محل سود حاصل از سپرده‌های بانکی بدست آمده است. در نهایت با اضافه کردن درآمد‌های عملیاتی و کسر هزینه‌های مالی ( 474 میلیارد ریال)  از سود عملیاتی شرکت، سود خالص پتروشیمی‌ پردیس در سال مالی 1400 به دست می‌آیدکه برابر با 127 هزار و 883 میلیارد ریال است که نسبت به سال مالی گذشته 123 درصد افزایش داشته است.

 کاهش دوره وصول مطالبات

در جدول زیر برخی از نسبت‌های مالی پتروشیمی‌پردیس آورده شده است. باید اشاره کرد که  اطلاعات موجود در جدول از صورت‌های مالی منتشر شده و سایت‌های داده پرداز مرتبط با بازار سهام استخراج شده است.

 طبق اعداد جدول، نسبت سود خالص به فروش و حاشیه سود عملیاتی این شرکت در سال مالی منتهی به شهریور سال جاری نسبت به سال مالی 99 کاهش داشته است که این موضوع نشان‌دهنده کاهش سود دهی فعالیت‌های شرکت است (البته این عدد همچنان در رتبه بسیار مناسبی قراردارد). نسبت آنی که نشان دهنده توانایی شرکت در پرداخت تعهدات کوتاه مدت با استفاده از انواع نقدی تری از دارایی‌ها است، برای شرکت پتروشیمی ‌پردیس در سال مالی منتهی به شهریور 1400 نسبت به سال مالی 98 و 99 بهبود داشته است که این موضوع نشان‌دهنده افزایش توانایی شرکت در پرداخت بدهی‌های جاری از طریق دارایی‌های جاری است.

اما نکته قابل توجه در نسبت‌های مالی پتروشیمی ‌پردیس، دوره وصول مطالبات این شرکت است. این شرکت توانسته است دوره وصول مطالبات خود را نسبت به سال‌های گذشته بهبود بخشد و از این طریق ریسک‌های نقدینگی و اعتباری خود را کاهش دهد. همچنین کاهش دوره وصول مطالبات می‌تواند منجر به افزایش دسترسی شرکت به منابع داخلی ارزان‌تر شود و توانایی شرکت در احقاق بازدهی‌های بالاتر را ارتقا بخشد.

pardis3-1200x800