25

   آریا ساسول صادرکننده نمونه ملی شد

با تحقق مبلغ بالای فروش صادراتی و همچنین موفقیت در برندینگ و تولید و فروش محصولات جدید شرکت پلیمر آریا ساسول موفق به کسب عنوان صادرکننده نمونه ملی برای پنجمین سال متوالی شد. احقاق طرح‌های توسعه‌ای جدید بی‌شک می‌تواند شرکت را در امر صادرات و حضور قدرتمندتر در بازار‌های جهانی یاری رساند. موفقیت این شرکت در حوزه برندینگ نیز از جمله موارد با اهمیت است به طوری که در بسیاری از حوزه‌ها الگو و بنچ مارک صنعت نفت به شمار می‌آید و جایگاه بسیار معتبری در صنعت انرژی کشور به خود اختصاص داده است ضمن اینکه شرکت پلیمر آریاساسول در سال‌جاری و برای اولین بار در اقتصاد ایران موفق به کسب رتبه اعتباری AA شد که بالاترین رتبه اعتباری بلندمدتی است که یک شرکت ایرانی تاکنون به خود اختصاص داده است. سازمان توسعه تجارت ایران از سال ۱۳۷۶ تاکنون هر ساله و در روز ملی صادرات با هدف توسعه فرهنگ عمومی ‌صادرات در کشور و تشویق صادرکنندگان و فعالان اقتصادی و بازرگانی، از بنگاه‌های صادراتی موفق طی آیینی  تقدیر به عمل می‌آورد و شرکت پلیمر آریاساسول پیش‌تر در سال‌های ۱۳۹۸و۱۳۹۵،۱۳۹۳،۱۳۹۲ نیز موفق به دریافت تندیس صادرکننده نمونه ملی شده است.

   افزایش سرمایه به‌منظورتامین زنجیره ارزش

شرکت پلیمر آریا ساسول در نظر دارد با هدف افزایش سودآوری از طریق تکمیل زنجیره ارزش، اجتناب از سوزاندن سی تری پلاس و جلوگیری از کاهش ظرفیت واحد الفین و همچنین بهره‌مندی از معافیت‌های مالیاتی، اقدام به احداث واحد جداسازی سی تری پلاس به ظرفیت 165هزارتن در سال کند. در واقع خوراک این واحد، سی تری پلاس تولیدی کراکراتان (خروجی واحد الفین) است که در حال حاضر به صورت خام به تنها مصرف‌کننده موجود در منطقه به فروش می‌رسد که با توجه به مازاد عرضه و مشکلات صادرات این محصول، ریسک سوزاندن و همچنین کاهش ظرفیت واحد الفین وجود دارد.

مبلغ کل سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای اجرای برنامه‌های یاد شده، حدود 9هزار و 199میلیارد ریال برآورد می‌شود و مراحل تامین آن طی دوره اجرا از محل افزایش سرمایه (50درصد) و از محل منابع داخلی شرکت (50درصد) پیش‌بینی شده است. مدت اجرای پروژه 3سال در نظر گرفته شده که تا پایان سال 1402به بهره‌برداری می‌رسد. در طرح توجیهی ارائه شده از طرف شرکت، قیمت خرید و حمل تجهیزات مربوط به پروژه احداث واحد جداسازی سی تری پلاس، معادل 7هزارمیلیارد ریال برآورد شده که این تجهیزات شامل تجهیزات فرآیندی، اقلام پایپینگ، اقلام ابزاردقیق و کنترل، اقلام برق و تلکام، استراکچر فلزی، اقلام ایمنی و تجهیزات آزمایشگاهی است. همچنین قیمت نصب و راه‌اندازی تجهیزات مربوط به پروژه احداث  معادل یک هزار و 580میلیارد ریال برآورد شده که شامل یک هزار و 513میلیارد ریال قیمت ساختمان و نصب واحد و 67میلیارد ریال تست و راه‌اندازی است. در مورد ساختمان و امور عمرانی نیز با توجه به زیر‌ساخت‌های موجود در واحد پتروشیمی ‌آریاساسول و اینکه واحد جداسازی سی تری پلاس در زمینی به مساحت 65هزار مترمربع احداث خواهد شد لذا زمین و ساختمان هزینه اضافی به پروژه تحمیل نخواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود با تکمیل پروژه میزان تولید محصول به 148هزار و 500تن درسال 1403برسد و در همین سال درحدود 3هزار و 153میلیاردریال سود خالص از این محل عاید شرکت شود. طبق پیش‌بینی انجام شده این مبلغ در سال 1406 به بیش از 6هزارمیلیاردریال خواهد رسید.

   تحقق سود 65 هزارمیلیاردریالی

طبق صورت‌های مالی منتشرشده برای 6ماه نخست سال جاری‌، شرکت پلیمرآریا ساسول حدود 114هزار و 459میلیاردریال درآمد عملیاتی داشته که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با افزایش 88درصدی روبه‌رو شده است. در بخش داخلی، درآمد این شرکت از فروش اتیلن، پلی اتیلن سبک، پلی‌اتیلن متوسط و سنگین  و تی تری پلاس بوده که در این بین اتیلن با حدود 19هزار و 868میلیاردریال، بیشترین سهم در فروش و سود عملیاتی شرکت را به خود اختصاص داده است. در بخش فروش صادراتی نیز شرکت با فروش پلی اتیلن سبک و متوسط و سنگین در کنار اتیلن درآمد 77هزارمیلیارد ریالی را محقق کرده و از این محل در حدود 42هزارمیلیارد ریال سود شناسایی کرده است. در بخش فروش صادراتی بیشترین سهم فروش و سود به پلی‌اتیلن سبک اختصاص دارد. با توجه به بهای تمام شده درآمدها، آریا ساسول توانست حدود 58هزارمیلیارد ریال سود عملیاتی کسب کند که درمقایسه با 6ماه اول سال 99، به مقدار 93درصد افزایش نشان می‌دهد. با کسر هزینه‌های فروش، عمومی ‌و اداری، هزینه‌های مالی و سایر هزینه‌ها، درکنار سایر درآمدهای غیر عملیاتی، مجموع سود خالص 6ماهه شرکت به بیش از 65هزارمیلیارد ریال می‌رسد که با توجه به اجرای طرح‌های در دست اقدام، بسیار قابل توجه است. مجموع سود انباشته شرکت نیز به بیش از 69هزارمیلیارد ریال رسیده است.

درجدول برخی از نسبت‌های مالی این شرکت آورده شده است. طبق ارقام جدول این شرکت از حاشیه سود بسیار مناسبی برخوردار است و در سال‌های گذشته حاشیه سود خالص شرکت در بازه 50درصد بوده است. پیش‌بینی می‌شود با پایان طرح‌های توسعه‌ای پیش رو، علاوه بر افزایش درآمد و سود، با جلوگیری از کاهش ظرفیت واحد الفین و سوزاندن سی تری پلاس حاشیه سود شرکت نیز بهبود یابد. البته در مورد حاشیه سود عوامل دیگری مانند نرخ خوراک مصرفی و حقوق و دستمزد نیز دخیل است که باید به آن توجه کرد. نسبت جاری شرکت نیز در حاشیه امنی قرار دارد و شرکت در پرداخت بدهی‌های کوتاه‌مدت خود از محل دارایی‌های جاری با مشکل روبه‌رو نخواهد بود. نقطه قوت شرکت پلیمر آریا ساسول در سرمایه درگردش مناسب آن است. این نسبت که از کسر بدهی‌های جاری از دارایی‌های جاری به دست می‌آید نشان‌دهنده مقیاس فعالیت‌های شرکت است که از این لحاظ  شرکت با سرمایه درگردش 57هزارمیلیارد ریالی در جایگاه ویژه‌ای در بین پتروشیمی‌های کشور قرار دارد. نسبت مالکانه این شرکت نیز در حدود عدد 55 است. این نسبت در 6ماه نخست سال جاری با کاهش روبه‌رو شده است که با تحقق افزایش سرمایه و ثبت آن بهبود خواهد یافت. درمجموع با نگاهی به صورت‌های مالی شرکت و نسبت‌های مالی ذکر شده، مشخص می‌شود فعالیت‌های شرکت با ریسک قابل توجهی روبه‌رو نیست و همچنین شرکت در اجرای طرح‌های توسعه‌ای خود با مشکل تامین منابع روبه‌رو نخواهد بود. شرکت پلیمرآریا ساسول در سال 1381تاسیس شدو در سال 1385به بندر عسلویه‌، منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس نقل مکان کرد. شرکت در سال 98به سهامی‌عام تبدیل و نزد سازمان بورس اوراق بهادار پذیرفته شد. سهام شرکت درسال 1399درفرابورس ایران عرضه شد و از آن زمان در این بازار مورد معامله قرار می‌گیرد. شرکت در زمینه ساخت، بهره‌برداری و نگهداری واحدهای اتیلن (کراکر)، پلی‌اتیلن‌های سبک و متوسط و سنگین و تاسیسات داخل و خارج از مجتمع مربوط به فعالیت‌های شرکت در منطقه ویژه اقتصادی پارس واقع در بندر عسلویه به منظور تولید اتیلن‌، پلی‌اتیلن‌های سبک و متوسط و سنگین و محصولات جانبی آن در کنار امر بازاریابی و فروش محصولات تولیدی خود، فعالیت می‌کند. سرمایه شرکت تا پایان شهریورماه 1400 حدود 9هزار و 168میلیارد ریال است که شرکت در نظر دارد سرمایه خود را از محل سود انباشته به 13هزار و 752میلیارد ریال افزایش دهد. طبق گزارش هیات‌مدیره این افزایش سرمایه با هدف تامین بخشی از منابع مورد نیاز برای احداث واحد جداسازی سی تری پلاس انجام خواهد پذیرفت.