لزوم توسعه سرمایه‌گذاری در گیاه آلوئه‌ورا

از این گیاه به عنوان« یک داروخانه در یک گیاه» نام برده می‌شود که دارای ۹۲ آنزیم است و اثرات جانبی داروها را کاهش می‌دهد، قدرت ایمنی بدن را بالا می‌برد و از تجمع سموم در بدن جلوگیری می‌کند.این محصول نیازی به مراقبت، کود شیمیایی و نگهداری ندارد. در برابر کم آبی مقاوم و کاشت آن کم هزینه است.

حداقل زمین مورد نیاز کاشت این گیاه در ظرفیت اقتصادی هزار مترمربع است. در هر متر مربع ۴ بوته گیاه قابل کشت بوده که در مجموع از ۴هزار بوته کاشته شده حدود ۲۵ تا ۵۰ تن محصول شامل برگ گیاه و پاجوش قابل استخراج است. درآمد خالص هر هزار متر مربع حدود ۱۵میلیون تومان است. سرمایه‌گذاری اولیه نیز به اقلیم کشت گیاه بستگی دارد. در صورتی‌که شرایط آب و هوایی اقلیم مناسب نباشد کشت گیاه حتما باید در گلخانه صورت پذیرد که هزینه ساخت گلخانه نیز بسته به امکانات و تجهیزات آن متفاوت است.

نکته مهم در مورد این گیاه آن است که چند ساله بوده و هزینه‌های کاشت فقط مربوط به سال اول بوده و پس از آن چند سال قابل برداشت است. با توجه به اینکه تولید این گیاه به آب، کود و مراقبت زیادی نیاز ندارد لذا از سال دوم بیشتر از ۹۰درصد تولید سود خالص است.

خریداران برگ گیاه نیز معمولا کارخانه‌های دارویی و غذایی و همچنین عطاری‌ها هستند البته با توجه فزونی تقاضا نسبت به عرضه در حال حاضر شرکت‌های متعددی هستند که محصولات کشاورزان را به‌صورت تضمینی خرید می‌کنند و معمولا نگرانی بابت فروش محصولات وجود ندارد.

در همین راستا محمدتاجیکی مدیرعامل شرکت صنایع نوآوران عتیق‌ می‌گوید: تولید آلوئه‌ورا با توجه به ویژگی‌های متعدد و مصارف مختلف دارویی غذایی و بهداشتی یک فرصت سرمایه‌گذاری مناسب است. مهم‌ترین نکته در مورد تولید این گیاه  این است که با حداقل سرمایه نیز انجام شدنی و هزینه‌های جاری تولید نیز بسیار ناچیز است. برای تولید این گیاه به صرفه‌های حاصل از مقیاس همچنین ایجاد صنایع تبدیلی توجه شود سرمایه‌گذاری بسیار مناسبی در انتظارتان است.

متن زیر ماحصل گفت‌وگوی ما با محمدتاجیکی مدیرعامل شرکت صنایع نوآوران عتیق حول ظرفیت‌های کشت این محصول است.

 زمینه فعالیت شرکت صنایع  نوآوران عتیق چیست؟

شرکت صنایع نوآوران عتیق اولین تولیدکننده دایس (تکه‌های میوه) آلوئه‌ورا در کشور، فعالیت خود رادر سال۱۳۹۶ در حوزه کشت گیاه آلوئه‌ورا در استان هرمزگان با دوهکتار کشت آغاز کرد. با توجه به نبود

تجارب علمی ‌و عملی مشابه درکشور، با رویکرد برون رفت از خام فروشی و ارتقای بهره‌مندی از خواص و فرآورده‌های این گیاه جادویی و ایجاد ارزش افزوده بیشتر، از طریق برگزاری جلسات و مشاوره‌های متعدد با کارشناسان امر از جمله پژوهشکده گیاهان دارویی کشور، دانشکده گیاهان دارویی دانشگاه شهید بهشتی تهران و تیم‌های تحقیق و توسعه تعدادی از صنایع مصرف‌کننده محصولات آلوئه‌ورا، مطالعات گسترده‌ای در حوزه مصارف، روش‌های فرآوری و محدودیت‌های تکنولوژیکی، تنوع محصولات، روش و تجهیزات بسته‌بندی، نحوه و مدت انبارش و... در واحد تحقیق و توسعه شرکت آغاز و نهایتا پس از یکسال استمرار موفق شد با نمونه‌سازی‌ها و انجام آزمایشات کیفی و عملیاتی به فرمولاسیون مورد قبول صنایع نوشیدنی و آبمیوه دست یابد و اولین مجوز تولید دایس آلوئه‌ورا درکشور را به عنوان مواد اولیه صنایع غذایی در سال ۱۳۹۸ اخذ کند. ضمن اینکه برای نیل به تولید صنعتی و پاسخ به نیازهای مشتریان و نبود تجهیزات مناسب اولین دستگاه اسلایسر آلوئه‌ورا نیز در این شرکت طراحی و ساخته شد و نهایتا اولین دایس آلوئه‌ورا به عنوان مواد اولیه صنایع نوشیدنی و آبمیوه با بسته‌بندی روز دنیا برای تامین نیاز صنایع بالادستی در کشور با نام تجاری شاراکس تولید و به مشتریان عرضه شد که هم‌اکنون نیز با بیش از ۳۰ هکتار مزرعه زیرکشت در مسیر برنامه تدوین شده گام برمی‌دارد. به‌دلیل خلق محصولی نو و همچنین طراحی و ساخت برخی تجهیزات مربوطه برای اولین بار در کشور، این شرکت درمسیر شرکت‌های دانش‌بنیان پذیرفته شده و در مرکز رشد و نوآوری شهرستان میناب استان هرمزگان، به رشد و توسعه فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد.

 چه ظرفیتی در این محصول دیده اید که اقدام به تولید آن کرده‌اید؟

شناسایی نیاز داخلی سالانه ۵هزار تن دایس آلوئه‌ورا در صنایع بالادستی، وجود بازارهای بالقوه کشورهای صنعتی و از قضا سردسیر منطقه و همچنین کشورهای پرمصرف اروپایی، نزدیکی به کریدور جنوبی کشور، تنوع مصارف فرآورده‌های آلوئه‌ورا در صنایع نوشیدنی، آرایشی و بهداشتی و حتی داروهای گیاهی، انطباق نیازهای بیولوژیکی گیاه دارویی آلوئه‌ورا با اقلیم جنوب کشور و سهولت در توسعه کشت و مدیریت منابع کم آبی منطقه، عدم نیاز به کود و سموم کشاورزی و آلودگی خاک، ایجاد اشتغال پایدار، حفظ زمین‌ها و بافت خاک و پیشگیری از بروز ریزگردها در آتیه، استعداد توسعه ظرفیت‌های تولید فرآورده‌های موجود توسط این شرکت و همچنین پژوهش در راستای تولید فرآورده‌های نو و با ارزش افزوده بیشتر در حوزه صنایع آرایشی و بهداشتی و حتی دارو ... جذب سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی و بهره‌مندی از طریق انتقال تکنولوژی که نهایتا به اشاعه مصرف کالاهای سلامت محور منجر می‌شود، تنها برخی از مصداق‌های فرصت‌های مغفول در خصوص ترویج فعالیت در زنجیره تولید و ارزش گیاه دارویی آلوئه ورا است.

 آیا تاکنون در بخش مسوولیت اجتماعی اقداماتی داشته‌اید؟

این شرکت در راستای انجام مسوولیت‌های اجتماعی خود، اوایل سال ۹۹ و در زمان اوج همه‌گیری کرونا، به کمک دانشکده گیاهان دارویی دانشگاه شهید بهشتی تهران، موفق شد ژل ضدعفونی‌کننده‌ای خلق کند که اهم ترکیبات آن ژل آلوئه‌ورا در ترکیب با الکل بود که آلوئه‌ورای موجود نه تنها عوارض مخرب الکل بر پوست را خنثی می‌کرد، بلکه با مصرف آن علاوه بر ضدعفونی به عنوان نرم‌کننده پوست و تامین رطوبت جلدی نیز مورد توجه بود که متاسفانه به‌رغم ارائه طرح توجیهی و فرمولاسیون آن به یکی از شرکت‌های تولیدکننده الکل، این نیاز مبرم آن روزهای جامعه ابتر ماند.

 مهم‌ترین کاستی که در مسیر توسعه و رشد شرکت‌هایی همسو با فعالیت خود می‌دانید چیست؟

در این مسیر کاستی‌های بی‌شماری وجود دارد که رفع و تسهیل آنها نیز می‌تواند مسیر پیش رو را هموار کند. نبود انجمن دانا و کارآ با موضوعیت آلوئه‌ورا در خصوص مباحث سیاستگذاری میزان و نحوه کشت، مباحث تحقیق و پژوهش و تولید فرآورده‌های با ارزش افزوده بیشتر، مطالعه و شناسایی تجهیزات و تکنولوژی‌های روز دنیا در حوزه فرآوری، مطالعه و تحقیقات بازار در راستای صادرات و عقد قرارداد‌های فروش پایدارو اقدام در خصوص همگرایی تولیدکننده‌ها و تولید فرآورده مطابق با سفارش‌های ماخوذه کشورهای هدف، بررسی و مطالعه استانداردهای کشورهای هدف و راهبری روش‌ها و سیستم‌های تولید به سمت تامین شاخص‌های کیفی آنها و حتی تلاش در جهت تدوین استاندارد بین‌المللی حداقل برخی فرآورده‌های پرمصرف، تلاش در معرفی ظرفیت‌های کشاورزی، تولید و فرآوری کشور به شرکت‌ها و کشورهای مصرف‌کننده دنیا از طریق شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی، انتقال تکنولوژی از طریق کشورهای صاحب فن برای ارتقای کمی‌، کیفی، بسته‌بندی، تنوع کالا و قیمت تمام شده محصولات در رقابت با کشورهای بازیگر اصلی این کالاها، نبود مبانی علمی‌ قابل اعتماد در حوزه بهترین الگوی کشت، شیوه‌های آبیاری نوین، تغذیه، روش‌های برداشت و انبارش، ارتقای میزان عملکرد در سطح و...

 در بخش کشاورزی در این حوزه با چه مشکلاتی روبه‌رو هستید؟

در حوزه کشاورزی، نبود استاندارد علمی‌ برای فرآورده‌های آلوئه‌ورا از جمله دایس، نبود کارشناسان مرتبط و آگاه، وجود بوروکراسی‌های دست و پا گیر و زمانبر وگاهی بی‌مورد برای مباحث صدور مجوزها و... تنها برخی از چالش‌هایی است که تولیدکنندگان همزمان با اقدامات اولیه با آنها برخورد کرده و بسیاری نیز در همان گام‌های ابتدایی صحنه را خالی می‌کنند. درصورتی‌که با این همه صندوق‌های حمایتی و مراکز علمی‌کشور، سهولت پیشروی در این مسیر می‌تواند خود انگیزه‌ای برای جذب بازیگران جدید باشد.

9