خطرات بیمه در نظم نوین جهانی

به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از عرب نیوز، در میان خطراتی که بخش بیمه با آن مواجه است، جرائم سایبری بزرگ‌ترین تهدید را به خود اختصاص می‌دهند. این تهدیدات شامل مواردی از قبیل توانایی هکرها برای حمله مستقیم به سیستم‌های فناوری اطلاعات بیمه‌گر و هزینه‌هایی است که حملات سایبری بر بیمه‌گذاران آنها تحمیل می‌کند. با توجه به وابستگی صنعت بیمه به خدمات فناوری اطلاعات و داده‌های زیرساخت و همچنین پیچیدگی‌های روزافزون این حملات سایبری، پیامدهای بالقوه آنها افزایش یافته است. یکی دیگر از خطرات بیمه‌ای که به سرعت در حال ظهور است به تغییرات آب و هوایی مربوط می‌شود، به ویژه در مناطقی که مستعد تغییرات آب و هوایی فاجعه‌آمیز هستند، با افزایش حق بیمه و کسورات مشتری مواجه خواهند شد.

صنعت بیمه، مانند سایر بخش‌های مالی، با مشکلاتی مواجه است که پیش‌بینی پیامدهای گسترده‌تر تغییرات آب‌وهوایی را اغلب دشوار یا غیرممکن می‌سازد و در نتیجه قیمت‌گذاری به حق بیمه‌ها (پریمیوم) تبدیل می‌شود. با این حال بخش بیمه با عناصر قابل پیش‌بینی رشد می‌کند و غیرقابل پیش‌بینی بودن شرایط برای صنعتی که دوست دارد روی احتمالات گذشته کار کند، می‌تواند بسیار ناخوشایند باشد. خطر دیگر پیش روی این صنعت، نظارت سختگیرانه بر مقررات است که به دلیل حجم فزاینده قوانین بیمه و بیمه اتکایی، برخی از این مقررات به طور روزافزون به عنوان مانعی برای اعمال برخی تغییرات موردنیاز هستند که با افزایش هزینه‌های خدمات خود را نشان می‌دهد. در حالی که سطوح بالاتر مقررات ممکن است برای برخی صنایع نگران‌کننده باشد، برخی دیگر احساس می‌کنند که اقدامات نظارتی قوی‌تر و کنترل‌های صنعتی بهتر در جهت بهبود استانداردها در طول دهه‌ها به این بخش کمک کرده است.  

در عربستان سعودی، مقررات بخش بیمه توسط بانک مرکزی عربستان سعودی (SAMA) تنظیم می‌شود، که همچنین قانون FIB را برای صدور مجوز و نظارت بر شرکت‌های خارجی بیمه و بیمه اتکایی در این کشور صادر کرده است تا از شرکت‌های داخلی حمایت کند و یک مرکز بیمه منظم و قانونمند در پادشاهی سعودی ایجاد کند.

امروزه حدود ۳۰ شرکت بیمه، ۸۴ کارگزار، بالغ بر ۶۰ نماینده بیمه و ۹ شرکت بیمه اتکایی در این کشور فعال هستند که از جمله آنها می‌توان به برخی از شناخته‌شده‌ترین نام‌های بین‌المللی مانند شرکت خدمات مالی و مراقبت سلامت بریتانیایی BUPA، شرکت خدمات حرفه‌ای و کارگزار بیمه آمریکایی Marsh، شرکت خدمات مالی آلمانی Allianz، شرکت بیمه فرانسوی Axa، شرکت بیمه بریتانیایی و چندملیتی Aon، شرکت بیمه Ace و شرکت بیمه سوئیسی Chubb اشاره کرد. با این حال تعداد کمی ‌جذب بازار رو به رشد بیمه عربستان شدند. بیمه درمانی به طور خاص یک خط کسب و کار رو به رشد بوده و در طول پاندمی‌ شتاب گرفته است، همان‌طور که مقررات دولتی این کشور برای پوشش بیمه سلامت اجباری برای همه کارگران، چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی، سرعت گرفته است.

حق بیمه ناخالص نوشته شده از ۴/ ۲۱میلیارد ریال سعودی (۷/ ۵ میلیارد دلار) در سال ۲۰۱۴ به ۸/ ۳۸ میلیارد ریال در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است که بیمه درمانی حدود ۵۹درصد از حق بیمه ناخالص را در سال ۲۰۲۰ تشکیل می‌دهد. برای کاهش ریسک صنعت بیمه عربستان و با توجه به ماهیت بزرگ و پراکنده بخش بیمه این کشور،  SAMA قوانین سخت‌تری را در خصوص حداقل ذخایر سرمایه برای تضمین توان پرداخت بدهی مالی و تشویق به ادغام و تملیک وضع کرده است تا به این واسطه شرکت‌های قوی‌تری ایجاد کند که بتوانند به چشم‌انداز عربستان سعودی ۲۰۳۰ کمک کنند. این چشم‌انداز بخش بیمه فراساحلی را برای خدمت به بازار پرسود عربستان جذب کرده بود. به این ترتیب، پیش‌بینی می‌شود سرمایه مورد نیاز برای بیمه‌گران سعودی از حداقل ۱۰۰ میلیون ریال به ۵۰۰ میلیون ریال سعودی افزایش یابد و سرمایه مورد نیاز برای بیمه‌گرهای اتکایی از حداقل ۲۰۰ میلیون به یک‌ میلیارد ریال سعودی افزایش یابد.

اما خطرات برای این صنعت کماکان به قوت خود باقی است. سایر حوزه‌های خطر، شتاب اتوماسیون و دیجیتالی شدن در صنعت بیمه است که بر خلاف شرکای سرمایه‌گذاری مشترک بین‌المللی که به سیستم‌های اتوماسیون و دیجیتالی‌سازی پیشرفته دسترسی دارند، روی برخی از بازیگران کوچک‌تر و بومی ‌در این کشور، تاثیرات بیشتری خواهد گذاشت.

با نگاهی به خطرات فوق، ادامه خطر پاندمی ‌و شیوع انواع جدید مانند اومیکرون، نگرانی‌های زیادی را برای بخش بیمه عربستان سعودی ایجاد کرده است.

این در حالی است که ابهام زیادی در مورد تاثیرات میان‌مدت پاندمی‌ وجود دارد که از آن جمله می‌توان به تاثیرات طولانی‌مدت کرونا، عملکرد ضعیف اقتصادی، ورشکستگی واحدهای تجاری و افزایش پرداخت‌های بیمه‌ای اشاره کرد. افزودن آب و هوا و امنیت سایبری به مشکلاتی که بیمه‌گران با آن مواجه هستند، مشکل را دوچندان خواهد کرد و این سوال را مطرح می‌کند که آیا برخی از آنها به دلیل کمبود داده‌ها، ناتوانی در حل بحران‌ها و عدم ارزیابی دقیق در تاثیر پیامدهای پاندمی ‌مرحله دوم، آمادگی کافی برای رویارویی با این چالش‌های جدید را دارند یا خیر. این صنعت، مانند سایر بخش‌های مالی، آمادگی زیادی برای خطرات احتمالی ندارد، اما مانند زندگی و دنیای واقعی، ریسک‌هایی که به شدت به ما ضربه می‌زنند، خطراتی هستند که اغلب یا نادیده می‌گیریم یا نمی‌توانیم برای مقابله با آنها آماده شویم.

دکتر محمد رمادی نویسنده این مقاله که بانکدار ارشد سابق و استاد امور مالی و اقتصاد دانشگاه نفت و مواد معدنی ملک فهد است، اظهار کرد با نگاهی به خطرات فوق، شیوع ادامه‌دار کووید و انواع جدیدی مانند سویه اومیکرون، نگرانی‌های زیادی برای بخش بیمه وجود دارد.