عواید  استخراج رمزارز در گرو تدوین قوانین صحیح

در همین راستا مدیرعامل گروه شرکت‌های آریانا گفت: در مصوبه‌ سال ۹۸ که اصلی‌ترین دستاویز قانونی استخراج رمزارز بود، سازمان ملی استاندارد ملزم به تدوین استانداردها و دستور‌العمل‌هایی در این حوزه شد. اما متاسفانه به دلیل عدم آشنایی سازمان ملی استاندارد و سایر ارگان‌های ذی‌ربط، تدوین این استانداردها تا به امروز به طول انجامیده، اما اخیرا شاهد بودیم که سازمان ملی استاندارد دستورالعمل‌هایی را به وزارت صنعت و معدن، نیرو و نهاد ریاست جمهوری ابلاغ کردند. علی بابک‌نیا در ادامه گفت: در بررسی بحث استاندارد و بهره‌وری از منظر دیگر باید در نظر گرفت این موضوع  زمانی برای کشور اهمیت می‌یابد که دولتمردان برای آن مجبور به تقبل یارانه باشند. زمانی که به حوزه‌ای یارانه پرداخت می‌شود باید برای جلوگیری از هدر رفتن سرمایه‌های کشور استاندارد‌هایی تعیین شود. برای مثال در صنعت خودرو میزان مصرف سوخت و  انرژی، بخشی از چارچوب‌های استاندارد است. بنابراین بحث استاندارد تنها زمانی مطرح می‌شود که حاکمیت به دنبال جلوگیری از اتلاف و هدر رفتن انرژی و منابع باشد.

وی در ادامه افزود: در خصوص استخراج رمزارزها این مهم معکوس عمل شده، به این شکل که برق با بالاترین نرخ در کل جهان در مقایسه با سایر صنایع به استخراج‌کنندگان رمزارز فروخته می‌شود. این موضوع با توجه به وجود تحریم‌ها و مشکلات انتقال، امری مطلوب برای منافع کشور است. در حال حاضر ما امکان صادرات برق یا گاز را به نرخی که به ماینر‌ها داده می‌شود نداریم. استخراج رمزارز می‌تواند به سهولت عواید و ارزش افزوده بالاتری نسبت به صادرات آن داشته باشد.

بابک‌نیا در ادامه افزود: سازمان ملی استاندارد بر مبنای آزمایش‌های انجام شده، توان پردازش دستگاه و مقدار برق مصرفی  رابطه و فرمولی را با واحد «ژول بر تراهش» یا «تراهش بر وات » تعریف کرد که در نهایت عدد SEC خروجی این فرمول است. کاربرد این عدد در تعیین استاندارد این است که در یک دستگاه ماینر در بازه‌های مشخصی از اعداد دارای استانداردهای A,B,C و D است. به گفته وی تقسیم‌بندی‌هایی که انجام شده است جای مذاکره و بهبود دارد. گاه ماینر‌های ایرانی خواهان سختگیری‌هایی برابر با شرایط اروپا هستند، اما به‌رغم شرایط سخت اقتصادی سختگیری‌های فراوانی در این حوزه وجود دارد.

وی ادامه داد: برچسب‌های A,B,C,D  در تمام وسایل برقی و گازی وجود دارد و بدیهی است که برچسب‌های A و B بهترین و به صرفه‌ترین مصرف انرژی را دارند، اما در رابطه با C و D گمرک استاندارد‌های مشخصی را ابلاغ می‌کند. واردات A , B و C مجاز است اما واردات D غیرمجاز تلقی می‌شود  و در قانون دیگری در همین راستا تولید قطعات در تمامی ‌درجه‌ها مجاز است. یعنی استخراج‌کننده نمی‌تواند دستگاهی با برچسب استاندارد D وارد کند، اما می‌تواند قطعات آن را بخرد یا تولید و مونتاژ کند. دستگاه‌های رده D  اجازه تولید و فعالیت دارند، اما از D به پایین تولید، واردات و استفاده از آن مجاز نیست.