نصب طاقچه 5/ 2 برابر شد

 مردم از طاقچه رضایت دارند

وی به موضوع استقبال مردم از امکانات طاقچه اشاره کرد و افزود: کتاب‌های رایگان، کتاب‌های صوتی و همچنین کتابخانه اشتراکی از قابلیت‌های پرمخاطب طاقچه هستند، وجود کتاب رایگان یکی از امکانات محبوب طاقچه است که با داشتن حساب کاربری، به‌ راحتی می‌توان تعداد زیادی از کتاب‌های مشهور را رایگان و بدون پرداخت هزینه، مطالعه کرد. طبق گزارش سالانه‌ای که در هفته کتاب منتشر شد، در سال ۱۳۹۹ پردانلودترین کتاب‌های طاقچه، همین کتاب‌های رایگان بودند و این آمار نشان‌دهنده رضایت عموم مردم از این قابلیت طاقچه است.

مدیر روابط عمومی ادامه داد: همچنین، کتاب‌های صوتی از محتواهای پرطرفدار طاقچه هستند. در سال‌های اخیر، به ‌طور کلی استقبال از کتاب‌های صوتی همواره در حال رشد بوده است، زیرا این نوع محتوا کمک می‌کند در زمان صرفه‌جویی شود و اوقات کم ‌بازده روز، به صورت بهینه طی شود.

گودرزی اعلام کرد: امروزه سرویس‌های مبتنی بر اشتراک نیز در سراسر جهان و در انواع خدمات، مورد توجه کاربران است. طاقچه از این تجربه جهانی بهره گرفت و اولین پلت‌فرم فارسی‌زبان بود که نیاز کاربران را درباره دسترسی اشتراکی به کتاب‌های الکترونیکی به‌رسمیت شناخت. طاقچه کتابخانه اشتراکی خود را همان‌طور که گفته شد، با نام «طاقچه بی‌نهایت» راه‌اندازی کرد. اکنون این کتابخانه شامل بخش بزرگی از کتاب‌های الکترونیکی (متنی) طاقچه می‌شود و به ‌زودی کتاب‌های صوتی را نیز در بر خواهد گرفت. عضویت در کتابخانه اشتراکی «بی‌نهایت» هزینه تهیه کتاب را به‌ شدت کم کرده و یکی از دلایل محبوبیت این سرویس، همین امر است.

 کرونا بر روند مطالعه مردم تاثیری نداشته است

وی درباره عملکرد طاقچه پس از شیوع کرونا تاکید کرد: طاقچه در دو سال گذشته رشد بسیار زیادی کرده است، اما این رشد به صورت مستقیم به‌ دلیل شیوع ویروس کرونا نبوده است. برنامه‌ریزی‌هایی که از گذشته در طاقچه انجام شده و روندی که در پیش داشتیم، موجب رشد و توسعه کسب‌ وکار ما شد. طبق بررسی‌ها و گزارش‌های آماری، شیوع کرونا به‌ طور پیوسته، یعنی در مجموع این دو سال، بلکه نه به ‌صورت مقطعی، بر روند مطالعه فارسی‌زبانان تاثیری چندانی نگذاشته است.

مدیر روابط عمومی طاقچه در ادامه گفت: به ‌نظر می‌رسد در دوران شیوع کرونا، اوقات فراغت ایرانیان آنچنان افزایش نداشته است یا اگر داشته، به‌قدری زیاد نبوده که افراد بتوانند سراغ محتوای عمیق بیایند؛ یعنی گرفتاری‌ها و دغدغه‌های قبلی به ‌قوت خود باقی بوده‌اند و شاید بیشتر نیز شده‌اند، اما دورکاری آسایش و فراغت افراد را چندان اضافه نکرده است. در زمانی که اوقات فراغت به‌ صورت حداقلی و کمینه زیاد می‌شود، توجه عموم بیشتر به محتواهایی جلب می‌شود که تمرکز کمتری لازم دارند و جنبه سرگرمی‌شان پررنگ‌تر است؛ اما به‌صورت مقطعی، در دو دوره قرنطینه عمومی، یعنی فروردین و آذر ماه ۱۳۹۹ که اوقات فراغت بیشتری برای مردم مهیا شد، مقدار مطالعه در طاقچه نیز افزایش یافت.

 کتاب‌های دارای مجوز را پوشش می‌دهیم

 گودرزی با اشاره به فروش و ارائه کتاب‌های ممنوعه ابراز کرد: فقط ناشران دارای مجوز می‌توانند با طاقچه قرارداد ببندند و کتاب‌هایی را که شابک گرفته‌اند، منتشر کنند. اگر هم مجوز کتابی پس از انتشار لغو شود، آن کتاب در طاقچه از دسترس خارج می‌شود. البته اگر کسی آن کتاب را در زمان داشتن مجوز خریده باشد، دسترسی‌ آن به کتاب محدود نمی‌شود. درست مانند زمانی که کتاب کاغذی خریداری می‌شود. در این صورت، اگر مجوز کتاب باطل شود، کتاب را از منزل افراد جمع‌آوری نمی‌کنند. در شرایط مشابه، در طاقچه نیز دسترسی به کتاب خریداری‌ شده از بین نمی‌رود.

وی در رابطه با تعداد کاربران این اپلیکیشن بیان کرد: تعداد کاربران را با معیارهای متفاوتی می‌توان گزارش کرد. اغلب وقتی صحبت از تعداد کاربران می‌شود، مشخص نیست که آمارها طبق کدام سنجه بیان شده‌اند. کاربران فعال، تعداد نصب، تعداد نام‌نویسی‌ها و حساب‌های کاربری ازجمله معیارهای مشخص‌کننده تعداد استفاده‌کننده‌ها از طاقچه است. اگر بخواهیم شاخص دقیق‌تری را در این زمینه اعلام کنیم، باز هم طبق گزارش طاقچه از سال ۱۳۹۹ باید بگویم که تعداد نصب اپلیکیشن طاقچه در این سال با ۱۵۰درصد رشد، ۵/ ۲برابر شده است.

 ناشران دغدغه کمتری برای فروش آثار خود دارند

این مدیر روابط عمومی معتقد است که طاقچه فرصت‌های شغلی بسیاری را به‌وجود آورده و در این رابطه توضیح داد: یک کتاب پس از گرفتن مجوزهای لازم و چاپ کاغذی، مسیر طولانی در پیش دارد تا به دست مخاطب برسد. این مسیر در انتشار دیجیتال کمی با پخش نسخه کاغذی متفاوت است. به طور طبیعی طاقچه در تمام این مسیر، فرصت‌های شغلی تازه‌ای ایجاد کرده است. با مرور این مسیر، احتمالا روشن‌ می‌شود که ابتدا باید فایل کتاب از ناشر تحویل گرفته و برای انتشار دیجیتال آماده شود. بعضی از کتاب‌ها هم به‌صورت فایل ای‌پاب درمی‌آیند تا راحت‌تر مطالعه شوند. انتشار این محتوا به ‌صورت دیجیتال، نیازمند بستری نرم‌افزاری است که طراحی، پیاده‌سازی و بهینه‌سازی مداوم آن نیازمند کار بسیار زیادی است.

وی افزود: همچنین طاقچه کمک می‌کند که ناشران دغدغه کمتری درباره بازاریابی و فروش داشته باشند تا بتوانند تمرکز خود را بر تولید محتوای با کیفیت بگذارند. بنابراین، طاقچه با عرضه گزارش‌ها و آمارهای دقیق، به ناشران کمک می‌کند بینش دقیقی درباره فروش و جایگاه خود در بازار نشر دیجیتال داشته باشند تا محتواهای آینده خود را بهتر برنامه‌ریزی کنند. برگزاری پویش‌های متنوع بازاریابی و تبلیغات در رسانه‌های مختلف نیز از کارهای دیگری است که طاقچه برای سهولت کار ناشران انجام می‌دهد. هرکدام از این مراحل در مسیر انتشار و بازاریابی دیجیتال، نیازمند نیروی انسانی است و جایگاه‌های شغلی گوناگونی را ایجاد می‌کند.

 پلت‌فرم‌ها در تلاش جذب مخاطب بیشتر هستند

 گودرزی مهم‌ترین چالش‌های استارت‌آپ طاقچه را برشمرد و گفت: کار ما وجود انحصار در بازار نشر دیجیتال است که رقابت را ناعادلانه کرده است. اگر بخشی از محتواهای بازار، با قراردادی انحصاری فقط روی یکی از پلت‌فرم‌ها قرار بگیرد، هم ناشر، هم بازار و هم کاربر متضرر می‌شوند. یکی از انگیزه‌های پلت‌فرم‌ها برای عرضه خدمات بهتر، جذب کاربر بیشتر است. حالا اگر پلت‌فرمی قراردادهای انحصاری با ناشران ببندد، کاربر ناچار است برای استفاده از محتوایی به ‌خصوص، به آن پلت‌فرم مراجعه کند. آن پلت‌فرم هم که کاربر را به این شکل جذب کرده است، انگیزه‌ای نخواهد داشت که خدمات خود را بهبود بخشد، چون با خدمات معمولی هم کاربر مجبور است از آن پلت‌فرم خرید کند.

وی خاطرنشان کرد: وقتی کاربر خدمات مطلوبی در پلت‌فرم مشاهده نکند، انگیزه‌ای برای استفاده از نسخه دیجیتال پیدا نمی‌کند. وقتی رغبت کاربر به بازار دیجیتال کم شود، بازار کوچک‌تر می‌شود و ناشر نیز آسیب می‌بیند. انحصار سیستماتیک به صورت ذاتی با رقابت ناسازگار است. این امر، باعث می‌شود پلت‌فرم‌های دیگری که مدام در حال افزایش کیفیت خدمات خود هستند، با دشواری‌های بسیار روبه‌رو شوند. البته این توضیحات، بیان مختصر و کلی ماجرا است. می‌توان در بحث مفصل‌تر و زمان مناسب‌تری، درباره این موضوع با ظرایف و عمق بیشتری صحبت کرد.

 مدیر روابط عمومی طاقچه درباره افق و چشم‌انداز این اپلیکیشن یادآور شد: تلاش طاقچه بر این است که بدون نقض حقوق ناشر و مولف، دسترسی به اطلاعات و دانش را آسان کند و گسترش دهد. در این چشم‌انداز، روزی طاقچه بزرگ‌ترین کتابخانه برای فارسی‌زبانان در سراسر جهان خواهد شد. همچنین، طاقچه همیشه درصدد است که به رشد مطالعه در میان فارسی‌زبانان کمک کند و از این طریق، آگاهی را گسترش دهد.

b48d0c82-29da-4057-a576-91e164a8bace copy