معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه گفت: شرایط تولید فولاد در کشور نسبتا خوب است و هم اکنون، فولادسازان کشور، محصولات تولیدی مناسبی را عرضه می‌کنند؛ ضمن اینکه در برخی از محصولات نیز، مازاد تولیدی که در کشور علاوه بر نیاز داخلی وجود دارد، موجب شده  تا فولادسازان از سمت تولید فولادهای تجاری به سمت فولادهای کیفی حرکت کنند.

به گفته عباس اکبری‌محمدی، با توجه به تغییراتی که در بحث انرژی از یکسو و مواد اولیه و سنگ‌آهن از سوی دیگر داریم، استراتژی تولید فولاد کیفی از سوی فولادسازان به خصوص فولادسازان بزرگ مدنظر قرار داده شده است.

وی  معتقد است: هم‌اکنون  بخشی از فولادهای کیفی مورد نیاز کشور که در صنایع پایین‌دستی مورد استفاده قرار می‌گیرند، از طریق واردات و از سوی تولیدکنندگان خارجی تامین می‎شوند که بخش جذابی برای تولیدکنندگان داخلی است تا سهمی از این بازار داشته باشند. معاون بهره‌برداری فولادمبارکه تاکید کرد: ارتقای کیفیت می‌تواند زمینه مهیا شدن شرایط برای صادرات و به تبع آن ایجاد ارزش افزوده بالاتر و ارزآوری را هم فراهم کند؛ چراکه اگر محصولات کیفی وارد بازار داخلی شود، بعد از تامین نیاز داخلی قابلیت صادرات هم خواهند داشت و این کار ارزآوری برای کشور به همراه دارد.

 تلاش برای رسیدن به تولید  کیفی

وی در مورد معیارهای حرکت به سمت تولید کیفی تصریح کرد: برای تولید فولادهای کیفی که استانداردهای بالاتری دارند، برنامه‌ریزی لازم صورت گرفته است؛ در واقع این فولادها با توجه به حساسیت کاربردهای خود، باید شاخصه‌هایی همچون کشش  و استحکام را داشته باشند.

اکبری‌محمدی خاطرنشان کرد:  فولادهای کیفی، آن دسته از تولیداتی هستند که قابلیت‌های بالاتری دارند. به عنوان مثال در صنعت خودرو، هم‌اکنون شرایط به سمتی پیش رفته است که فولادهای مستحکم‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد تا ضربه‌پذیری بیشتری داشته باشند؛ ضمن اینکه از آن دسته از محصولات فولادی که برای تولید خودرو استفاده می‌شود نیز، وزن پایین‌تر و هزینه کمتری دارند.

وی افزود: فولادسازان نیز برای اینکه استمرار تولید داشته و تامین نیازهای داخلی را صورت دهند، به سمت تولید کیفی حرکت کرده‌اند، از این رو فولاد مبارکه محصولات جدید را با ویژگی‌های جدید تولید کرده تا بتوانیم نیازمندی صنایع خودرو و لوله‌سازی به خصوص در حوزه نفت و گاز را تامین کنیم.

معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه تصریح کرد: تمام تلاش مجموعه فولاد مبارکه آن است که در طرح نورد ۲ تلاش کند تا ورق‌های فولادی کیفی  را که نیاز صنایع پایین‌دستی و صنایع بعدی تولید است برآورده سازد.

 به هر حال اکنون کشور برای تولید خودرو، نیاز به استفاده از ورق‌های سرد دارد؛ ضمن اینکه ورق‌های این چنینی نیز علاوه بر صنعت خودرو، در لوله‌های نفت و گاز و پروژه‌های مربوط به آن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند که بر این اساس استراتژی فولاد مبارکه تامین این دسته از ورق‌هایی است که هم‌اکنون مورد نیاز صنایع پایین‌دستی بوده و در عین حال، در داخل کشور تولید  نمی‌شوند.

 تامین گاز مشکل اصلی برای تولیدکنندگان فولادی

وی در‌باره برنامه‌های تولید فولادمبارکه تا پایان سال‌جاری خاطرنشان کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته امیدواریم بتوانیم تولید برنامه‌ریزی شده خود را در سطح سال قبل تداوم بخشیده و حتی اگر شرایط یاری کند، به وضعیت بهتری برسانیم؛ این در حالی است که در تابستان نیز به دلیل کمبود برق، تولیدکنندگان فولاد بخش عمده‌ای از ماه‌های سال را با کمبود برق و خاموشی‌ها سپری کردند که این امر، بر توان تولید اثرگذار بوده و شرایط بسیار نامطلوبی را فراهم کرده است.

اکبری‌محمدی افزود:  هم اکنون با توجه به نزدیک شدن به فصول سرد سال، کشور در تامین گاز مورد نیاز خود دچار مشکل است و بنابراین تامین گاز در فصل سرما نیز برای تولیدکنندگان فولادی به یک معضل تبدیل شده است که امیدواریم بتوانیم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، انرژی مورد نیاز خود را به موقع تامین کرده و سطح تولید را حفظ کنیم.

وی گفت: هم‌اکنون فولادمبارکه، علاوه بر اینکه تولید فولادهای کیفی را در دستور کار دارد؛ در حوزه ارتقای سطح کیفیت محصولات نیز، برنامه دارد تا کیفیت را بالا ببرد؛ بر این اساس برنامه‌ریزی ما این است که درصد کیفی تولید را بالا بریم که بیش از ۲ درصد تولید، امسال نسبت به سال قبل کیفیت بالاتری داشته باشد.

معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: ما در‌صدد هستیم  امسال به لحاظ کیفی ۲ درصد رشد تولید را تجربه کنیم که با مجموعه اقداماتی که برای کنترل دقیق‌تر فرآیند تولید شکل می‌دهیم، این کار را پیش خواهیم برد.

به گفته وی، در واقع، فولاد مبارکه با زنجیره کاملی که در حوزه فولاد شکل داده‌ از آهن‌سازی که آهن اسفنجی تولید می‌شود تا فولادسازی که فولادهای پیچیده و حساس را مطابق با فرآیندی که دارد پیش برده است. همچنین در حوزه نورد گرم و نورد سرد با کنترل دقیق فرآیند کیفیت محصولات نهایی را که عرضه می‌کند، ارتقا خواهیم داد. تا به حال طی هفت ماهه امسال نسبت به سال قبل ۲ درصد رشد کیفی داشتیم و امیدواریم بتوانیم آن را به ۳ درصد ارتقا دهیم.

 سهم ۸۰درصدی فولاد مبارکه  از سبد تولید

معاون بهره‌برداری فولادمبارکه در مورد سهم فولاد مبارکه  از سبد تولید کشور افزود: سهم این شرکت هم‌اکنون روی محصولات مختلف متفاوت است.

در حال حاضر نزدیک به ۷۰درصد اسلب کشور از سوی گروه فولاد مبارکه و حدود ۷۵درصد ورق گرم کشور از سمت این گروه تولیدی تامین می‌شود. در محصولات نورد سرد این عدد بالاتر است و مقداری که تولید می‌شود بالای ۸۰درصد نیاز بازار را تامین می‌کند.

وی در باره استراتژی وزارت صمت برای فولادسازان گفت: طی سال‌های گذشته یعنی ۱۵ سال قبل، تقاضا در زنجیره فولاد به‌هم خورده است و این امر مشکل‌ساز شده است. بر این اساس، فولادی‌ها  دچار مشکل هستند و اگر دولت بتواند با سیاستگذاری‌هایی که انجام می‌دهد، زنجیره را به سمت تعادل ببرد و آنجایی که کسری داریم، سرمایه‌گذاری را به آن سمت هدایت کند، فرآیند به شکل بهتری پیش خواهد رفت.

اکبری‌محمدی خاطرنشان کرد: در قسمت‌هایی که سرمایه‌گذار یا متقاضیان بیشتری دارد، باید تمرکز بیشتری کرد  و در این میان دولت باید بتواند سودآوری در کل این زنجیره را متوازن کند تا در آینده، شرایط کلی فولاد کشور پایدارتر شود.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ایجاد توازن در زنجیره فولاد در دست مطالعه است گفت: در راستای افزایش تولیدات جدید نیز، هر سال برنامه‌ریزی انجام می‌گیرد و فولاد مبارکه، علاوه بر افزایش کیفیت و تمرکز روی تولید کمی، سال قبل ۵۵۰ هزار تن فولاد کیفی تولید کرده است که کیفیت ویژه‌ای داشته، نمونه آن هم فولاد ای پی آی است که برای گاز ترش یعنی محیط‌هایی که نفت و گاز اسیدی دارند، استفاده می‌شود.

اکبری‌محمدی افزود: استراتژی اصلی ما بعد از افزایش تولید تجاری، افزایش کیفیت است تا سطح کیفی محصولات را بالا ببریم و دامنه تنوع محصولات را ارتقا دهیم.

وی تصریح کرد: هم اکنون فولاد مبارکه هر سال ۸ محصول جدید را به بازار عرضه می‌کند که عمدتا محصولاتی هستند که پیش از این از خارج تامین می‌شدند؛ این کار علاوه بر اینکه موجب تامین پایدار نیاز صنایع پایین‌دستی می‌شود، از خروج ارز از کشور جلوگیری و بخشی از ارز مورد نیاز کشور را تامین خواهد کرد.