حمایت از تولید داخلی به هر قیمت منطقی نیست

مدیر عامل گروه صنعتی «ناب‌استیل» در حاشیه نمایشگاه لوازم خانگی با اشاره به اینکه صنعت لوازم خانگی دومین صنعت بزرگ ملی کشور به شمار می‌رود، به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: ما دو کارخانه داریم. بخش اول تولید ما مربوط به تولید قاشق و چنگال است که هم‌اکنون برند نخست و سرآمد بازار هستیم و از دانش فنی آلمان استفاده کردیم و خوشبختانه با توانایی فنی سازمانی و تحقیق و توسعه  توانستیم این دانش فنی را بومی‌ کنیم. در این بخش برنامه ما تولید ۸میلیون قطعه در سال جاری است و البته به دنبال دو برابر کردن ظرفیت تا اواخر سال هستیم تا نیاز بازار را بهتر پاسخ دهیم. در این بخش به طور کلی ۱۰ تولید‌کننده داریم که به راحتی می‌توانند نیاز بازار را تامین کنند، اما با وجود این حجم بالای واردات قاچاق قاشق و چنگال را شاهدیم. گروه دوم تولیدات ما هم مربوط به تولید محصولاتی نظیر هود، گاز، مایکروفر، فر و... است که کاملا قابل رقابت با برندهای اروپایی است که خوشبختانه استقبال مطلوب مصرف‌کنندگان داخلی را با توجه به کیفیت بالای تولیدات شاهدیم.

علیرضا محمدی‌دانیالی در مورد داخلی‌سازی تکنولوژی‌ها عنوان می‌کند: در بخش‌های مختلف این موضوع متفاوت است. در بخش قاشق و چنگال که صرفا مواد اولیه را وارد می‌کنیم و تولید آن داخلی‌سازی شده است، اما در بخش‌های دیگر می‌توان گفت از ۳۰ تا ۷۰درصد متفاوت است که قطعا این فرآیند ادامه خواهد یافت.

عضو هیات‌مدیره انجمن لوازم خانگی ایران تصریح می‌کند: بیش از ۲۵۰ تولیدکننده و قطعه‌ساز عضو انجمن هستند و امیدوارم نمایندگان شایسته‌ای برای اهالی صنعت باشیم. خوشبختانه در نمایشگاه بیست و یکم هم که توسط انجمن برگزار شده، نسبت به سال‌های گذشته به مراتب شاهد حضور پررنگ شرکت‌های داخلی بوده‌ایم، اما کماکان معتقدم می‌توانیم با رفع کامل مشکل کرونا و مشارکت بیشتر خارجی‌ها با رویکرد صادرات بیست و دومین دوره را برگزار کنیم.

محمدی‌دانیالی در  مورد تامین مواد اولیه خاطر‌نشان می‌کند: حدود ۱۰ سال است که رشد اقتصادی کشور صفر بوده و در‌آمد سرانه به مراتب کاهش یافته است. امیدوارم مسوولان دولت جدید که موضوع تحقق رشد ۸درصدی اقتصاد در سال ۱۴۰۱ را مطرح کرده‌اند، یادشان باشد این کار با شعار حل نمی‌شود و نیازمند نگاه همه‌جانبه و سازمان‌یافته است. قطعا تحقق این مهم نیازمند فراهم کردن الزامات است. رتبه ما در شاخص سهولت کسب و کار  در دنیا ۱۲۷ است و همچنین شاخص رقابت‌پذیری در کشور ما در دنیا ۹۵ است و از طرفی با تورم ۴۵درصدی مواجهیم. مضاف بر اینکه تورم در بخش صنعت بیش از ۹۰درصد است. علاوه بر این هزینه‌های سرسام‌آور، تحریم‌ها باعث شده است که هزینه و ریسک تولید، صادرات و خرید مواد اولیه بالا برود. متاسفانه در داخل کشور هم نوعی خود‌تحریمی ‌را شاهدیم. در واقع کاری که در همه جای دنیا یک روزه انجام می‌شود، نیازمند چند ماه دوندگی است. مسائلی نظیر مجوز‌ها، واردات، گمرک، اخذ نشان استاندارد و... تولیدکننده را دچار سردرگمی ‌می‌کند. اعتقاد دارم به جای اینکه مسوولان حرف کلی شعاری و غیرعملیاتی بزنند، برای حذف تدریجی مشکلات و بهبود شاخص‌های کمی ‌به صورت مرحله‌ای و با افق چشم‌انداز مشخص اقدام کنند.

مدیر عامل گروه صنعتی «ناب استیل» با اشاره به قاچاق لوازم خانگی در ایران می‌گوید: آمار رسمی ‌که تمام مسوولان عنوان می‌کنند این است که ۴۰درصد بازار را قاچاق احاطه کرده است. در واقع ۵/ ۲میلیارد دلار از بازار ۶ میلیارد دلاری را قاچاق تشکیل می‌دهد و حتی جالب است که این کالاهای قاچاق توسط افراد بیمه و خدمات ارائه می‌شود و این نشان می‌دهد که این وضعیت، تبدیل به جزئی پذیرفته شده در اقتصاد شده است. هیچ کشوری با صنعت خودش این کار را نمی‌کند. این در حالی است که صنعت لوازم خانگی در حد فاصل سال‌های ۹۸ تا ۹۹، ۶۷درصد رشد داشته است و سه ماه ابتدای امسال هم شاهد رشد ۱۱درصدی تولیدات بوده‌ایم. خوشبختانه از نظر کیفی هم تلاش‌ها و تغییرات مشهود است، اما تنها در صورتی این رشد می‌تواند منجر به تقویت اقتصاد و اشتغال شود که بازار مصرف برای آن وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه وظیفه تولیدکننده با تمام سختی‌ها ارتقای مداوم کیفیت و استفاده از دانش روز است، می‌گوید: دانش فنی روز به روز در حال تغییر است و نباید منکر این شویم که شاخص سهولت کسب و کار ۱۲۷ به آن معناست که دسترسی به دانش و تکنولوژی برای تولیدکننده امری بسیار طاقت‌فرساست. چنانچه دولت برنامه‌ریزی کند و قدم به قدم در مسیر درست گام بردارد، این شاخص بهبود می‌یابد و تولیدکننده هم در چنین شرایطی از کوچک‌ترین فرصت برای ارتقای دانش فنی و نهایتا محصول باکیفیت استفاده می‌کند و شرایط به سمت رقابت سازنده پیش می‌رود. مطمئن باشید هیچ تولیدکننده‌ای دوست ندارد محصول بی‌کیفیت به بازار عرضه کند.

وی که کاندیدای ریاست اتاق بازرگانی ایران و چین است، تصریح می‌کند: خوشبختانه مشکلی در بخش استانداردها نداریم. برخی کالاها استاندارد اجباری دارند و بخش دیگر استاندارد تشویقی است. موضوع دیگر اینکه استانداردها قابل رقابت با استانداردهای بین‌المللی است به گونه‌ای که حتی صادرات لوازم خانگی هم‌اکنون توسط بسیاری از شرکت‌ها انجام می‌شود. خود ما هم برخی از تولیداتمان را صادر می‌کنیم، اما واقعا مشکلات عدیده‌ای داریم.