عدم تخصیص اعتبارات کافی

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» مدیرعامل سازمان انتقال خون در نشستی به اقدامات انجام شده از سوی این سازمان در شرایط کمبود اعتبارات موردنیاز اشاره و خواستار توجه نهادهای متولی برای تخصیص منابع مالی لازم برای پیشبرد اهداف و برنامه‌های این سازمان شد. به گفته پیمان عشقی، به‌رغم اینکه جمع‌آوری، پذیرش، فرآوری و پردازش و نگهداری و ذخیره سلول‌های خون بند ناف در شرایط استاندارد حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان هزینه دارد، اما هیچ‌ تعرفه‌ای برای این منظور در نظر گرفته نشده است و سازمان مجبور است برای تامین این بودجه، منابع مربوط به مسائل دیگر را به امر تخصیص دهد.  بنابراین لازم است که تعرفه‌ای در این زمینه در نظر گرفته شود و بیمه‌ها آن را پرداخت کنند تا از این طریق بخشی از هزینه‌ها جبران شود. وی همچنین با انتقاد از اینکه گرفتن اعتبارات در کشور نیاز به چانه‌زنی‌های سنگین دارد، تاکید کرد: صدای سازمان انتقال خون در صدای کرونا دفن شده بود و حتی یک ریال بودجه کرونا به ما ارائه نمی‌شد و می‌گفتند اعتبار کرونا برای مراکز درمانی است. جهش نرخ  ارز، قیمت تجهیزات و مصالح تاثیر بسیار منفی بر این حوزه گذاشته بود و در این بحبوحه نیروهای انسانی ما روزبه روز کمتر می‌شد؛ اما با وجود همه این مشکلات پروژه‌های ما افتتاح شد که نمونه بارز آن انبار اردکان است که بعد از دو سال فعالیت و باوجود عدم پرداخت اعتبارات عمرانی و نبودن بودجه‌های تملک و دارایی، به سرانجام رسید و اکنون در شرایط پایدار و مطلوبی است.

 اعتباری از بودجه کرونا به انتقال خون تعلق نگرفت

عشقی در ادامه گفت: در عین‌حال حتی با وجود شیوع کووید-۱۹ که بودجه‌های کشور به سمت کرونا رفت، اما اوایل سال ۱۳۹۹ حتی به ما ماسک نمی‌دادند و ما را جزو کادر سلامت تلقی نمی‌کردند. بنابراین از بودجه کرونا به سازمان انتقال خون اعتباری تعلق نگرفت. در عین‌ حال برای کیسه‌های فیلتردار لکوسیت که برای بیماران تالاسمی ‌استفاده می‌شود، خودمان هزینه صرف کردیم و اکنون ۱۰۰ میلیارد در این زمینه از وزارت بهداشت طلبکاریم. با این ‌حال به خاطر حساب و کتاب خون بیماران تالاسمی ‌را زیر تیغ نبردیم. امیدواریم با تغییرات پیش آمده توجه بیشتری به این حوزه شود.

 ایجاد فراکسیون انتقال خون در مجلس

مدیرعامل سازمان انتقال خون با اعلام اینکه نمایندگان مجلس در این هفته پیگیرند تا فراکسیون انتقال خون در مجلس ایجاد شود، عنوان کرد: همچنین برای اولین بار در تاریخ انتقال خون ایران در سال گذشته، درآمد انتقال خون را در بودجه ۱۴۰۰ اختصاصی کردند. اگر بخواهم بگویم که نمایندگان از چه طریقی درآمدمان را اختصاصی کردند و سازمان برنامه و بودجه وقت چه شیطنت‌هایی جلوی انتقال خون ایران انجام داد، یک فیلم گانگستری می‌شود. وقتی که درآمد ما اختصاصی شد، سازمان برنامه و بودجه وقت اعلام کرد که از جای دیگری از شما کم می‌کنیم و ۱۵۵ میلیارد تومان درآمد عمومی‌ ما را کم کردند. امیدواریم امسال این اتفاق نیفتد و مکاتبه کرده‌ایم که حق ما را برگردانند. عشقی تاکید کرد: شاخص‌ها رو به کاهش است و ما نیاز به اعتبارات و دیده شدن در سازمان اداری و استخدامی‌و مجلس و سازمان برنامه و بودجه داریم.

 شوک خونی در دوران کرونا

وی همچنین درباره تاثیرات کرونا بر این بخش اظهار کرد: کرونا دنیا را با شوک خونی مواجه کرد. کشورهای کره جنوبی، ویتنام، چین، آفریقا، آمریکا، انگلستان، ایتالیا، فرانسه و... همه دچار مشکل شدند و بسیاری از معافیت‌های اهدای خون را لغو کردند که برای آنها هزینه‌های بالایی به دنبال داشت.

عشقی ادامه داد: ایران هم با همین پدیده مواجه شد. کشورهای منطقه امروز بین ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش ذخایر خونی پیدا کرده‌اند، اما با حمایت‌های مردم در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸ به طور میانگین ۸درصد کاهش پیدا کردیم و در ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ افزایش داشتیم. به‌رغم اینکه پیک پنجم کرونا بسیار سنگین بود، اما در هفت ماه امسال ۶/ ۷درصد نسبت به هفت ماه سال گذشته رشد داشتیم. در کشور حتی در بحبوحه گلایه‌ها، به عنوان مثال در ۴ ماه اول سال، ۲۵ تا ۳۰درصد رشد اهدای خون در خوزستان داشتیم.

 دلایل کمبود خون در کشور

مدیرعامل سازمان انتقال خون در ادامه سخنان خود با اشاره به کمبود خون در کشور، درباره دلایل بروز این پدیده گفت: اهدای خون شاخص مشخص دارد و اینکه ذخایر خون چقدر است، مساله دیگری است. خون را نمی‌توان برای مدت بسیار طولانی ذخیره کرد. البته خون‌های نادر و بسیار نادر را می‌توانیم برای ۲۰ سال ذخیره کنیم، اما نمی‌توان برای خون‌های کشور چنین هزینه‌ای را صرف کرد. بنابراین ما یک ورودی و یک خروجی و یک ذخیره چند روزه داریم. مدتی اعلام می‌شد که ذخایر خون را اعلام نکنید، اما واقعیت آن است که مردم و اهداکنندگان باید در جریان این ذخایر باشند و بدانند که وضعیت خون در استان‌ها به چه صورت است. این به صورت یک نقشه در کشور است و طی چند روز اخیر وضعیت خوب بوده و همه  مناطق سبز بوده است.

 افزایش پیک سنی اهداکنندگان خون

براساس اظهارات این مسوول، پیک سنی اهداکنندگان خون ۱۰ سال است که قبلا بین ۲۵ تا ۳۵ سال بود، اما اکنون این سن به  ۳۶ تا ۴۵ سال رسیده است. یعنی طی این مدت اهداکنندگان جوان به اهداکننده مستمر تبدیل نشدند. در عین حال سبک زندگی افراد هم تفاوت کرده است. ما نمی‌توانیم از فردی که برای اهدای خون آمده، اما تاتو و حجامت کرده است، خون دریافت کنیم. طبق آمار از میان‌ افرادی که تست‌های تاییدیه مثبت هپاتیت C داشتند، تنها مشکل ۹/ ۸درصد ‌از آنها این بوده که طی یک‌سال گذشته حجامت کردند که در برخی شهرها این آمار ۱۸درصد بوده است. بنابراین ما موظفیم فردی را که حجامت کرده یک‌سال از اهدای خون معاف کنیم تا درصورت وجود بیماری، خود را نشان دهد.