همکاران سیستم به عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه ارائه راهکارهای نرم‌افزاری مالی و حسابداری؛ با هدف ارتقای دانش مدیران و دست‌اندرکاران بخش مالی سازمان‌ها، رویداد «بررسی مهم‌ترین نکات تهیه صورت جریان‌های نقد و راهکارهای نرم‌افزاری تهیه صورت‌های مالی» را برگزار کرد.

در این رویداد آنلاین که به شکل آنلاین و با حضور بیش از ۱۳۰۰ نفر از مسوولان و مدیران مالی سازمان‌ها برگزار شد؛ امیر رضایی مدیر گروه محصولات مالی همکاران سیستم و دکتر سیدمحمد باقرآبادی دبیر انجمن حسابداران خبره؛ نکات مهم و آخرین تغییرات مربوط به تهیه صورت‌های مالی و راهکارهای نرم‌افزاری آن را شرح دادند.

امیر رضایی، مدیر گروه محصولات مالی همکاران سیستم در ابتدای این رویداد به دلایل اهمیت تهیه صورت‌های مالی اشاره کرد. به گفته رضایی موضوع صورت‌های مالی دو ذی‌نفع مهم دارد. ذی‌نفع اول همان صاحبان سهام هستند که صورت‌های مالی مهم‌ترین گزارشی است که این گروه از سازمان‌ها دریافت می‌کنند.

رضایی در ادامه اشاره کرد: «غیر از صاحبان سهام، بحث تهیه صورت‌های مالی در داخل سازمان نیز اهمیت بسزایی دارد. مرور تحلیلی صورت‌های مالی به مدیران سازمان‌ها در تصمیم‌گیری بهینه کمک می‌کند. بنابراین باید تعیین کنیم که در سازمان ما چگونه به این موضوع مهم می‌پردازیم.»

مدیر گروه محصولات مالی همکاران سیستم در ادامه به مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی تهیه صورت‌های مالی از جمله یکپارچگی و جامعیت اطلاعات، صحت و دقت، ردیابی و اثبات‌پذیری آنها، اصلاحات و تعدیلات مورد نیاز و همزمانی با سایر عملیات مالی اشاره کرد.  به گفته او موضوع زمان به میزان پیچیدگی این چالش‌ها اضافه می‌کند. چون در مقطعی که صورت‌های مالی تهیه می‌شوند، فعالیت‌های دیگری نیز توسط بخش مالی انجام می‌شود. برای نمونه بسته به زمان مورد نظر ممکن است با موضوعات عملیات پایان سال یا خرید و فروش فصلی مواجه باشیم که به پیچیدگی بحث صورت‌های مالی اضافه می‌کنند. رضایی اهمیت ارائه به موقع صورت‌های مالی را یکی دیگر از چالش‌های پیش‌رو در این زمینه دانست و گفت: «تجربه به ما می‌گوید که این صورت‌های مالی معمولا در یک محدودیت زمانی تهیه می‌شوند که مثال بارز آن را می‌توان در همین دوره شش ماه اخیر و ارائه گزارش‌های شش ماهه شرکت‌های بورسی مشاهده کرد. به نحوی که بخش قابل‌توجهی از شرکت‌ها در روزها و حتی ساعت‌ها و دقایق پایانی فرصت قانونی مربوطه؛ اطلاعات را بر روی سامانه کدال بارگذاری کردند. به همین روال گزارش‌های ماهانه و سایر گزارش‌ها ادامه پیدا می‌کند.» مدیر گروه محصولات مالی همکاران سیستم این سوال را مطرح کرد که با وجود این چالش‌ها باید چه‌کار کرد و بهترین راه‌حل چیست؟

رضایی در پاسخ به این سوال گفت: «ما باید اجتناب کنیم از اینکه مدیران کسب‌وکار و مدیران مالی ما روی این‌گونه فرآیندهای پیچیده تمرکز کرده و وقت خود را از دست بدهند. بلکه آنها باید روی خروجی‌های تحلیلی صورت‌های مالی و پارامترهای اصلی سودآوری صورت‌های مالی متمرکز شوند.»

رضایی در ادامه از نقش راهکارهای نرم‌افزاری در حل این چالش‌ها گفت و اشاره کرد: «ما باید به سمت راهکاری برویم که با استفاده از آن مدیران ما به صورت‌های مالی به عنوان یک گزارش مفید و تاثیرگذار در کسب‌وکار خود نگاه کنند تا آنکه آن را صرفا یک گزارش قانونی ببینند.»  مدیر گروه محصولات مالی همکاران سیستم به مزایای مختلف راهکارهای نرم‌افزاری تهیه صورت‌های مالی و نحوه عملکرد آنها پرداخت. به اعتقاد وی تجربه‌  کاربری آسان و سادگی یادگیری در کنار سازگاری با تغییرات و استانداردها از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که یک راهکار نرم‌افزاری در این زمینه باید داشته باشد.