عضو هیات‌مدیره ذوب‌آهن اصفهان با اشاره به وضعیت تولید محصولات دارای ارزش‌افزوده بالا در ذوب‌آهن اصفهان عنوان کرد: تولید ریل، سرآغازی برای تولید محصولات دارای ارزش‌افزوده بالا در این شرکت بود و این فرآیند با بررسی طرح‌های جدید در جلسات هیات‌مدیره کارخانه به صورت مستمر پیگیری می‌شود. مرتضی یزدخواستی در ادامه افزود: تولید سه محصول جدید شامل، آرک ۳۶TH،  ریل مترو UIC۵۴ و میلگرد آلیاژی ۳۰، طی یک‌ماه در ذوب‌آهن اصفهان، توانمندی این مجموعه عظیم صنعتی را بار دیگر اثبات کرد و نشان داد، در صورتی که شرایط عادلانه بر صنعت فولاد حاکم باشد، ذوب‌آهن در تنوع‌بخشی به سبد محصولاتش حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.  وی در ادامه خاطرنشان کرد: در ۶ماه نخست سال‌جاری تقریبا ۹۰درصد سود سال ۱۴۰۰ در ذوب‌آهن اصفهان محقق شده است و برای نخستین بار حاشیه سود شرکت بالای ۱۰درصد شد که دستاورد ارزشمندی به شمار می‌رود؛ زیرا در فضایی کاملا رقابتی به ثمر نشسته است. این عضو هیات‌مدیره ذوب‌آهن اصفهان در ادامه اظهار کرد: تولید فولاد به روش کوره‌بلند شیوه مرسوم دنیاست که در کشورمان، ذوب‌آهن اصفهان و پس از آن هلدینگ میدکو تنها تولیدکنندگان فولاد به روش کوره‌بلند محسوب می‌شوند و در مقایسه با کارخانه‌های فولاد با روش احیای مستقیم در وجوه گوناگون مانند یارانه انرژی و... مورد کم‌لطفی قرار گرفته‌اند. یزدخواستی اضافه کرد: با این حال در نهایت محصولات تولیدی کوره‌بلند‌ها در بازار با همان مقیاس تولیدات کارخانه‌های فولاد به روش احیای مستقیم که از امتیازات بسیاری برای تولید برخوردارند، در یک ردیف قرار می‌گیرند؛ بنابراین لازم است مسوولان در این زمینه رویکرد عادلانه‌ای را در پیش بگیرند.

این مقام مسوول در ادامه بیان کرد: با توجه به اینکه تولید ۵۵میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ هدف‌گذاری شده است، برنامه‌ریزی برای ایجاد توازن در زنجیره فولاد، مهم‌ترین انتظار بخش‌های صنعت و معدن از دولت و مجلس است تا بتوانند با تعامل و هم‌افزایی بیشتر و حرکت در ریل تخصصی خویش، چالش‌ها را به فرصت تبدیل کنند و جایگاه ایران را در عرصه تولید فولاد بیش از گذشته ارتقا بخشند.

وی در پایان با اشاره به اینکه شرکت‌های تابعه ذوب‌آهن اصفهان بر اساس رسالت تعریف‌شده در مسیر پیشرفت قرار گرفته‌اند، گفت: پیش از این هر یک از شرکت‌ها چند فعالیت در زمینه‌‌های مختلف انجام داده‌اند، اما در راستای تخصصی کردن فرآیندها و تمرکز بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها، رویکردهای جدیدی برای هر یک از شرکت‌های تابعه تعریف شد که بازخورد خوبی نیز در پی داشته است. امیدواریم در آینده نزدیک یکی از محل‌های درآمد ذوب‌آهن اصفهان، سود حاصل از فعالیت‌های تخصصی شرکت‌های تابعه باشد.