«وملل» 45هزار میلیارد ریالی می‌شود

موسسه اعتباری ملل که چندی پیش در کدال به شروط بانک مرکزی برای تبدیل وضعیتش به بانک اشاره کرده بود، قصد دارد برای تبدیل شدن به بانک، سرمایه خود را تا دو برابر افزایش دهد.

 شروط بانک مرکزی برای ملل

در همین راستا مدیر عامل موسسه اعتباری ملل در خصوص روند تبدیل موسسه به بانک گفت: برای اینکه موسسه اعتباری ارتقا یابد، بانک مرکزی چهار شرط را برای ما در نظر گرفت. یکی از این شروط، افزایش سرمایه موسسه اعتباری ملل است که به زودی سرمایه ما دو برابر خواهد شد. در بحث فروش دارایی‌ها نیز اقدامات ما انجام شده و امیدواریم این مهم را تا پایان سال به سامان برسانیم. دو شرط دیگر نیز شروط مراقبتی هستند که حتما انجام خواهیم داد.

سید‌امین جوادی افزود: هم اکنون سرمایه موسسه اعتباری ملل ۱۰هزار میلیارد ریال است که پس از دوبرابر شدن سرمایه از محل آورده نقدی سهامداران به ۲۰ هزار میلیارد ریال می‌رسد و در مرحله دوم در صورت تایید سازمان بورس افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها را خواهیم داشت. در حقیقت سرمایه ما تا نیمه ۱۴۰۱ به ۴۵ هزار میلیارد ریال خواهد رسید. به گفته وی این افزایش سرمایه باعث بهبود کفایت سرمایه موسسه خواهد شد که این یکی از شروط چهارگانه بانک مرکزی برای تبدیل وضعیت موسسه اعتباری ملل به بانک است. جوادی در بخش دیگر سخنانش گفت: در حال حاضر هیچ‌گونه خدمات بانکی نیست که ما قادر به انجام آن نباشیم. در سامانه‌های عام و خاص بانک مرکزی عضو هستیم؛ در واقع به جز صدور دسته چک سایر مسائل مانند حضور در سامانه‌ها، ال‌سی داخلی و... حضور داریم به عبارتی موسسه اعتباری ملل تمامی ‌خدمات بانکی از جمله ساتنا، پایا، شتاب و... را همچون سایر بانک‌ها ارائه می‌دهد و تنها وجه تمایز آن عدم صدور دسته چک است که با ارتقای موسسه، این امکان نیز فراهم می‌شود.

 نقش بانک‌ها در توسعه اقتصاد کشور

جوادی با اشاره به ورود این موسسه به سی‌وپنجمین سال فعالیت خود و با بیان اینکه نظام بانکی و به تبع آن موسسه اعتباری ملل تمام تلاش خود را برای رشد و شکوفایی اقتصاد کشور به کار گرفته اند، اظهار کرد: معتقد هستم هیچ صنعتی نمی‌تواند توسعه یابد مگر اینکه نظام بانکی در آنجا سرمایه‌گذاری کرده باشد. با شیوع ویروس کرونا نظام بانکی سه مرتبه تسهیلات بسیار سنگین به مردم و صنعتگران پرداخت کرد. در همین راستا دریافت اقساط را هم به تعویق انداختیم تا مشکلی برای مردم ایجاد نشود. وظیفه بانک‌ها کمک به مردم است. در دولت جدید نیز رایزنی‌های بسیار خوبی با نظام بانکی در حال انجام است.

 ادغامی ‌در کار نیست

جوادی در ادامه با رد خبر ادغام موسسه کاسپین در این موسسه اعتباری تصریح کرد: ما اجرا کننده دستورات بانک مرکزی هستیم. در گذشته نیز با تصمیم مسوولان چند تعاونی اعتباری از جمله وحدت را مدیریت کردیم.  در مورد تعاونی وحدت ما اجازه پرداخت وجوه سپرده‌گذاران تا سقف ۱۰ میلیارد ریال را داشتیم که شامل حدود ۹۷درصد سپرده‌گذاران می‌شود. مدیر عامل موسسه اعتباری ملل، به ظرفیت و پتانسیل‌های موجود در حوزه گردشگری کشور در مقایسه با سایر کشورها پرداخت و با اشاره به هزینه کم و درآمد و اشتغال‌زایی این صنعت در کشور گفت: در بخش گردشگری نیز موسسه ملل در محدوده چارچوب مجوزهای قانونی بانک مرکزی اقدام به سرمایه‌گذاری در چند شهر چون گرگان، مشکین شهر اردبیل، کهنوج و تربت حیدریه کرده است.  یکی از ظرفیت‌های بزرگ کشور ما بحث سرمایه گذاری در گردشگری است. باید بتوانیم خدمات به روز به گردشگران بدهیم تا از حضور آنها اشتغال‌زایی شود. توریسم درمانی یکی از اقدامات بسیار مهم بوده که در این راستا باید اقدامات جدی صورت بگیرد.

 سرمایه‌گذاری ملل در بانکداری الکترونیکی

جوادی به سهم و رتبه مناسب موسسه ملل در بین بانک‌های خصوصی در حوزه بازار پولی اشاره و عنوان کرد: این موسسه حتی در حوزه بانکداری الکترونیکی نیز جزو اولین‌ها به شمار می‌رود و توانسته سرمایه‌گذاری بسیار خوبی در این حوزه داشته باشد.

هرچند این بخش نیازمند بازنگری در نرخ کارمزد و خدمات است، چراکه سرمایه‌گذاری بسیار گران و بازگشت سرمایه بسیار ناچیز است.

وی در خصوص نرخ کارمزدها گفت: مسوولان و مردم باید اجازه دهند شبکه بانکی متناسب با هزینه‌های صورت گرفته در بخش خدمات الکترونیکی که بسیار هم پر هزینه است، درآمد کسب کنند تا در نهایت به بهبود خدمات و رقابتی تر شدن فضا منجر شود. هزینه زیرساخت‌ها در بانکداری الکترونیکی بالاست، ولی درآمد‌ها پایین است. در حالی که در دنیا هزینه خدمات‌رسانی الکترونیکی بسیار گران است.

مدیر عامل موسسه اعتباری ملل با بیان اینکه ۸ هزار و ۲۰۰ فقره تسهیلات ودیعه مسکن توسط این موسسه پرداخت شده در ادامه به انجام مسوولیت‌های اجتماعی موسسه ملل اشاره کرد و ساخت ۱۵ خانه بهداشت، تامین تجهیزات مورد نیاز برای بیماران کرونایی چون اکسیژن و کمک‌های بلاعوض به دانش آموزان و کمک به اشتغال‌زایی پایدار را از جمله موارد مسوولیت‌های اجتماعی موسسه ملل برشمرد.

 تسهیلات ‌گیرندگان برنده

مدیر عامل موسسه اعتباری ملل با تاکید براینکه تا کنون صحبتی در خصوص افزایش نرخ سود بانکی نشده است، گفت: معتقد هستم  تسهیلات گیرندگان برنده هستند.

وی همچنین با بیان اینکه در جلسه‌ای که با رئیس کل بانک مرکزی داشته‌ایم اشاره‌ای به افزایش نرخ سود بانکی نشده است افزود: هیچ تصمیمی در این خصوص گرفته نشده است.