بازگشت قوی

به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از سیمپل فلایینگ، پیش‌بینی می‌شود پس از بهبودی شرایط و کاهش محدودیت‌های سفر پس از همه‌گیری کرونا، میزان سفرهای هوایی سالانه ۹/ ۳درصد افزایش یابد. همچنین رشد سفرهای طبقه متوسط به افزایش مداوم گردشگری کمک شایانی خواهد کرد. در این خبر به این موضوع اشاره شده که مناطق کلیدی مانند جنوب آسیا و آفریقا شاهد رشد قابل توجه جمعیت طبقه متوسط خود هستند و پیش‌بینی می‌شود طبقه متوسط آسیا و اقیانوسیه تا سال ۲۰۳۰ تقریبا سه برابر شود. در همین حال، قرار است تعداد جمعیت طبقه متوسط کشورهای جنوب صحرای آفریقا نیز دو برابر شود.

در نهایت، بازارهای جدیدی در سراسر قاره‌ها در حال ظهور هستند. برای مثال، پیش‌بینی می‌شود روسیه، اوکراین و کشورهای مشترک‌المنافع (CIS) تا قبل از سال ۲۰۴۰ و در بحبوحه تغییرات صنعت هوایی به ۱۵۴۰ فروند هواپیمای جدید نیاز داشته باشند.

 ترکیب ناوگان

در حالی که تعداد زیادی هواپیمای جدید به ناوگان خطوط هوایی در سراسر جهان وارد می‌شوند، اکثر این ورودی‌ها از نوع مدل هواپیماهای فعلی خواهند بود. ایرباس اخیرا اعلام کرده است که روی بهبود و توسعه هواپیماهای موجود تمرکز دارد. بنابراین، خانواده‌های A۲۲۰ و A۳۲۰ ایرباس در برآوردن میزان تقاضا برای تقریبا ۲۹۷۰۰ هواپیمای کوچک کمک خواهد کرد. در همین حال، این شرکت ۵۳۰۰ جت A۳۲۱XLR و A۳۳۰neo برای بازار بخش متوسط در نظر گرفته است. در بخش هواپیماهای غول‌پیکر نیز مدل ایرباس A۳۵۰ برای پاسخ به نیاز این بخش با ۴ هزار سفارش مورد انتظار تا سال ۲۰۴۰‌، ارائه خواهد شد. ایرباس ای۳۵۰ یک هواپیمای مسافربری پهن‌پیکر و دوموتوره است که کاربرد اصلی آن جا‌به‌جایی تعداد زیادی مسافر در مسافت‌های بسیار طولانی است. هواپیمای A۳۵۰ نخستین هواپیمای ایرباس است که در ساخت بدنه آن به جای آلیاژهای آلومینیوم سبک رایج در صنعت هواپیمایی، از پلیمر تقویت شده با فیبر کربن استفاده شده ‌است. این هواپیما برای رقابت با هواپیماهای بوئینگ ۷۷۷ و بوئینگ ۷۸۷ طراحی شده و نخستین نمونه آن در سال ۲۰۱۳ میلادی به بازار آمد.

 اهداف پایداری

با وجود این‌، همچنان می‌توان انتظار حضور مدل‌های جدیدی مانند هواپیمای هیدروژنی ZERO را در صحنه داشت. ایرباس خاطرنشان می‌کند: از سال ۱۹۹۰ تاکنون در راستای اهداف جهانی خود برای کاهش انتشار کربن در صنعت هوانوردی تا ۵۳درصد موفق عمل کرده است. ایرباس اخیرا از طرح‌های مفهومی‌ خود برای اولین هواپیماهای تجاری آلایندگی صفر جهان رونمایی کرده که از هیدروژن استفاده می‌کنند و تا سال ۲۰۳۵ به پرواز درمی‌آیند. با توجه به اینکه پایداری در خط مقدم عملیات هوایی در آینده این صنعت قرار دارد، این شرکت مشتاقانه در انتظار معرفی این هواپیما به ناوگان خود در سراسر جهان خواهد بود.

کریستین شرر، مدیر ارشد بازرگانی و رئیس بخش بین‌المللی ایرباس، در مورد دوره هیجان‌انگیز پیش‌رو سخنانی را ایراد کرد. وی تاکید کرد هواپیماهای جدید برای کمک به خطوط هوایی برای دستیابی به اهداف پایداری بسیار حیاتی هستند.

وی افزود: با بلوغ اقتصاد و حمل‌ونقل هوایی، ما شاهد هستیم که تقاضا به طور فزاینده‌ای به جای رشد هواپیماهای جدید به سمت جایگزینی آنها حرکت می‌کند. جایگزینی مهم‌ترین محرک امروزی برای کربن‌زدایی در صنعت هوایی است. دنیا در انتظار پروازهای پایدارتری است و این در کوتاه‌مدت با تولید و معرفی بیشتر هواپیماهای مدرن امکان‌پذیر خواهد شد. این در حالی است که پیشران این هواپیماهای جدید و کارآمد، سوخت‌های هوایی پایدار (SAF) هستند که این سوخت‌ها اهرم بزرگ بعدی ما خواهند بود. ما به خود می‌بالیم که همه هواپیماهای ما از قبیل هواپیمای A۲۲۰، مدل A۳۲۰neo Family، مدل A۳۳۰neo و A۳۵۰   قبلا گواهینامه پرواز با ترکیبی از سوخت ۵۰ درصد SAF را دریافت کرده‌اند که تا سال ۲۰۳۰ این میزان به ۱۰۰درصد افزایش می‌یابد و بعد از آن ما قصد داریم هواپیماهای ZEROe را به واقعیت بعدی خود از سال ۲۰۳۵ تبدیل کنیم. سوخت هواپیمایی پایدار، سوختی است که به جای آنکه از مشتقات نفتی حاصل شود، به طور کلی از منابع پایدار مانند زباله‌های گیاهی و ضایعات کشاورزی، زباله‌های خانگی بازیافت‌پذیر و حتی روغن‌های دست دوم مانند روغن آشپزی استفاده شده به دست می‌آید. این سوخت را حتی از کربن گرفته شده از هوا نیز می‌توان تولید کرد. به گفته سازمان بین‌المللی هوانوردی، یاتا، سوخت هواپیمایی پایدار می‌تواند به کاهش تولید دی‌اکسید کربن تا ۸۰درصد بینجامد. امروزه هواپیماها اجازه دارند با ترکیبی شامل حد‌اکثر ۵۰درصد سوخت پایدار پرواز کنند.

پیش‌بینی ایرباس به دنبال اظهارات مشابه بوئینگ در ماه‌های اخیر صورت پذیرفته است. به عنوان بخشی از چشم‌انداز بازار تجاری (CMO)، این سازنده مستقر در ایالات متحده اعلام کرده تا سال ۲۰۴۰ تقاضا برای بیش از ۴۳ هزار هواپیما را پیش‌بینی می‌کند. این هواپیماهای جدید قرار است تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۲/ ۷ تریلیون دلار از ارزش ۹ تریلیون دلاری این بازار را به خود اختصاص دهند.   

به طور کلی، در چند سال گذشته تغییرات قابل توجهی در بازار هوایی رخ داده که خطوط هوایی را مجبور به ایجاد تغییر در ناوگان خود کرده است. صرف نظر از مشکلات مالی یا موضوعات محیط‌زیستی، مقوله کارآیی، اولویت نخست این صنعت در شرایط فعلی است. بنابراین خطوط هوایی در همه مناطق به روند افزایش هواپیماهای جدید کمک خواهند کرد.