آغاز بهره‌برداری از فولادسازی بوتیای ایرانیان

 در ابتدای این برنامه مدیرعامل بانک پاسارگاد با اشاره به نقش مهم این مجموعه در اقتصاد ملی گفت: پروژه فولادسازی بوتیای ایرانیان شاهکار صنعتی بوده و در طول کمتر از ۳ سال به این مرحله رسیده است.

در ادامه مدیرعامل شرکت فولاد بوتیا گزارشی از روند اجرای پروژه ارائه و بیان کرد: در سال ۱۳۹۲ اقدامات اولیه در خصوص طراحی و ساخت پروژه فولاد بوتیا همزمان با گندله‌سازی انجام و در سال ۹۴ تا ۹۷ قراردادهای عملیاتی شدن اجرای آن نهایی شد.

محمدرضا خسروی راد گفت: در سال ۹۸ با حمایت صندوق توسعه ملی پروژه فولاد بوتیا این طرح جان تازه‌ای گرفت و ۱۸ آبان تولید تجاری فولاد بوتیا مورد بهره‌برداری قرار گرفت. وی در ادامه گفت: فولاد بوتیا ۵ پروژه کلان دارد که پروژه گندله‌سازی آن در سال ۹۶ در مدار تولید قرارگرفته است.

 فولاد بوتیای ایرانیان از آغاز تا بهره‌برداری

شایان ‌ذکر است شرکت فولاد بوتیای ایرانیان (سهامی خاص) در سال ۱۳۹۰ با سرمایه‌گذاری شرکت مادر تخصصی (هلدینگ) توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه « میدکو» (سهامی‌عام) شروع به کار کرد. این شرکت باهدف تکمیل زنجیره تامین فولاد کشور و رسالت جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی اقدام به ایجاد کارخانجات تولید کنسانتره، گندله، احیا مستقیم، فولادسازی و ریخته‌گری و نیروگاه سیکل ترکیبی ۴۵۰ مگاواتی کرده است. مجتمع کارخانجات فولاد بوتیای ایرانیان با احتساب ۱۰۳ هکتار اراضی فضاهای جنبی و غیر صنعتی مجموعا در زمینی به مساحت ۶۶۳ هکتار در استان کرمان و در ۲۷ کیلومتری غرب شهر کرمان احداث‌شده و پس از بهره‌برداری کامل شامل واحدهای مکانیزه دریافت، تخلیه، انباشت، برداشت و انتقال مواد، ایستگاه مانوری راه‌آهن، واحد گندله‌سازی، واحد احیا مستقیم، ایستگاه گاز، واحدهای ذوب و ریخته‌گری مداوم، واحد تولید اکسیژن، سیستم تصفیه آب و بازیافت پساب آب، پست اصلی برق،نیروگاه سیکل ترکیبی و ابنیه جانبی، انبارها و فضای سبز خواهد شد.

 کارخانه گندله‌سازی ۵/ ۲میلیون تنی

کارخانجات گندله‌سازی با ظرفیت تولید ۵/ ۲میلیون تن گندله در سال در زمینی به مساحت ۵۰ هکتار احداث و به بهره‌برداری رسیده است و زمینه اشتغال ۲۶۰ نفر به‌صورت مستقیم و نزدیک به ۲هزار و ۶۰۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم را فراهم آورده، فناوری به‌کار رفته در این کارخانه آلیس چالمرز است و شرکت SDM چین به‌عنوان تکنولوژیست و شرکت‌های GMI و معیار صنعت و مانا از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ میدکو به‌عنوان مجری و مشارکت همکاری کردند.

 کارخانه احیای مستقیم ۲ میلیون تنی و فولادسازی ۵/ ۱میلیون تنی

ایجاد کارخانجات احیا مستقیم با ظرفیت ۲ میلیون تن در سال آهن اسفنجی گرم و سرد و همچنین ساخت کارخانجات فولادسازی و ریخته‌گری مداوم با ظرفیت تولید سالانه ۵/ ۱میلیون تن در دستور کار قرارگرفته است. مراحل ساخت این دو واحد تولیدی در زمینی به مساحت ۲۷۶ هکتار در حال اجرا است که پس از راه‌اندازی زمینه اشتغال ۷۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و نزدیک به ۱۷هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم را فراهم می‌کند.

فناوری به‌کاررفته در این کارخانه HYL  نسل سوم و با بهره‌گیری از سیستم Hytemp جهت شارژ گرم آهن اسفنجی (Hot DRI) با دمای ۶۰۰ درجه سانتی گراد است. شرکت دنیلی ایتالیا به‌عنوان تکنولوژیست و شرکت مانا از زیرمجموعه‌های شرکت هلدینگ میدکو به‌عنوان مجری در این پروژه همکاری می‌کنند.

 نیروگاه ۴۵۰ مگاواتی سیکل ترکیبی

با توجه به محدودیت تولید برق در استان کرمان و عدم امکان تامین برق موردنیاز از شبکه سراسری، نیروگاه سیکل ترکیبی ۴۵۰ مگاواتی با به‌کارگیری توربین‌های کلاس F در زمینی به مساحت ۴۶ هکتار در مجتمع فولاد بوتیای ایرانیان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و مازاد ظرفیت این نیروگاه در اختیار شرکت‌های گروه هلدینگ میدکو و شبکه برق سراسری کشور قرار خواهد گرفت.