مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان فناوران صنعت آسمان گفت: فناوری استفاده از پهپاد، فناوری جدیدی است که وارد عرصه کشاورزی شده. پهپاد در دو حوزه محلول‌پاشی هوایی و دوم آنالیز اراضی کشاورزی کاربرد دارد. با توجه به پتانسیلی که در حوزه محلول‌پاشی و سمپاشی هوایی وجود دارد، در حال حاضر از پهپاد استقبال زیادی شده است.

محمدامین شکوفان ادامه داد: با  این روش  نوین تقریبا در ۱۰دقیقه با یک گالن ۱۰لیتری یک هکتار زمین کشاورزی را محلول‌پاشی می‌کنیم که در مقایسه با روش‌های سنتی ۹۵درصد کاهش مصرف آب و ۴۵درصد کاهش مصرف سم را شاهدیم. این در حالی است که در حالت معمول برای محلول‌پاشی یک هکتار زمین کشاورزی یک گالن ۵۰۰لیتری باید محلول استفاده کنیم. دستگاه محلول‌پاش هوایی زمین‌های کشاورزی قادر به بذرپاشی هوایی هم است و می‌توان مخازنی روی این دستگاه‌ها نصب کرد که کار بذرپاشی را انجام دهد. ما برای اولین بار در کشور با همکاری بسیج سازندگی سپاه الغدیر استان یزد بذرپاشی بذر آنقوزه را که یک گیاه دارویی است، داشتیم و توانستیم با این فناوری این بذرپاشی را در دامنه کوه‌های شهرستان یزد و تفت انجام بدهیم.

وی گفت: پهپادهای کشاورزی کلاس‌بندی دارد؛ کلاس‌های ۱۰لیتری، ۱۶لیتری، ۲۰لیتری و ۳۰لیتری. همچنین سه ویژگی اساسی در پهپادها وجود دارد که کلاس‌بندی‌ها را از یکدیگر مجزا می‌کند. ابتدا میزان برد رادیویی آنهاست که بر این اساس میزان دور شدن آنها از ما مشخص می‌شود. مورد دوم میزان حمل محلول و سوم مداومت پروازی است. این سه ویژگی حیاتی کلاس‌بندی و دسته‌بندی پهپادها را برای ما مشخص می‌کند. در حال حاضر نیز در مجموعه ما تمام کلاس‌های مختلف پهپاد موجود است.

شکوفان در خصوص  سابقه ورود پهپادها به بخش کشاورزی گفت: مجموعه ما از سال ۱۳۸۹ شروع به فعالیت کرد و سال ۹۳ اقدامات ثبت شرکت انجام شد. پهپادهای کشاورزی از سال ۹۳ و ۹۴ به کشور وارد شدند و کارهای تحقیقاتی و پژوهشی روی آنها طی ۱۲ماه انجام شد. تیم‌های تحقیقاتی در این سال‌ها به‌صورت رایگان برای کشاورزان پیشرو محلول‌پاشی انجام می‌دادند و با استفاده از این تیم‌ها میزان تاثیر‌گذاری محلول را روی گیاهان و نحوه عملکرد و مکانیزم پاششی محلول‌ها بررسی می‌کردیم. بازار کار پهپادهای کشاورزی نیز از سال ۹۵ کلید خورد و در سال‌های ۹۶ و ۹۷ مورد استقبال قرار گرفت و از سال‌های ۹۸ شرکت‌های زیادی برای ارائه خدمات محلول‌پاشی پهپادی و فروش این پهپادها شروع به کار کردند. به گفته وی پهپادهای کشاورزی در زمینه اشتغال‌زایی تاثیر مثبتی داشته‌اند. هر پهپاد به دو نفر یکی خلبان و دیگری کمک خلبان برای محلول‌پاشی نیاز دارد. همچنین هر پهپاد به یک ماشین و راننده نیاز دارد و به‌طور میانگین هر پهپاد برای سه نفر اشتغال‌زایی می‌کند. در استان فارس نیز که از نظر کشاورزی پیشرو است، ۶۵ تا ۶۷پهپاد به کشاورزان عرضه شده. از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز یک طرح داشتیم و بر اساس این طرح، دولت به جوانان روستایی تسهیلات می‌دهد که از این پهپادها تهیه و اقدام به سمپاشی مزارع کنند.

 این مدیر عامل در گفت‌وگو با  روستا نیوز در پاسخ به این سوال  که پهپادها در زمینه منابع طبیعی و جنگل‌ها چه کاربردهایی دارند، خاطر نشان کرد: پهپادها در حوزه‌های زیادی کاربرد دارند. در تمامی صنایع کلان مثل نفت و نیرو این پهپادها ورود کرده‌اند. در حوزه منابع طبیعی و جنگل‌بانی هم کاربرد بسیاری دارند، ولی کمتر شاهد بوده‌ایم که کارفرماها به این مساله ورود کنند و بیشتر اقداماتی که انجام شده، موردی بوده است؛ به‌عنوان مثال پروژه مشترکی با منابع طبیعی استان خوزستان داشته‌ایم که برای مبارزه با آفت درختان بلوط بود. ما محلول‌پاشی روی آفات درختان بلوط را نیز بر عهده گرفتیم و برای منابع طبیعی استان لرستان نیز پایش جنگل‌های بلوط را انجام دادیم.

وی در خصوص هزینه کاربرد یک پهپاد در یک مزرعه نیز گفت: هزینه‌ها در این بخش به دو قسمت تقسیم می‌شود؛ ابتدا هزینه خود پهپاد است و کسانی که بخواهند در این مساله سرمایه‌گذاری کنند، وارد یک پروژه پربازده می‌شوند و به تمام کشاورزان پیشنهاد می‌کنیم که اگر می‌توانند خودشان پهپاد خریداری کنند یا تسهیلات آن را بگیرند و اقدام به خریداری پهپاد کنند، زیرا می‌توان با ۴۵۰میلیون تومان یک پهپاد خریداری و بعد از این کار می‌توان روزانه ۴۰هکتار زمین کشاورزی را محلول‌پاشی کرد. به ازای هر هکتاری که پهپاد سم‌پاشی انجام می‌دهد، در استان‌های شمالی ۳۵۰هزار تومان و در استان‌های جنوبی ۲۵۰هزارتومان می‌گیرند. اگر فرد دارنده پهپاد بتواند در یک روز ۴۰هکتار را محلول‌پاشی کند، حدود ۱۰میلیون درآمد کسب می‌کند. در این صورت و در بدبینانه‌ترین حالت اگر فرد فقط ۱۵روز در ماه را کار کند، ماهی ۱۵۰میلیون درآمد دارد؛ به عبارتی دوره بازگشت سرمایه اولیه شش تا هفت ماه است. در صورتی‌که در حال حاضر کسانی که در حوزه محلول‌پاشی زمین‌های کشاورزی با پهپاد کار می‌کنند، به کشاورز به دلیل اینکه مشتری زیادی دارند، برای ۲۰ تا ۲۵روز بعد نوبت می‌دهند. در حال حاضر و با این شرایط اقتصادی کاربران پهپاد یکی از صنف‌های با پتانسیل بالا هستند و می‌توانند گردش مالی بالایی داشته باشند. همچنین هر کارفرمای پهپادی باید ۱۰ تا ۱۵درصد درآمد خود را برای استهلاک پهپاد کنار بگذارد. به گفته وی شرکت‌های محدود و حدود پنج شرکت در حوزه پهپادهای کشاورزی کار می‌کنند. چون این صنعت یک صنعت نوپا است، متاسفانه شاهدیم که دو قشر وارد این صنعت شده‌اند؛ ابتدا قشر جوان، دانشجو و علاقه‌مند بوده‌اند و گروه دوم سرمایه‌دارانی هستند که دانش کافی ندارند و به آنها دلال‌ فناوری گفته می‌شود، اما با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و مرکز توسعه مکانیزاسیون اقداماتی انجام شد که افرادی که دانش فنی کار و سرمایه کافی دارند، شناسایی شوند و مورد حمایت قرار گیرند و اصطلاحا کمک شد که بازار سیاه برای این صنف شکل نگیرد. دفتر مرکزی ما نیز در استان خوزستان و اهواز است و در پنج استان دفتر نمایندگی داریم و دوستان مختلف در این حوزه خدمات آموزشی، تعمیراتی و خدمات پس از فروش محصول را ارائه می‌دهند.

شکوفان در خصوص مشکلات  این صنعت نیز گفت: در این حوزه مشکلات ما زیاد است و از جمله آنها می‌توان به مشکلات ساخت قطعات داخلی، نبود زیرساخت‌های تولید و مشکلات واردات در ورودی گمرک اشاره کرد که در تلاش هستیم این مشکلات را در سطح کشور حل کنیم.