۳۰ درصد تولیدات کشاورزی  دور ریخته می‌شود

سینا رضایی افزود: با این حال شرایط تولید محصولات استوایی هم در کشور فراهم بوده، ولی کوتاهی‌های زیادی در این امر صورت گرفته است.

نایب رئیس شرکت همبستگی کشاورزان ایران تصریح کرد: ایران در ۳۵ محصول اساسی کشاورزی جزو ۱۰ کشور اول تولید کننده برتر دنیاست با این حال اگر در همین محصولات نیز جزو ۱۰ کشور صادرکننده دنیا می‌بودیم هیچ نیازی به درآمدهای نفتی و گازی وجود نداشت.

رضایی افزود: باید به محصولات کشاورزی تولید شده در کشور به دید طلا بنگریم چون این محصولات ارزش افزوده بالا و ارزآوری مناسبی را نصیب کشور کرده‌اند.

این مقام مسوول با بیان اینکه تولید محصولات کشاورزی با چالش‌های متعددی روبه‌رو است، اظهار کرد: همواره در کشورمان کیفیت را فدای کمیت کرده و به هر طریقی سعی داریم به صورت غیراستاندارد محصولات کشاورزی خود را روانه بازارهای جهانی کنیم به همین دلیل تجار خارجی به محصولات کشاورزی ایرانی به دید محصول درجه ۳ نگاه می‌کنند و تمایل چندانی به خرید آنها ندارند یا آن را به مقدار ناچیزی خریداری کنند.

وی افزود: برای تولید محصولات کشاورزی از دورترین اعماق زمین آب استخراج کرده و ذخیره آیندگان را نابود می‌کنیم ولی ۳۰درصد محصولات کشاورزی ایران دورریز می‌شوند و حتی صادرات برخی از محصولات کشاورزی چون به صورت غیر استاندارد است، باعث شده تا محصولات ارزش واقعی خود را نداشته باشند.

نایب رئیس شرکت همبستگی کشاورزان ایران گفت: هر تن سیبی که به یک کشور ثالث صادر می‌شود حداقل حدود  ۶۰۰ تا ۷۰۰ دلار ارزآوری برای کشور دارد که این رقم معادل ۲ برابر درآمد نفت است.

وی افزود: اگر ۱۰۰ هزار  کیلو کیوی یا سیب را با هزار لیتر نفت مقایسه کنید، ارزآوری محصولات کشاورزی ۲ برابر نفت است، ولی با این حال طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی در سال گذشته ۳۰درصد سیب تولیدی باغداران دور ریز شده است.

رضایی با بیان اینکه در محصولات کشاورزی نتوانستیم بازاریابی درستی انجام دهیم؛ اذعان کرد: دولت مقصر  ۱۰۰درصد مشکلات نیست به طوری که ۷۰درصد این مشکلات به بازاریابی و بحث زیرساختی بر می‌گردد.

این مقام مسوول در پایان افزود: در تولید سیب پنجمین کشور تولیدکننده در دنیا هستیم، ولی به اندازه انگشتان دست، دستگاه سورتینگ اتوماتیک برای این محصول نداریم در صورتی که ترکیه با اینکه به تازگی از رقبای اصلی ایران شده است به ازای هر ۱۰۰ هکتار، یک دستگاه سورتینگ اتوماتیک در اختیار باغدارها قرار داده است، به همین دلیل باید گفت این ضعف‌های زیر ساختی است که در بحث صادرات محصولات کشاورزی  در کشور نمود دارد.