در میان این جدال و ابهام جهانی، رمزارز‌ها صعود چشمگیری را رقم زده‌اند و کاربران این حوزه در حال افزایش هستند. شاخه‌های مختلف این حوزه و رشد قابل قبول آن، بسیاری از مردم جهان خصوصا نوجوانان و جوانان را جذب کرده است، اما باید به ریسک بالا و نوسان‌های شدیدی که در این بازار وجود دارد توجه کرد که گاه می‌تواند تمام سرمایه کاربر را به ضرر تبدیل کند، بنابراین آگاهی کافی از بازار‌ها برای ورود به آنها لازمه سرمایه‌گذاری است. یکی از ابعاد منفی در ارز دیجیتال در حال حاضر تحریم و تفکیک است. بسته شدن صرافی‌های متمرکز و قطع ارائه خدمات به کشورهای تحریم‌شده، بیش از پیش ما را به سمت صرافی‌های غیر متمرکز سوق می‌دهد. به نظر می‌رسد در آینده صرافی‌های غیر متمرکز سهم بسیاری از بازار نسبت به صرافی‌های متمرکزی مثل بایننس داشته باشند. از نظر برخی کارشناسان بررسی آینده صرافی‌ها و توکن‌های غیرمتمرکز اهمیت به خصوصی دارد.

از سوی  دیگر روند آشنایی مردم جهان با بلاک‌چین در سال‌های اخیر جهش داشته است. دنیای غیرمتمرکز، nft‌ها، فضاهای ذخیره‌سازی، بازی‌های کریپتویی، ساخت اپلیکیشن در این بستر و خرید ملک دیجیتال مسائلی است که سبب شده دیگر نتوانیم بر اساس اتفاقات سال‌های گذشته، آینده ارز‌های دیجیتال را پیش‌بینی کنیم. با دیدگاه امروزی مردم و رشد این حوزه، افزایش یا کاهش قیمت بیت کوین نمی‌تواند نشانگر آینده این حوزه در طولانی‌مدت باشد. فعالیت‌های جدید در حوزه بلاک‌چین، معامله‌گری، فرار از تورم با سرمایه‌گذاری در این حوزه و پرداخت‌های آسان بین‌المللی مسائلی است که باید به پژوهش و بررسی دقیق آن پرداخت. در این بین باید همواره در نظر داشت که جهان در سال‌های آینده با بحران اقتصادی روبه‌رو و تاثیر بلندمدت کرونا بالاخره نمایان خواهد شد. در این بین بعضی از افراد، سرمایه‌گذاری در ارز‌های دیجیتال را راه فرار از کاهش قدرت خرید و ارزش پول در کشورهای تورمی ‌می‌دانند، اما مثل هر حوزه دیگری در مقابل این سود ریسک‌هایی هم در کمین فعالان این بازار وجود دارد. یکی از این ریسک‌ها تمرکز برخی سرمایه‌گذاران ناآگاه روی شت‌کوین‌ها (ارزهای دیجیتال بی‌ارزش) است. سود‌های چند هزار‌درصدی شت کوین‌ها منجر به اتخاذ تصمیم ناصحیح در عوام و کاربران تازه‌وارد می‌شود که اقدام به خرید این ارزهای بی‌ارزش می‌کنند، اما باید در نظر داشت که این کوین‌های بی‌ارزش می‌توانند به یکباره معامله‌گر را متحمل ضرر چند هزار درصدی کنند. از جنبه دیگر، شت‌کوین‌ها شاید بتوانند فقط برای معامله‌گران حرفه‌ای و به منظور نوسان‌گیری (فرصتی کوتاه برای کسب سود از تغییرات قیمت‌ها) سودآور باشند. به طور کلی شت‌کوین‌ها و  ریسک‌های آن نیاز به شفاف‌سازی عمومی دارند و علاوه بر اعلام چند برابر شدن شت کوین‌ها باید مقدار ریزش آنها از بالاترین قیمت از زمان  پیدایش آنها هم اعلام شود. شت کوین‌ها در حال حاضر نقطه سیاهی در این بازار محسوب می‌شوند که گوشزد کردن مخاطرات این ارزها  به سرمایه‌گذاران امری حیاتی در این حوزه است.

در بررسی ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال و قیمت بیت‌کوین به عنوان  مهم‌ترین رمزارز در‌می‌یابیم که برای قیمت بیت‌کوین هر دو احتمال کاهش یا افزایش وجود دارد و در حال حاضر تشخیص این موضوع اندکی دشوار است که بیت کوین ۶۰ هزار دلاری سقف قیمت است یا انقلاب جدیدی را در ارز‌های دیجیتال شاهد خواهیم بود. هم اکنون بسیاری از تحلیلگران و حتی عوام، هدف قیمتی بالای ۱۰۰هزار دلار را برای بیت‌کوین درنظر گرفته‌اند، اما تشخیص صحت این تحلیل به سادگی امکان‌پذیر نیست. در بررسی این تحلیل باید به این سوال‌ها پاسخ داده شود که آیا ورود این مقدار پول به این بازار امکان‌پذیر است؟ و چگونه وارد این حوزه خواهد شد.

 همچنین باید توجه داشت وضعیت اقتصادی جهان به گونه‌ای است که میزان نقدینگی و در واقع قدرت اقتصادی مردم دنیا کاهش داشته است. بررسی چشم‌انداز و آینده یک بازار در بلندمدت، روشی مطلوب برای تحلیل آن  است. تعیین زمان برای رسیدن بیت‌کوین به ۱۰۰ هزار دلار می‌تواند سرمایه‌گذار این حوزه را با حواشی روبه‌رو کرده و از مسائل اصلی، که آموزش و پژوهش در این بازار است، دور کند.

تا پایان سال‌جاری امکان مشاهده بیت کوین ۱۰۰هزار دلاری یا ۲۰ هزار دلاری وجود دارد، اما چیزی که حائز اهمیت است بررسی وسعت و آینده این حوزه بوده که کارشناسان  اقتصادی در این  مورد مباحثه بسیاری دارند. بنابراین امروزه قیمت بیت کوین مهم‌ترین مساله نیست.

در کلام آخر به نظر می‌رسد بررسی زوایای مختلف ارزهای دیجیتال و بلاک‌چین، همچنین فواید و مزایای آن یکی از موضوع‌های مهم در یافتن راه‌حلی برای بحران اقتصادی جهان باشد. به طور کلی حوزه بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال برای کاربران به اندازه فرصت‌ها تهدید نیز دارد، اما شناخت فرصت‌ها، تهدید‌ها، کنترل ریسک و داشتن استراتژی و دانش می‌تواند منجر به نتیجه‌ای مطلوب شود.