معاون جهاد کشاورزی در نشستی با جواد عبدنصراللهی، مدیر عامل شرکت کشت و صنعت خاوردشت با بیان مطلب فوق افزود: با توجه به استقبال زارعان و سازمان‌های جهادکشاورزی و در راستای حمایت از تولیدملی محصولات اساسی امسال کلزا نسبت به کشت قراردادی از سال قبل بهتر و مطلوب‌تر نیز اقدام‌ خواهد شد. با مصرف بهینه کود‌های پاییزه، مدیریت و تغذیه مناسب در زمان کشت، می‌توان سطح تولید کلزا و سایر محصولات را در استان افزایش داد.

 علیرضا مهاجر بیان کرد: کشت قراردادی، ابزاری مطمئن است که کشاورز با سرمایه‌گذاران به ویژه صاحبان صنایع و کارخانه‌ها برای خرید محصولش، منعقد می‌کند تا محصول کشت شده طبق برنامه تولید و  به فروش برسد، در این شیوه، کشاورز فقط تولید می‌کند و دیگر دغدغه فروش را ندارد لذا با وجود این، کلزاکاران این استان شمالی در تولید این محصول راهبردی، رتبه نخست را در بین استان‌ها در اختیار دارند ولی هر ساله نداشتن نقدینگی لازم برای کاشت، داشت و برداشت (آماده سازی زمین، تهیه بذر و کودهای موردنیاز و جمع‌آوری محصول) و تاخیر در پرداخت بهای محصول، از مهم‌ترین دغدغه‌های آنها محسوب می‌شود که کشاورزی قراردادی برای زراعت این محصول می‌تواند نگرانی کشاورزان منطقه را برای سرمایه‌گذاری در تولید این دانه روغنی و کاهش دستیابی کشور به خودکفایی آن را شتاب دهد.

وی در پایان گفت: توسعه کشت دانه روغنی سویا برای حرکت در مسیر تامین امنیت غذایی، تلاش برای خودکفایی و کاهش واردات روغن از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی برای تولید و تامین روغن خوراکی موردنیاز است، لذا انگیزه کشاورز را برای تولید محصول دانه‌های روغنی سویا باید افزایش داد و این امر از طریق حمایت‌های مالی، فنی و خرید به موقع محصول امکانپذیر است. سیاست دولت حمایت از توسعه کشت دانه‌های روغنی به‌ویژه محصول سویا است.

در ادامه مدیر عامل شرکت کشت و صنعت خاوردشت در این دیدار، به بیان گزارشی از وضعیت خرید محصولات کشاورزی، واردات دانه‌های روغنی و همچنین تولیدات این شرکت شامل روغن خوراکی و کنجاله سویا پرداخته و از روند احداث خط تولید پروتئین گیاهی سویا در این مجموعه خبر داد.

جواد عبدنصراللهی نیروی انسانی کارآمد، متخصص و آموزش دیده، مدیران جوان، واحد تحقیق و توسعه، آزمایشگاه مجهز، دستگاه‌های مدرن و سیستم توزین هوشمند موجود در خاوردشت را از نقاط قوت این شرکت برشمرد.

نصراللهی در پایان از افزایش تولید محصولات تولیدی کارخانه خبر داد و گفت: در حال پیگیری دریافت وام از محل صندوق توسعه ملی جهت راه‌اندازی خط تولید پروتئین خوراکی سویا و خرید ماشین‌آلات و تجهیزات هستیم. همچنین طرح تولید گل و گیاه به صورت گلخانه‌ای در سطح ۱۲ هکتار از اراضی شرکت خاوردشت نیز در دست بررسی و اقدام است.