تامین سنگ‌آهن؛ چالش بزرگ صنعت فولاد

 افزایش قیمت نفت

وی در ادامه با اشاره به موضوع قیمت نفت خاطرنشان کرد: با افزایش روند صعودی قیمت نفت، پیش‌بینی می‌شود اوپک باید روزانه میزان تولید خود را افزایش دهد تا به یک تعادل در زمینه تقاضا و مصرف در بازار برسیم که این موضوع تاثیر خود را بر حامل‌های انرژی و قیمت تمام‌شده فولاد خواهد گذاشت که سبب رقابت بیشتر هم در داخل و هم در خارج خواهد شد که می‌تواند فرصت خوبی برای کشور ما شود.

 ناچار به واردات سنگ‌آهن خواهیم شد

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان با اشاره به قیمت حامل‌های انرژی عنوان کرد: ذوب‌آهن اصفهان و شرکت میدکو تنها تولیدکنندگان کوره بلندی فولاد در کشور هستند که به دردهای مشترک در زمینه تامین سنگ‌آهن دچار شده‌اند. این واحدها به دلیل خروج معدنی‌ها از تخصص خود با مشکلات فراوانی برای تامین سنگ‌آهن روبه‌رو هستند، بنابراین با توجه به شرایط موجود باید به سمت واردات مواد اولیه رفت. در حقیقت در داخل چندان امیدی برای تولیدکنندگان کوره بلند وجود ندارد، به‌ویژه با توسعه‌های پی‌در‌پی واحدهای فولادی، تامین سنگ‌آهن داخل برای ما از طریق داخل مشکل‌تر خواهد شد، از همین رو با توجه به گشایش‌هایی که در منطقه انجام شده است، باید به سمت واردات پیش برویم.

 محصولات فولادی غیراستاندارد زیر ذره‌بین

یزدی‌زاده درباره چالش رقابت در محصولات غیراستاندارد نیز عنوان کرد: تولیدات غیراستاندارد در حال تبدیل شدن به تهدید است و تولیدکنندگان زیرپله‌ای هنوز در کشور در حال فعالیت هستند که فولادهای غیراستاندارد تولید می‌کنند و سازمان استاندارد در این زمینه دغدغه چندانی ندارد.  وی در ادامه خاطرنشان کرد: ذوب‌آهن اصفهان تولیدکننده مقاطع ساختمانی استاندارد در کشور است، ولی هنوز هم محصولات ساختمانی غیراستاندارد در کشور تولید می‌شود، بنابراین نیاز است مسوولان برای این مشکل که با سلامت مردم ارتباط مستقیم دارد، برنامه‌ریزی کنند.  یزدی‌زاده تاکید کرد: ما در داخل نیازمند همبستگی در سیاست‌گذاری‌ها هستیم تا چالش‌ها را پشت‌سر بگذاریم.

 چالش‌های منطقه و فرصت‌های پیش‌رو

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان با اشاره به چالش‌های منطقه عنوان کرد: به عنوان یکی از مهم‌ترین چالش‌های منطقه می‌توان به افغانستان اشاره کرد. البته افغانستان را باید به عنوان فرصت دید، چراکه ظرفیت‌های بسیاری خوبی در افغانستان و پاکستان پیش‌روی ما قرار دارد. دولت جدید افغانستان پیشنهادهای خوبی به ما داده و بحث سنگ‌آهن مطرح شده است که باید از این فرصت استفاده کنیم. یزدی‌زاده در ادامه تصریح کرد:‌ موضوع دیگر عراق است که برخی شرکت‌های کوچک صادرات به عراق داشته‌اند که با توجه به تغییراتی که در این کشور روی داده است، باید به این موضوع توجه شود که اگر این تغییرات براساس پیش‌بینی‌های ما پیش نرود، بدون شک این شرکت‌ها در صادرات به عراق با چالش‌های جدی روبه‌رو خواهند شد. در زمینه صادرات به کشورهای شمال کشور، امیدواریم که مشکلات موجود برطرف شود.

وی در ادامه اضافه کرد: سرمایه‌گذاری کشورهای حوزه خلیج‌فارس هم یک تهدید است و هم یک فرصت بزرگ، فرصت به این معنا که ما باید از تولید محصولات تکراری که با فناوری ساده تولید می‌شوند به سمت تولیداتی برویم که علاوه بر اینکه نیاز داخلی خودمان را برای محصولات خاص برآورده می‌کنیم، افق خود را به سمت مرزهای اروپا ببریم. بنابراین باید فناوری تولیدات خود را ارتقا داده و روی تولید فولادهای خاص متمرکز کنیم.

 ساخت یک میلیون واحد مسکونی، نیازمند اتاق فکر است

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان در ادامه با اشاره به این موضوع که امکان ساخت یک میلیون مسکن در سال وجود دارد، تاکید کرد: درباره طرح دولت در زمینه ساخت مسکن، من به عنوان یک کارشناس معتقدم که می‌توان یک میلیون واحد مسکونی در طول سال ساخت، اما این امر مستلزم ایجاد یک اتاق فکر در این زمینه است. بسیاری از مسائل و مشکلات ما در کشور به موضوع بوروکراسی برمی‌گردد که در بسیاری از بخش‌ها حاکم است.

 یزدی‌زاده در ادامه عنوان کرد: بسیاری از این واحدها را می‌توان از طریق اسکلت فلزی ساخت که سبب سرعت کار بیشتر و کاهش هزینه‌ها می‌شود. موضوع دیگر اعتماد سرمایه‌گذاران و تامین منابعی است که باید اتفاق بیفتد. موضوع دیگر آن است که اگر بحث یک میلیون واحد مسکن را داریم، این موضوع نباید مانع صادرات محصولات فولادی شود و در حاکمیت این موضوع باید در نظر گرفته شود.

 ایجاد زیرساخت‌ها، ضرورت است

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان در ادامه با اشاره به موضوع ضرورت توسعه زیرساخت‌های کشور خاطرنشان کرد: زیرساخت‌ها باید مدنظر زنجیره فولاد قرار بگیرد، موضوع آن است که در تمام زمینه‌ها قادر نشده‌ایم که توسعه همگون پیدا کنیم، اگرچه ایجاد این زیرساخت‌ها در داخل کشور هم از نظر نیروی انسانی و هم مواد اولیه میسر است. ما نیاز به واردات آنچنانی نداریم که مانع ایجاد این زیرساخت‌ها در کشور شود.