غنی سازی ناعادلانه زمانی اتفاق می‌افتد که یک شخص در هزینه دیگری در شرایطی غنی شود که قانون آن را ناعادلانه می‌داند. به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از گوگل نیوز، شاکی در حالی که از چاپگر مدل Pixma MG۶۳۲۰ یکی از برندهای جدید و پرطرفدار کانن استفاده می‌کرد، شگفت‌زده شد که در صورت تمام شدن جوهر و خالی شدن کارتریج چاپگر، کل دستگاه از امکان انجام اسکن یا فکس اسناد خودداری می‌کند. وی مدعی شده از آنجا که داشتن جوهر برای انجام اسکن یا فکس ضروری نیست، مابقی ویژگی‌ها و قابلیت‌های چاپگر باید به کار خود ادامه دهند، حتی اگر جوهر در دستگاه وجود نداشته باشد. در این دادخواهی این موضوع مطرح شد که  شاکی یعنی آقای لیکرفت اگر می‌دانست که برای اسکن اسناد باید جوهر را در دستگاه نگه دارد، این دستگاه را خریداری نمی‌کرد یا اینکه هزینه بالایی برای خرید آن پرداخت نمی‌کرد. حداقل از سال ۲۰۱۶، سایر مشتریان نیز در مورد همین مشکل با کانن تماس گرفته اند و توسط عوامل پشتیبانی به آنها گفته شده است که کارتریج‌های جوهر باید نصب شده و حاوی جوهر باشند تا از ویژگی‌های چاپگر استفاده کنند. این شکایت با تصاویری از یک جعبه Pixma MG۲۵۲۲ نشان می‌دهد که کانن چاپگرهای All-in-One خود را شامل سه ویژگی مجزا تبلیغ می‌کندکه شامل چاپگر، کپی و اسکنر هستند. با این حال، هیچ هشداری برای نشان دادن نیاز جوهر برای همه این ویژگی‌ها وجود ندارد. پست‌های بیشتر که توسط شرکت کانن در خصوص محصولات مذکور منتشر شده نیز نشان می‌دهند که کانن به مشتریان می‌گوید در صورت تمایل به چاپ حالت گری اسکیل (Grayscale)، همه مخازن جوهر باید حاوی جوهر باشند، زیرا ممکن است به چاپگر آسیب برساند. در این هشدار آمده که: باید تمام مخزن‌های جوهر به طور کامل در پیکسما MX۷۱۰ نصب شود و همه آنها باید حاوی جوهر باشند. اگر بخواهید بدون جوهر یا جوهر خالی چاپ کنید، ممکن است به چاپگر شما آسیب برسد.

به این ترتیب، در این دادخواست یک دعوی حقوقی مطرح شده که می‌گوید مصرف‌کنندگان از جانب شرکت فروشنده فریب داده شده‌اند تا محصولی را خریداری کنند که به‌طور غیر اخلاقی استفاده از برخی ویژگی‌های کاربردی در آن منوط به سطح جوهر دستگاه شده است، حتی اگر هیچ ارتباط عملی بین آنها وجود نداشته باشد. در این دعوی همچنین آمده که بر خلاف چاپگرهای «تک کاره» که کانن می‌فروشد، این دستگاه‌های چندمنظوره را با عناوینی مانند سه در یک، یا چهار در یک به مشتریان معرفی می‌کند، زیرا آنها ظاهرا باید سه یا چهار عملکرد متفاوت را در قالب یک دستگاه ارائه دهند. در حقیقت، چاپگرهای همه کاره هنگامی‌که دستگاه‌ها دارای کارتریج جوهر کم یا خالی هستند اسناد را اسکن یا فکس نمی‌کنند، که این مشکل طراحی است و ادعاهای تبلیغاتی کانن دروغ و گمراه‌کننده است که می‌تواند عموم مردم را فریب دهد. بر اساس این دادخواست، کانن این کار را به دلیل افزایش سود خود با فروش کارتریج‌های جوهر جایگزین انجام می‌دهد، از این رو اتهامات غنی‌سازی ناعادلانه مطرح می‌شود.

همچنین با توجه به اینکه جوهرهای چاپگر به طور معمول پس از دو یا سه سال منقضی می‌شوند، حتی اگر کسی به ندرت یا هرگز با این دستگاه‌های یکپارچه فرآیند پرینت یا چاپ انجام ندهد، عملا مجبور خواهد بود که فقط برای استفاده از تمام عملکردهای دستگاه، کارتریج جدید بخرد. هیچ دلیل یا مبنای فنی برای ساخت چاپگرهای همه کاره با عملکرد تشخیص سطح جوهر وجود ندارد که باعث می‌شود اسکنر در زمان کم یا خالی جوهر از کار بیفتد. کانن چاپگرهای همه کاره را به گونه‌ای طراحی کرده است که از مصرف‌کنندگان بخواهد بدون توجه به قصد چاپ، جوهر را در دستگاه‌های خود نگهداری کنند. نتیجه آن، افزایش فروش کارتریج‌های این شرکت است که کانن از آن سود قابل توجهی به دست می‌آورد. این شکایت در دادگاه محلی منطقه شرقی نیویورک تنظیم شده است که در آن حداقل ۵ میلیون دلار غرامت، بدون کسر بهره، مالیات و هزینه دادرسی درخواست شده است و موارد نقض ادعا شده در شکایت عبارتند از: قانون تجارت عمومی ‌نیویورک ۳۴۹ پوند، قانون تجارت عمومی ‌نیویورک ۳۵۰ پوند، نقض ضمانت‌نامه‌های سریع، غنی‌سازی ناعادلانه، عدم افشای اطلاعات مهم.  اگر یک چاپگر همه کاره از کانن خریداری کرده‌اید و با مشکلات مشابهی روبه‌رو شده‌اید، می‌توانید در آینده واجد شرایط دریافت غرامت باشید. با این حال، توجه به این نکته ضروری است که این اعتراض در این هفته ثبت شد و هنوز توسط دادگاه تایید نشده است و در مراحل اولیه است و اظهار نظر در مورد آن زود است. این در حالی است که شرکت کانن در خصوص این شکایت هنوز اظهارنظری نکرده است.