صنعت تهویه نیازمند حمایت سیاستگذار

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مناسب‌ترین دستگاه تهویه برای انواع ساختمان به سراغ محمد علی جوهری مدیرعامل شرکت تهویه آریا رفتیم.

 درباره فعالیت و تولیدات شرکت تان توضیحاتی بفرمایید؟

شرکت تهویه آریا با ۱۵ سال سابقه اکنون به‌وسیله علم روز و دانش متخصصان خود و براساس نیاز مشتری وبا توجه به شرایط اقلیمی اقدام به طراحی و ساخت انواع هواساز، هواساز هایژنیک، چیلر، ایرواشر، داکت اسپیلت، یونیت هیتر، پکیج یونیت و انواع فن کوئل‌ها از نوع دیواری، زمینی و.. می‌کند که با توجه به کیفیت بالای مواد اولیه و طراحی دقیق و ضمانت واقعی محصولات خود توانسته‌ایم در زمره شرکت‌های مطرح تهویه قرار بگیریم.

 مناسب‌ترین گزینه تهویه مطبوع برای انواع ساختمان‌ها شامل چه مباحثی است ؟

حتما برای انتخاب بهترین سیستم تهویه برای ساختمان باید شرایط مختلف نظیر منطقه آب و هوایی، ساختمان، متراژ ساختمان و کاربری ساختمان مورد ارزیابی قرار بگیرد و آنگاه براساس استاندارد روز تصمیم به استفاده از وسیله خاص گرفت و بهتر است قبل از شروع به کارساختمان تمام موارد کارشناسی شود تا بالاترین کاربرد و بازده را داشته باشد.

 چگونه برای منزل خود سیستم تهویه مطبوع مناسب انتخاب کنیم؟

از آنجایی که هر پروژه باید به‌طور خاص طراحی و ساخته شود و فرآیند ساخت مانند سایر صنایع تولید یکسان نیست شرکت تهویه آریا علاوه بر بهره بردن از استاندارد‌های مختلف نظیر ایزوهای بین‌المللی بعد از اتمام پروژه محصول تولید خود را براساس استانداردهای روز توسط واحد کنترل کیفی خود تحویل ناظران کارفرما می‌دهد.

 تهویه مطبوع مناسب برای فضاهای کوچک چیست؟

بهترین و کار آمدترین دستگاه برای منزل مسکونی (آپارتمان‌های معمولی) داکت اسپیلت است که علاوه برکیفیت هوای خوب می‌تواند در جلوگیری از هدر رفتن آب و گاز به ما کمک کند و همچنین خطراتی نظیر آتش سوزی و گاز گرفتگی را از ما دور می‌کند و به دلیل حذف کانال کشی از پلان ساختمان به افزایش متراژ ساختمان و همچنین طراحی زیباتر به ما کمک می‌کند و همچنین در مجموع صرفه اقتصادی بهتری نسبت به سایر سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی دارد، لازم به ذکر است هزینه‌های سیستم‌های تهویه مطبوع (هزینه برق مصرفی و هزینه نگهداری) در مجموع و در بلندمدت از سایر سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی کمتر است.

 قاچاق چه تاثیری بر صنعت تهویه دارد ؟

قاچاق نه تنها باعث می‌شود مشتریان به خاطر نام خارجی به کالای ایرانی اعتماد نکنند بلکه به خاطر عدم صحت و واقعیت کالا (جنس تقلبی) و عدم کارآیی واقعی و عدم ضمانت دستگاه باعث می‌شود اعتماد و اقبال نسبت به تهویه مطبوع از بین برود و این برای بازار کار تهویه، کارگر ایرانی، شرکت تولیدی ایرانی و تمام مردم ایران بسیار خطرناک است که اعتماد مشتری به دلیل جنس قاچاق و بی‌کیفیت وارداتی نسبت به کالای اصیل تولید داخل از بین برود.

 یکی از مشکلات تولید‌کنندگان تهویه مشکلات شهرک‌های صنعتی است آیا شما هم با این معضلات درگیر هستید ؟

متاسفانه ما در مناطقی که به اصطلاح لکه‌های صنعتی نامیده می‌شوند مشغول به فعالیت می‌باشیم که علاوه بر پرداخت مالیات ارزش افزوده مبلغ ۲ درصد هم به عنوان هزینه شهرداری پرداخت می‌کنیم اما متاسفانه کوچک‌ترین بهره‌ای از خدمات شهری نمی‌بریم ودرجمع‌آوری پسماند، تردد در خیابان به‌ویژه در روزهای بارانی و حمل بار خود بسیار دچار مشکل هستیم و معضل دیگری که با آن مواجه هستیم بحث تامین امنیت است به صورتی که با وجود نگهبان و دوربین مدار بسته باز هم سارقان به راحتی به شرکت‌های ما تعرض می‌کنند.

 چه پیشنهادی به سیاستگذار برای حمایت از تولید‌کنندگان دارید؟

مهم‌ترین چالش پیش روی صنعت تهویه مطبوع، نوع نگاه دولت به تولیدکنندگان داخلی است که در بخش‌های مختلف خود را نشان می‌دهد.کشورهای موفق دنیا هیچ‌گاه بازارهای داخلی خود را کاملا در اختیار تولیدکنندگان خارجی قرار نمی‌دهند.هرچند رقبای خارجی نیز با تعرفه‌های مناسب باید در بازار داخلی حضور داشته باشند تا رقابت شکل بگیرد و باعث پیشرفت صنایع داخلی شود، ولی آنچه امروز شاهد آن هستیم جولان شرکت‌های خارجی در بازار داخلی با وجود محصولات داخلی باکیفیت در صنعت تهویه مطبوع است.متاسفانه سودی که واردات این محصولات و تجهیزات برای دولت دارد باعث شده حمایت کافی را از محصولات داخلی نداشته باشد.

شرکت‌های تهویه ایرانی که کالای خود را ضمانت می‌کنند توان رقابت با بسیاری از برندهای خارجی را دارند و اگر دولت حمایت کند زمینه صادرات و ارز آوری بسیار زیادی دراین صنعت وجود دارد به‌این‌ترتیب با حمایت دولت و مردم می‌توان صنعت تهویه را به عنوان سرآمد صنعت‌های بومی و افتخار ملی در منطقه معرفی کرد.