به گفته پیمان حدادی، قائم‌مقام مدیر عامل دنیای نوین برای بهتر شدن شرایط صنعت کارگزاری باید رقابت سالم وجود داشته باشد، برخی کارگزاری‌ها از حمایت بانک‌ها برخوردار هستند و برخی دیگر به نهاد‌های عمومی‌ و دولتی وابسته‌اند. به همین دلیل رقابت این صنعت به‌خصوص برای کارگزاران بخش خصوصی، برابر نیست. برای کسب اطلاعات بیشتر از وضعیت کارگزاری‌ها در بازار سرمایه به سراغ قائم‌مقام مدیر عامل دنیای نوین رفتیم.

 حوزه فعالیت و خدمات کارگزاری دنیای نوین چیست؟

کارگزاری دنیای نوین از سال ۸۴ تاسیس شد و از قدیمی‌ترین‌های بازار سرمایه است؛ اما آغاز دوره شکوفایی این شرکت در سال ۹۸ اتفاق افتاد. در این سال سهامداران کارگزاری تغییر کردند و تیم جدید از متخصصان بازار سرمایه با تجربه فراوان شروع به فعالیت در این بخش خصوصی کردند. تیم مدیریتی جدید دنیای نوین در وهله اول اقدام به افزایش سرمایه کرد. در حال حاضر سرمایه ثبت‌شده شرکت پنجاه میلیارد تومان است و طی چند ماه آتی این مبلغ می‌تواند به ۱۰۰میلیارد تومان برسد. بهبود زیرساخت‌های معاملاتی از جمله تهیه دو سامانه معاملاتی مجزا و فراهم آوردن امکان معاملات الگوریتمی، از مهم‌ترین اقدامات در طی چند ماه گذشته دنیای نوین بوده است. این کارگزاری تا سال گذشته صرفا در بخش سهام و اوراق بهادار مشغول به فعالیت بود؛ اما در حال حاضر در بورس کالا، بورس انرژی و معاملات مشتقه نیز فعال بوده و با افزایش شعب، اهتمام در راستای ارائه خدمات بهتر به کاربران دارد. از جمله اقدامات مهم این شرکت در سال‌های اخیر، تسهیل ارائه خدمات به مشتریان، ثبت‌نام و احراز هویت غیرحضوری است که در عرض چند ثانیه توسط سایت کارگزاری انجام می‌شود، ارائه تحلیل‌ها و گزارش‌های متنوع و همچنین برگزاری دوره‌های آموزش  با ارائه گواهی‌نامه معتبر که توسط سازمان اطلاع‌رسانی  بورس مورد تایید است از دیگر فعالیت‌های مهم دنیای نوین در طی چند ماه گذشته است.

 چه خدماتی باعث تمایز دنیای نوین با دیگر کارگزاری‌ها شده است؟

دنیای نوین در حال حاضر به‌عنوان اولین و تنها کارگزاری است که خدمات آموزشی و تحلیلی به جامعه ناشنوایان کشور ارائه می‌دهد. این شرکت با انعقاد یک تفاهم‌نامه برای شبکه ملی ناشنوایان به‌طور رایگان ‌دوره‌ها و فایل‌های آموزشی و تحلیلی تهیه کرده است. ما در دنیای نوین در تلاش هستیم که اعتماد مشتریان خدشه‌دار نشود. سرعت ارائه خدمات به مشتریان از وجوه تمایز دنیای نوین با سایر رقبا است، سرعت در ارائه تسهیلات، اعتبارات معاملاتی و انتشار تحلیل‌های تخصصی، همچنین سرعت در حل مشکلات و سوالات مشتریان از مواردی است که باعث تمایز دنیای نوین سایر کارگزاری‌ها شده است.

 چه پیشنهادی برای بهبود شرایط صنعت کارگزاری دارید؟

برای بهبود  شرایط صنعت کارگزاری باید رقابت سالم وجود داشته باشد، برخی کارگزاری‌ها از حمایت بانک‌ها برخوردار هستند و برخی دیگر به نهاد‌های عمومی‌ و دولتی وابسته‌اند. به همین دلیل رقابت این صنعت به‌خصوص برای کارگزاران بخش خصوصی، برابر نیست. با این حال در صنعت کارگزاری ارائه مجوز‌ها باید کاملا با دقت انجام شود. هیچ فردی به دنبال انحصار و انحصارگری در هیچ صنعتی نیست. بهتر است صدور مجوز برای کارگزاران تسهیل شود و در مقابل مجوز برخی کارگزاری‌ها که کار و فعالیت نداشته و برای بازار سرمایه فایده‌مند نیستند، لغو شود. صنعت کارگزاری از صنایعی است که ریسک‌های زیادی دارد و باید سازمان بورس نگاه ویژه‌تری به کارگزاری‌ها داشته باشد. تسهیل در فرآیند افزایش سرمایه کارگزاری‌ها می‌تواند باعث بهبود شرایط در صنعت کارگزاری شود. موضوع واجد اهمیت دیگر، فناوری اطلاعات و آی‌تی است؛ مشکلاتی که کارگزاری‌ها در حال حاضر با آن مواجه هستند، عمدتا با شرکت‌های اوام‌اس (oms) است (شرکت‌هایی که خدمات سامانه معاملات آنلاین را ارائه می‌کنند) و به نظر می‌رسد باید شرکت فناوری بورس برای این موضوع راه‌حلی پیدا کند.

 کاهش کارمزدی که سال پیش برای کارگزاری‌ها ایجاد شد، چه تاثیری روی این صنعت گذاشته است؟

کاهش کارمزد که سال گذشته طی یک تصمیم  ناصحیح برای صنعت کارگزاری اتفاق افتاد، تبعات منفی زیادی به همراه داشت و تصمیم‌گیران این امر در رابطه با کاهش کارمزد کارگزاری‌ها صرفا چند ماهی را که در ابتدای سال ۹۹ بازار سرمایه رونق داشت، مورد توجه قرار دادند و ماه‌هایی که بزرگ‌ترین ریزش خود را در تاریخ بورس تهران ثبت کرد، نادیده گرفتند. صرف‌نظر از  تصمیم سال گذشته و افزایش کارمزد معاملات  به عدد قبلی اقدام مطلوبی بود. بسیاری از کارگزاری‌ها کارمزدهای دریافتی را در زمینه توسعه و بهبود زیرساخت‌ها، گسترش سیستم فناوری اطلاعات و واحد‌های مرتبط با آی‌تی، ازدیاد شعب و افزایش دوره‌های آموزشی و فرهنگ سهامداری سرمایه‌گذاری می‌کردند؛ اما کاهش کارمزد‌ها و افزایش هزینه‌های جاری کارگزاری‌ها تا حدودی حاشیه سود صنعت کارگزاری را به خطر انداخت.

 مقرر شده است بخشی از درآمد کارگزاری‌ها که به صندوق تثبیت بازار  داده شود؟ آیا اخذ شد؟ اگر اخذ شد آیا کار مفیدی در این حوزه انجام دادند یا خیر؟

هنوز مشخص نیست بخشی از کارمزد کارگزاری‌ها که به صندوق تثبیت بازار تعلق گرفت، چگونه هزینه و در کدام بخش بازار سرمایه‌گذاری شد. برای کارگزارها مشخص نیست که این مبلغ را باید سود یا زیان شناسایی کنند؛ اما منطقی‌تر است که زیان شناسایی شود، زیانی که خود کارگزاران در ایجاد آن دخیل نبوده‌اند. از طرفی این کارمزد که از کارگزاران کم شده و به صندوق تثبیت بازار اضافه می‌شود تا حدود بسیار زیادی سود قابل تقسیم در کارگزاری‌ها را کاهش می‌دهد، پیشنهاد بنده این است که کارمزدی که به صندوق تثبیت بازار داده می‌شود، مجددا به کارگزاری‌ها برگشت داده شود  تا کارگزاری‌ها بتوانند در صنعت خود سرمایه‌گذاری کنند و برای درآمد خودشان تصمیم بگیرند.

 چه برنامه توسعه‌ای برای آینده دنیای نوین متصور هستید؟

کارگزاری دنیای نوین به زودی به یک گروه مالی تبدیل خواهد شد و در حال اخذ مجوز سبدگردانی و مشاور سرمایه‌گذاری است که طی چند ماه آینده سرمایه این گروه مالی به صد میلیارد تومان افزایش پیدا خواهد کرد. دنیای نوین به دنبال ایجاد یک شرکت اوام‌اس است که بتواند خدمات معاملاتی آنلاین بهتر، جامع‌تر و متمایز نسبت به  شرایط فعلی و رقبا ارائه دهد. مدیریت و سهامداران دنیای نوین که بیش از ۱۵ سال در صنعت کارگزاری سابقه دارند، نیاز‌های مشتریان و بازار سرمایه را به خوبی می‌دانند. با توجه به برنامه‌ها و عملکرد، در مهر ماه سال ۱۴۰۱ کارگزاری دنیای نوین را در بین کارگزاری‌های برتر خواهیم دید.