کمک تکنولوژی در تغییر پرداخت خرد

کیف پول جایگزین مناسبی برای پرداخت‌های خرد ما خواهد بود و به کارگیری آن جز با فرهنگ‌سازی امکان‌پذیر نیست. امروزه در کشورهای بسیاری Wallet جایگزین پرداخت خرد شده است. در حال حاضر نیز شرکت‌هایی که در حال ارائه این سرویس‌ها در ایران هستند با تبلیغات سعی در بالا بردن سهم بازار خود در این حوزه دارند.

اما چیزی که در این میان بسیار اهمیت دارد نقش قانون‌گذاری و دولت‌ها است. در صورتی که قوانین مناسبی برای استفاده از این روش پرداخت وضع شود، به راحتی قابلیت استفاده خواهد داشت. چرا که با قوانین مناسب این حوزه جدی‌تر پیگیری خواهد شد. بر همین اساس دولت جدید  می‌تواند نقش بسیار مهمی‌ را در آینده پرداخت خرد در ایران  ایفا کند.

 لزوم به کارگیری کیف پول

کیف پول از چند جهت اهمیت دارد. یکی از موارد اهمیت آن جلوگیری از استفاده  از پول کاغذی در پرداخت‌های خرد است. این امر می‌تواند از هزینه بالای  تولید پول کاغذی تا حدودی بکاهد. از سوی دیگر با تولید نکردن پول کاغذی قدمی‌ مهم و موثر در حفظ محیط‌زیست برداشته خواهد شد. البته تبادل پول کاغذی در انتقال بیماری نیز تاثیر دارد که با راه‌اندازی این سیستم از این مساله نیز جلوگیری خواهد شد.

به کارگیری کیف پول به عنوان یک Wallet کمک بزرگی به درگاه‌های پرداخت خواهد کرد. به طوری که دیگر نیاز نیست برای پرداخت‌های کوچک به درگاه پرداخت وصل شد و با وارد کردن اطلاعات شماره کارت و اطلاعات دیگر، زمان هدر داد. در واقع کیف پول روشی برای سرعت در پرداخت خرد است. به این صورت که شما یک بار مبلغ بالایی را در کیف پول خود با استفاده از درگاه شارژ می‌کنید و هر بار در پرداخت‌های خرد از آن استفاده ‌می‌کنید.

اما در حال حاضر این حوزه به بلوغ نرسیده است. به این صورت که شما با شارژ کیف پول خود در حوزه‌های محدود قابلیت پرداخت دارید. اینکه سیستمی ‌یکپارچه ایجاد شود تا بتوان هر کیف پول را در همه حالت‌های پرداخت خرد به کار برد، نیازمند برنامه‌ریزی درست دولت است. در واقع این فضایی است که دولت نقش خود را به خوبی در آن می‌تواند نشان دهد تا این سیستم به صورت کامل پرداخت خرد را پوشش دهد.

دولت در زمینه چک صیاد نقش خود را به خوبی نشان داد تا سیستم چک به صورت یکپارچه امنیت پیدا کند. همین امر باعث شد تا عموم مردم با سیستم‌های آنلاین بیش از پیش آشنا شوند و برای اینکه کسب و کار خود را پیش ببرند با سیستم‌های جدید آشنا شوند. در حوزه‌های دیگر نیز دولت به خوبی می‌تواند این الزام را در جامعه ایجاد کند تا در کنار راحتی مخاطبان امنیت پرداخت را حس کنند.

اینکه موبایل به عنوان یک کیف پول به حساب بیاید و در لحظه‌ای که از خانه بیرون می‌روید، تنها با یک موبایل تمام نیازهای خود را بتوانید برطرف کنید، آرزویی است که به نظر می‌رسد به زودی به حقیقت خواهد پیوست. خرید از فروشگاه نیز می‌تواند از طرقی نظیر RFID موبایل از کیف پول پرداخت شود، اما این سیستم که روی تعداد محدودی موبایل قابلیت اجرا دارد، تقریبا قدیمی ‌شده است. در حال حاضر پوزهای پرداخت فروشگاهی به صفحه نمایش مجهز هستند و در زمان پرداخت می‌تواند اطلاعات پرداخت را به صورت QR بارکد دربیاورد. با دوربین گوشی می‌توان به راحتی این پرداخت را انجام داد.

 جیرینگ و افق کوروش

روش پرداخت فروشگاهی با کیف‌پول موبایلی در فروشگاه‌های افق کوروش و با همکاری جیرینگ راه‌اندازی شده است. چنانچه کارت‌های بانکی خود را در خانه جا گذاشتید، می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش خرید کنید. به این صورت که اپلیکیشن جیرینگ را نصب می‌کنید و پس از نصب در قسمت کیف پول آن را تا میزانی که می‌خواهید خرید کنید شارژ کرده و می‌توانید از طریق همین اپ پرداخت را از طریق QR بارکد انجام دهید.

 جیرینگ و انواع سرویس‌های آنلاین

اما جیرینگ را نمی‌توان به همین سرویس محدود دانست. با شارژ کیف پول جیرینگ انواع پرداخت در حوزه خرید شارژ یا خرید بسته‌های اینترنتی یا پرداخت قبض نیز قابل اجرا است. در کنار آن در جیرینگ می‌توانید استعلام چک صیاد را نیز بگیرید. یکی از مزیت‌های جیرینگ این است که این شرکت مذاکرات خود را با کیف پول‌های دیگر این حوزه شروع کرده است و امکان هم‌پذیرندگی در این سیستم در حال برقراری است.

این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که در حال حاضر برخی سرویس‌ها تنها در انحصار یک شرکت است. در صورت راه‌اندازی هم‌پذیرندگی دیگر مهم نیست که در کدام کیف پول مبلغ خود را وارد کنید و می‌توانید از سرویس‌های گوناگون استفاده کنید.

جیرینگ در کنار این سرویس‌ها به عرضه USSD نیز می‌پردازد که ستاره هفت مربع‌ها از جمله این حوزه است. در صورتی که موبایل هوشمند ندارید می‌توانید برای پرداخت قبض یا خرید شارژ و بسته اینترنت از این سیستم استفاده کنید.   

 جیرینگ و فین‌تک

اما شرکت جیرینگ در حوزه فین‌تک قدم مهمی‌ برداشته است. این شرکت آکادمی‌فین تک ایران را با نام اختصاری آفا راه‌اندازی کرده است.

آفا یک مرکز آموزشی تخصصی در راستای حوزه فین‌تک است که اهداف تمرکز در حوزه توانمندسازی مدیران ارشد و کارشناسان صنعت فین‌تک، جذب علاقه‌مندان و آموزش به آنها و برگزاری برنامه‌هایی برای مدیران ارشد و میانی و مدیران با سابقه در حوزه‌های زیرشاخه فین‌تک را دنبال می‌کند.

اما در تعریف فین تک باید گفت برنامه‌های کامپیوتری و دیگر تکنولوژی‌هایی که برای حمایت یا فعال‌سازی خدمات بانکی و مالی استفاده می‌شوند یا به عبارت ساده‌تر این اصطلاح نسبتا جدید به معنای استفاده از تکنولوژی‌ برای کارآمدتر کردن خدمات مالی به کار می‌رود.

برای معادل فارسی این اصطلاح از عبارت‌های «فناوری مالی» یا «نوآوری در خدمات مالی» نیز استفاده می‌شود. این عبارت‌ها به کسب‌و‌کارها و کمپانی‌هایی اشاره دارند که هدف آنها استفاده‌ نوآورانه از تکنولوژی برای کارآمدتر کردن خدمات مالی است. کارآفرینان و سرمایه‌گذاران به تازگی به این حوزه علاقه‌مند شده‌اند و کسب و کارهای جدید و خلاقانه‌ای در حوزه فناوری‌های مالی شروع به کار کرده‌اند. بسیاری از کارشناسان معتقدند فین‌تک می‌تواند آینده صنعت بانکداری را تغییر دهد.

نوآوری در خدمات مالی شامل انواع خدمات مالی از جمله خدمات پرداخت قبوض و انتقال پول، سرمایه‌گذاری، خدمات وام و بیمه می‌شود. همان‌طور که می‌بینید این خدمات به خودی خود خدمات جدیدی نیستند و همواره چنین خدماتی به شیوه‌های گوناگون ارائه می‌شدند؛ فین‌تک درواقع به‌کار بردن تکنولوژی‌های روز و استفاده زیرساخت‌های دیجیتالی برای جایگزین کردن فرآیندهای جدید و کارآمدتر برای ارائه این دست از خدمات است.

در حال حاضر استارت‌آپ‌های مختلفی در حوزه فین‌تک در ایران شروع به کار کرده‌اند؛ اما این حوزه تنها محدود به استارت‌آپ‌ها نیست و ممکن است بنگاه‌های سنتی‌تر مانند بانک‌ها نیز در خدمات خود نوآوری‌هایی ارائه کنند. البته ‌نباید فین‌تک را با خدمات الکترونیک بانک‌ها اشتباه گرفت. فراموش نکنید که فین‌تک‌، کاربرد فناوری در حوزه‌های مالی همراه با نوآوری است و صرف استفاده از فناوری فعالیت در این حوزه محسوب نمی‌شود. فراگیر شدن اینترنت و تکنولوژی‌های دیجیتال زمینه را برای ارائه خدمات نوآورانه مالی فراهم‌تر کرده است، اما با این حال فناوری مالی لزوما محدود به فناوری اطلاعات و فضای آنلاین نیست و ممکن است به شیوه‌های خلاقانه دیگری نیز پیاده‌سازی شود. مثلا تولید اسکناس پلیمری که قابلیت شست‌وشو دارد یک فعالیت در حوزه فناوری مالی محسوب می‌شود.

در سال‌های اخیر فراگیری و دسترس‌پذیری تکنولوژی‌های جدید رفتار کاربران را تحت تاثیر قرار داده است. امروزه گوشی‌های هوشمند به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی انسان‌ها تبدیل شده‌اند و آنها ترجیح می‌دهند تمام کارهای خود را به کمک گوشی هوشمند و با چند حرکت ساده انجام دهند. به لطف به وجود آمدن چنین شرایطی، شانس موفقیت خدماتی که روی گوشی‌های هوشمند ارائه می‌شوند بسیار زیاد است.

خدمات بانکی با تکیه بر تکنولوژی‌ها می‌تواند بسیار بهره‌ورتر باشد. تصور کنید یک عملیات بانکی را که در صورت مراجعه به شعبه یکی از بانک‌ها دست کم یک ساعت از زمان شما را می‌گیرد، بتوانید به راحتی با گوشی هوشمند خود و در مدت زمانی که انتظار آمدن اتوبوس را می‌کشید انجام دهید. این سرعت بالا در ارائه خدمات نه تنها برای کاربران که برای ارائه‌دهندگان خدمات نیز بسیار با اهمیت است. صنعت خدمات مالی پتانسیل بسیار زیادی برای بهر‌ه‌گیری از هوش‌مصنوعی و بیگ‌دیتا دارد. شرکت‌های فین‌‌تک از این پتانسیل‌ها بهره می‌برند و با جمع‌آوری اطلاعات حجیم و تحلیل و پردازش آنها بهره‌وری خدمات مالی را افزایش می‌دهند. این شرکت‌ها با خدمات خود سعی می‌کنند تا تجربه کاربر از خدمات مالی را تغییر دهند.