ترحم بهزاد افزود: تولید و کشت بذور مرتعی هر سال باید برای احیا و توسعه مراتع کشور انجام گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های ۹۸ و ۹۹ تولید بذور در ایستگاه‌های تولید بذور مرتعی به حدود ۴۴ تن رسید و این در حالی است که اکثر ایستگاه‌ها به صورت مخروبه و غیر فعال هستند.

بهزاد با بیان اینکه از ۲۲ ایستگاه تولید بذور مرتعی در ۱۸ استان کشور ظرف سه سال اخیر هفت ایستگاه فعال شده است، اظهار کرد: در سال‌جاری مقرر شده پنج ایستگاه تولید بذور مرتعی دیگر نیز فعال و مدیریت شود.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین تصمیمات در راستای ساماندهی ایستگاه‌های تولید بذور مرتعی، تمام ایستگاه‌های موجود در استان‌ها باید دارای طرح احاله مدیریت با بیلان اقتصادی باشند و مبنای احاله مدیریت ایستگاه‌ها، ماده (۳) قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع است.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در عین حال تاکید کرد: بذور مرتعی تولید شده باید شناسنامه‌دار و دارای گواهی معتبر بذری باشند.

وی گفت: با توجه به اینکه همه ایستگاه‌های تولید بذور مرتعی موجود، سند انفالی دارند، از این رو طبق قانون، این ایستگاه‌ها قابل واگذاری نیستند و باید طبق ماده (۳) قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع برای آنها طرح تهیه و مدیریت شود.

بهزاد ایستگاه‌های تولید بذور مرتعی را یک ظرفیت بالقوه برای تولید بذور مرتعی مورد نیاز در عملیات اصلاح و احیای بیولوژیک و بیومکانیک مراتع دانست.

وی یادآور شد: ایستگاه‌های تولید بذور مرتعی از سال ۱۳۵۹ تجهیز و راه‌اندازی شدند و در زمان اعتبارات ملی توسط این ایستگاه‌ها تا ۷۱۸ تن بذر تولید و وارد عملیات بیولوژیک می‌شد.

بهزاد اظهار کرد: پس از استانی شدن اعتبارات و شوک ناشی از عدم جذب اعتبار توسط مدیران استانی و عدم تخصیص اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه استانی، تولید بذور مرتعی کاهش یافت.