سهم ۲۰درصدی بانک ملت در بازار پول

این درحالی است که سال ۹۹ به دلیل شرایط کرونا و تحریم‌های اقتصادی یکی از سخت‌ترین سال‌های دهه‌های اخیر برای آحاد جامعه و به ویژه کسب و کارهای بزرگ بوده است. رشد سپرده‌های بانک ملت در سال گذشته از رشد کل نقدینگی کشور سبقت گرفته به طوری که در سال ۹۹ بر اساس آمار بانک مرکزی، رشد نقدینگی کشور معادل ۶/ ۴۰درصد بوده در حالی که رشد سپرده‌های ریالی این بانک رقم ۵۷درصد را نشان می‌دهد. در این سال بانک ملت توانسته با افزایش یک‌درصدی سهم بازار خود را از ۱۹درصد به ۲۰درصد برساند و از لحاظ درصد منابع، جایگاه دوم را پس از بانک ملی در نظام بانکی کشور تصاحب کند. رقم منابع جدید جذب شده در بانک ملت برای سال گذشته ۱,۲۱۴هزار میلیارد ریال اعلام شده است. بنا بر آمارهای اعلام شده، قیمت بهره‌ای  پول در این بانک در سال ۹۹ با کاهش ۶۵/ ۰واحد درصدی از ۰۸/ ۱۱درصد به ۴۳/ ۱۰درصد و قیمت غیر بهره پول با ۶۶/ ۰ واحد درصد کاهش از ۵۲/ ۴درصد به ۸۶/ ۳درصد رسیده که موجب شده قیمت تمام‌شده پول در این بانک با کاهش ۳۱/ ۱ واحد درصدی از ۶۰/ ۱۵درصد به ۲۹/ ۱۴درصد برسد.

 پرداخت سود قطعی

پرداخت مابه‌التفاوت سود علی‌الحساب و قطعی به سپرده‌گذاران، یکی از شاخص‌های مهم اجرای صحیح قانون بانکداری بدون ربا در ایران است که معمولا از سوی بانک‌ها نادیده گرفته می‌شود، اما بانک ملت در چند سال گذشته تلاش کرده با وجود رعایت نرخ‌های مصوب بانک مرکزی و دوری از رقابت‌های ناسالم بر سر جذب سپرده به این تکلیف قانونی هم عمل کند. بانک در سال گذشته پس از ۱۷سال به عنوان تنها بانک کشور، ۳/ ۳درصد سود به عنوان مابه‌التفاوت سود قطعی به حساب سپرده‌گذاران خود واریز کرد و در سال‌جاری هم برای دومین سال پیاپی موفق به تکرار این دستاورد شد و تا ۵درصد سود بیشتر از علی‌الحساب به سپرده‌گذاران خود داد. بانک ملت تعهد کرده است این اقدام را در سال‌های آینده نیز تکرار کند تا سپرده‌گذاران  را هم از ثمره فعالیت خود بی بهره نگذارد.

 برنامه‌های تحقق سودآوری

دکتر محمد بیگدلی‌، مدیر عامل بانک ‌ملت، ازجمله برنامه‌های این بانک برای تحقق سودآوری پایدار و با کیفیت در این بانک را مدیریت هزینه‌ها، تجهیز بهینه منابع،  مولدسازی دارایی‌ها و افزایش سهم درآمدهای کارمزدی دانسته و معتقد است، منابع بانک ملت بهینه شده و دارایی‌های آن عمدتا با فروش اموال، املاک مازاد و وصول مطالبات به دارایی مولد تبدیل شده  ضمن اینکه درآمدهای کارمزدی بانک هم افرایش یافته است. به گفته بیگدلی با وجود نوسانات شدید نرخ تورم در سال گذشته و فرار بودن سپرده‌ها از بانک‌ها و همچنین بازدهی مضاعف بازارهای موازی بانک ملت توانسته ضمن حفظ منابع پیشین، در سال ۹۹ منابع جدیدی را جذب کند. به گفته وی در سال ۹۹سپرده‌های هزینه‌زای بانک ملت ۶۶ و سپرده‌های غیرهزینه‌زای این  بانک ۶۵درصد رشد داشته که این رشد‌ها با وجود رعایت نرخ‌های مصوب بانک مرکزی و عدم رعایت آن از سوی برخی بانک‌ها بوده که نشانگر روان بودن فرآیندها و اعتماد عمومی ‌به بانک ملت است و موجب پایداری بیشتر سپرده‌ها خواهد شد. مدیرعامل بانک ملت ۶۷درصد سپرده‌های این بانک را هزینه‌زا و ۳۳درصد آن را غیرهرینه‌زا اعلام کرده است.

دلایل کاهش هزینه پول به گفته مدیرعامل بانک ملت جذب منابع کم‌هزینه، عدم ارائه نرخ‌های بالاتر از نرخ‌های مصوب بانک مرکزی و مدیریت هزینه‌های غیرعملیاتی و مطالبات از جمله دلایل کاهش قیمت تمام شده پول در این بانک بوده است. همچنین این بانک برای کاهش هزینه‌های غیرعملیاتی و مدیریت بیشتر بر هزینه‌ها، به راه‌اندازی ستاد مدیریت هزینه اقدام کرده و با وجود رشد بی‌رویه قیمت‌ها و تورم در سال گذشته  موفق به کاهش قیمت غیربهره‌‌ای خود شده که در کنار کاهش قیمت بهره‌ای و در نتیجه کاهش قیمت تمام شده پول موجب افزایش حاشیه سود خود شده است.

 خروج از شمولیت قانون

 به گفته بیگدلی یکی از باکیفیت‌ترین منابع بانکی به بانک ملت تعلق دارد و این بانک با اقدامات انجام شده در زمینه مولد‌سازی دارایی‌ها، نسبت دارایی‌های ثابت خود را به ۲۷درصد رسانده و از شمولیت مواد ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید در بخش املاک خارج شده است. به گفته وی بانک ملت در سال گذشته در زمینه فروش املاک مازاد ۱۴۱درصد رشد داشته و با هدف مولدسازی دارایی‌ها، ۱۶هزار میلیارد ریال از املاک مازاد خود را به فروش رسانده و موفق به دریافت لوح سپاس از وزیر اقتصاد شده است. مدیر عامل بانک ملت اظهار امیدواری کرده که در سال‌جاری هم با ورود گروه مالی این بانک به بورس، در بخش فروش سهام نیز عملکرد خوبی را در این زمینه به ثبت برساند.

 عملکرد ارزی

نگاهی به عملکرد بانک ملت در فعالیت‌های ارزی هم حاکی است، بانک ملت در سال ۹۹ با وجود کاهش محسوس درآمد‌های ارزی، رشدی ۵۴درصدی را در درآمدهای کارمزدی داشته است. مصارف ارزی این بانک در سال گذشته ۸۲درصد، مصارف ریالی ۷۱درصد و جمع مصارف ریالی و ارزی این بانک ۷۶درصد بیشتر شده که عمده این تسهیلات در جهت حمایت از تولید پرداخت شده که در طول ۱۰سال گذشته بی‌سابقه است. به گفته مدیر عامل بانک ملت  کل دارایی‌های ارزی این بانک از ۲۵.۲۰۱میلیون دلار در سال ۱۳۹۸ به ۲۶.۷۲۸میلیون دلار و خالص وضعیت باز ارزی این بانک از ۷.۲۰۰ میلیون دلار به ۷.۲۲۸میلیون دلار افزایش یافته است. وی با اشاره به رشد ۷۱درصدی دارایی‌های بانک ملت در سال گذشته نسبت به سال ماقبل این امر را مربوط به رشد دارایی‌های ارزی دانسته که موجب شده حقوق صاحبان سهام این بانک ۳۹درصد افزایش یابد. بیگدلی با بیان اینکه کل درآمدهای بانک ملت بدون تسعیر ارز ۶۶درصد و با تسعیر ۲۱۸درصد رشد داشته می‌گوید: سود قبل از کسر مالیات بانک ملت در سال گذشته ۳۰۲درصد، سودخالص ۴۴۴درصد و سود پیش‌بینی‌شده هر سهم ۴۴۵درصد بیشتر شده است.

 افزایش توان تسهیلاتی

دکتر بیگدلی از رشد ۱۱۸درصدی خالص تراز عملیاتی، رشد ۱۴۵درصدی درآمد کارمزد پس از کسر کارمزد پرداختی و رشد ۵۴۸درصدی خالص سود سرمایه‌گذاری‌های بانک ملت در سال ۹۹ نسبت به سال ماقبل آن خبر می‌دهد و می‌گوید: این رشدها عمدتا ناشی از مدیریت بهینه جذب منابع، رعایت نرخ‌های مصوب بانک مرکزی و افزایش سهم درصد درآمدهای غیر‌مشاع بوده است. وی به کسب رتبه برتر عملکرد مالی بانک ملت در بین تمامی بانک‌های دولتی و خصوصی شده بر اساس رتبه‌بندی وزارت اقتصاد در سال گذشته اشاره می‌کند و می‌افزاید: سرمایه پایه نافذ این بانک نیز از ۷۸.۶۵۶میلیارد ریال در سال ۱۳۹۸ به ۲۶۷.۲۴۴میلیارد ریال در سال ۹۹ و سرمایه نظارتی آن از ۲۷۱.۰۰۰میلیارد ریال به ۴۴۷.۰۰۰میلیارد ریال افزایش یافته که باعث افزایش توان تسهیلات‌دهی بانک شده است. مدیر عامل بانک ملت به وضعیت مطلوب نقدینگی این بانک هم اشاره می‌کند و می‌گوید: عدم اضافه برداشت از بانک مرکزی در تمامی ‌روزهای سال گذشته، پرداخت تسهیلات شبانه بین‌بانکی به سایر بانک‌ها با میانگین ۱۴۳هزار میلیارد ریال و شناسایی درآمد بیش از ۳۶.۳۰۰میلیارد ریالی تسهیلات شبانه از نتایج اقدامات انجام شده در این زمینه است.

 رتبه‌های دریافتی

مدیر عامل بانک ملت کسب عنوان دارا‌ترین شرکت، رتبه چهارم از نظر بالاترین ارزش افزوده اقتصادی، رتبه چهارم از نظر میزان اشتغال‌زایی و رتبه ششم از لحاظ میزان فروش در بین شرکت‌های برتر کشور را از جمله دستاوردهای بانک ملت در سال گذشته می‌داند. بیگدلی استقرار نظام جامع مدیریت فرآیندهای کسب‌وکار، تدوین سند طرح جامع مدیریت ریسک فناوری اطلاعات و ارزیابی بلوغ و ترسیم نقشه راه معماری فناوری اطلاعات را از مهم‌ترین اقدامات در این حوزه می‌داند.

 رتبه نخست در ارزش بازار

مرتضی نجف، رئیس هیات‌مدیره بانک ملت هم با اشاره به عملکرد این بانک در سال گذشته می‌گوید: بانک ملت در سال ۹۹ موفق شد رتبه نخست در خالص تسهیلات را از آن خود کند. همچنین دوبرابر شدن ارزش بازار بانک ملت در بورس، کسب رتبه نهم در کل بازار سرمایه و رتبه اول در ارزش بازار صنعت بانکداری  از جمله دستاوردهای این بانک در سال گذشته است. نجف می‌گوید: علاوه بر پرداخت تسهیلات به شرکت‌های پیشرو و با مزیت، یکی از سیاست‌های بانک ملت در سال ۹۹ و سال‌های قبل آن، افزایش تسهیلات خرد بوده که با توجه به افرایش تورم و کاهش قدرت خرید طبقه متوسط، این تسهیلات به قدرت خرید مردم کمک کرده و منجر به افزایش مصرف کالاهای داخلی شده است. به گفته وی بانک ملت برای سال ۱۴۰۰ برای توسعه فعالیت‌های ارزی خود برنامه‌ریزی کرده تا در صورت برداشته شدن تحریم‌ها  نقش اساسی در افزایش درآمدهای ارزی داشته باشد.