حذف مالیات ارزش‌افزوده بر شمش طلای تولیدکنندگان

مدیر مجتمع طلای موته با اشاره به عملکرد این مجتمع در چهارماه نخست سال جاری گفت: در این مدت با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته حدود ۷۶ هزار تن خاک فرآوری کردیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد ۲/ ۱درصدی برخوردار بود.

به گفته علیرضا طالاری، همچنین در مدت یادشده میزان ۱۰۶ کیلوگرم شمش طلا در مجتمع طلای موته تولید شد که نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ حدود ۵/ ۳درصد کاهش داشت. مدیر مجتمع طلای موته برنامه تولید این مجتمع را تا پایان سال‌جاری ۳۰۰ کیلو شمش طلا اعلام کرد و افزود: چنانچه بتوانیم ماده معدنی پر‌عیار تامین کنیم به‌طورقطع بیشتر از برنامه تولید خواهیم کرد.

وی در مورد میزان تولید شمش طلا در این مجتمع در سال ۹۹ تصریح کرد: میزان تولید مجتمع در سال گذشته درمجموع ۳۲۱ کیلو شمش طلا بود که نسبت به برنامه از رشد ۷درصدی برخوردار شد.

طالاری تصریح کرد: در سال جاری به علت افت عیار ماده معدنی ۳درصد کاهش تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشتیم.

وی ابراز امیدواری کرد: براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده در مجتمع طلای موته و با کاهش توقفات کارخانه بتوان افت عیار ماده معدنی را با افزایش تناژ فرآوری جبران کرد و به میزان تولید سال گذشته در پایان سال جاری برسیم.

طالاری درباره میزان تولید سایر معادن مجتمع طلای موته تصریح کرد: در دو معدن سنجده و چاه خاتون نیز عملیات استخراج معدنی شامل ماده معدنی و باطله‌برداری انجام ‌شده که بر این اساس در چهارماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۷۲درصد افزایش داشته است.

وی اخذ مجوز معدن طلای دره اشکی را از اقدامات خوب مجتمع طلای موته در سال جاری برشمرد و خاطرنشان کرد: ازاین‌رو توانستیم در اردیبهشت سال‌جاری پروانه بهره‌برداری معدن مذکور را از سازمان صمت استان اخذ کنیم و از ابتدای تیر نیز شاهد آغاز عملیات بهره‌برداری از این معدن خواهیم بود.

مدیر مجتمع طلای موته اعلام کرد: به‌این‌ترتیب معادن فعال ما از دو معدن به سه معدن افزایش یافت که براساس پروانه بهره‌برداری معدن دره اشکی می‌توان حدود ۱۳۰هزار تن ماده معدنی با عیار ۲/ ۱ به مدت‌زمان ۱۰ سال بهره‌برداری کرد.

به گفته وی، با بهره‌برداری از معدن طلای دره اشکی علاوه بر اینکه ذخیره طلای مجتمع از حدود ۲میلیون و ۵۰۰هزار تن به ۳ میلیون تن افزایش خواهد یافت، بر طول عمر مجتمع نیز اضافه خواهد شد. به گفته وی، براساس شواهد موجود و با اکتشافات تکمیلی، میزان ذخایر معدن دره اشکی افزایش می‌یابد ازاین‌رو یکی از امیدهای تامین مواد اولیه کارخانه خواهد بود.

 آغاز بهره‌برداری از معدن طلای دره اشکی در پایان سال جاری

طالاری افزود: از اول تیرماه سال‌جاری عملیات تجهیز معدن دره اشکی آغاز شد و احداث جاده آن در حال انجام است و تا یک ماه آینده جاده دسترسی به این معدن به پایان خواهد رسید و پس ‌از آن می‌توان باطله‌برداری و استخراج ماده معدنی را آغاز کرد.

به گفته وی، پیش‌بینی می‌شود بستر مناسب برای استخراج ماده معدنی از معدن دره اشکی به‌عنوان سومین معدن طلای مجتمع موته تا پایان سال‌جاری یا اوایل سال آینده فراهم شود.

مدیر مجتمع طلای موته گفت: از سال ۹۴ به دنبال اخذ مجوز زیست‌محیطی برای دریافت پروانه معدن دره‌اشکی بودیم که سرانجام بعد از گذشت پنج سال موفق به دریافت این مجوز شدیم. معدن طلای دره اشکی سومین معدن فعال مجتمع معدنی طلای موته پس از معادن چاه خاتون و سنجده، پروانه بهره‌برداری دریافت کرد. مدیر مجتمع طلای موته در مورد میزان بهره‌برداری از معدن طلای دره اشکی تصریح کرد: براساس پروانه بهره‌برداری این معدن، هدف‌گذاری ما سالانه استخراج حدود ۱۳هزار تن ماده معدنی است.

وی درباره میزان فروش شمش طلا از سوی مجتمع طلای موته در چهارماه امسال خاطرنشان کرد: در سال جاری حدود ۵۰ تا ۶۰ کیلو شمش به بازار عرضه کردیم، اما از این میزان فقط موفق به فروش حدود ۲ کیلوگرم شمش طلا شدیم، زیرابه علت نوسانات قیمتی و عدم تعادل در بازار و عرضه شمش در بورس، امسال نیز همانند سال‌های قبل با مشکل فروش مواجه بودیم.

 حذف مالیات ارزش‌افزوده مشکلات فروش را برطرف می‌کند

طالاری از حذف مالیات ارزش‌افزوده بر شمش طلا از دی‌ماه سال‌جاری خبر داد و افزود: موفق شدیم در سال گذشته مصوبه مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان را در این زمینه اخذ کنیم و هم‌اکنون برای اجرا به دولت رفته است و قرار است از دی‌ماه امسال اجرایی شود. به گفته مدیر مجتمع طلای موته، حذف مالیات ارزش‌افزوده به نفع تولیدکننده خواهد بود زیرا میزان فروش با رشد مواجه می‌شود همچنین مشکلات فروش نخواهیم داشت.

وی تاکید کرد: با اجرایی شدن حذف مالیات ارزش‌افزوده بر شمش طلا، نه‌تنها هزینه تمام‌شده برای خریداران نیز با کاهش مواجه خواهد شد همچنین بر تعداد خریداران طلا نیز افزوده می‌شود. طالاری در مورد تاثیر قطعی برق بر میزان تولید مجتمع طلای موته گفت: قطعی برق موجب کاهش محسوس تولید این مجتمع نشد، زیرا فقط یکی، دو بار با این مشکل مواجه شدیم که با مدیریت صورت گرفته ۳۰ تا ۴۰درصد از مصرف برق را در زمان پیک مصرف کاهش دادیم به‌گونه‌ای که فعالیت برخی از واحدها ازجمله سنگ‌شکن را در زمان پیک مصرف برق متوقف و نسبت به تعمیرات آنها اقدام کردیم. وی تصریح کرد: همچنین نسبت به اصلاح و بهینه‌سازی سیستم‌های روشنایی اقدام صورت گرفت به‌گونه‌ای که پروژکتورهای موردنیاز برای پوشش‌های حفاظتی را به لامپ‌های کم‌مصرف تبدیل کردیم و به این‌وسیله بار مصرف برق را کاهش دادیم.

 قیمت جهانی هر اونس طلا به ۳هزار دلار می‌رسد

مدیر مجتمع طلای موته در مورد آینده بازار طلا افزود: براساس پیش‌بینی تحلیلگران بازار ازجمله اتحادیه طلا و جواهر، قیمت‌های جهانی طلا با افزایش مواجه خواهد شد. وی گفت: هم‌اکنون بهای هر اونس طلا زیر ۱۸۰۰ دلار است که پیش‌بینی می‌شود تا یک سال آینده براساس شرایط اقتصادی دنیا قیمت جهانی هر اونس طلا به حدود ۳هزار دلار خواهد رسید.

طالاری قیمت طلا در بازار داخل را متاثر از دو عامل قیمت اونس جهانی و دلار دانست و افزود: با رشد نرخ جهانی اونس بالطبع قیمت داخلی نیز با افزایش مواجه خواهد شد.

به گفته وی، از سوی دیگر در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات برجام و کاهش ارز، قیمت طلا نیز افت نرخ را تجربه خواهد کرد در غیر این صورت شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.

مدیر مجتمع طلای موته تاکید کرد: قیمت‌های جهانی طلا تاثیر مستقیم بر نرخ ارز دارد و با نوسانات آن بازار ارز نیز با نوسان قیمتی مواجه می‌شود. با برنامه‌ریزی مناسب صورت گرفته در واحد HSE (ایمنی، محیط‌زیست، بهداشت و انرژی) مجتمع طلای موته، در ارزیابی‌های صورت گرفته سازمان ایمیدرو روی تمامی شرکت‌ها و مجتمع‌ها، این مجتمع موفق به کسب امتیاز ۴۰۱ شد و توانست در رتبه عالی قرار بگیرد. از بین شرکت‌ها و مجتمع‌های مورد ارزیابی سازمان ایمیدرو تنها دو شرکت موفق به کسب امتیاز فوق شد که مجتمع طلای موته یکی از آن دو شرکت بود.

p27- (1)