افزایش سود سهام بی‌پی  پس از افزایش قیمت نفت

به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل  از  رویترز، سود شرکت BP در سه‌ماه دوم بهتر از حد انتظار بود و این سود بیش از  ۷۹/ ۲میلیارد دلار گزارش‌ شده است. نتایج قوی، با افزایش فروش در جایگاه‌های بنزین، تا حدودی به کاهش نگرانی سرمایه‌گذاران در مورد برنامه‌های BP در راستای تغییر مسیر از نفت و گاز به انرژی‌های تجدیدپذیر و کم‌کربن برای مقابله با تغییرات آب و هوایی کمک کرد. افزایش ۴درصدی سود همراه با بازخرید سهم ۴/ ۱میلیارد دلاری در سه ماه آینده باعث شد ارزش سهام BP با افزایش ۶/ ۵‌درصدی به ۱۱۳۰ GMT برسد و از رقیبان سنتی خود یعنی شرکت‌های شل و توتال انرژیز که در ارزش سهام خود بیش از ۲‌درصد رشد داشتند، پیشی بگیرد. روس مولد، مدیر سرمایه‌گذاری در AJ Bell در این خصوص اظهار کرد: روز سه‌شنبه گذشته BP، میزان کل پرداخت سود سهام این شرکت به سهامداران خود در سال ۲۰۲۱ را به حدود ۴/ ۴میلیارد پوند (۱۳/ ۶میلیارد دلار) می‌رساند که بیش از ۷‌درصد از ارزش بازار آن را شامل می‌شود. بریتیش پترولیوم که قصد دارد تولید نفت خود را تا سال ۲۰۳۰ تا ۴۰‌درصد یا یک‌میلیون بشکه در روز کاهش دهد، در نیمه اول سال‌جاری، بالغ ‌بر ۴/ ۲میلیارد دلار درآمد بیشتری تولید کرد. مولد می‌گوید: اکنون سرمایه‌گذاران باید ارزیابی کنند که آیا این بازده، بیش از جبران خطرات مربوط به مالکیت سهام BP برای آن باقی خواهد گذاشت یا خیر، زیرا این شرکت سعی می‌کند ارزش دارایی‌های هیدروکربوری موجود خود را در حین سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدید‌پذیر به حداکثر برساند.

از طرف دیگر رقبای BP، ازجمله شرکت‌های شل، توتال انرژیز و شورون، هفته گذشته بازده سهامداران را افزایش دادند که نشان‌دهنده بهبود شرایط و کمرنگ شدن تاثیر همه‌گیری بر تقاضای انرژی بود. شرکت BP سود سهام خود را پس از نصف شدن به ۲۵/ ۵ سنت در ماه ژوئیه ۲۰۲۰، برای اولین بار در یک دهه گذشته به ۴۶/ ۵ سنت افزایش داد. این شرکت پس ‌از آنکه در آوریل اعلام کرد برنامه بازخرید ۵۰۰میلیون دلاری را برای جبران رقیق‌سازی برنامه توزیع سهام بین کارکنان اجرا می‌کند، در حال حاضر اقدام به خرید مجدد سهام می‌کند. برنارد لونی، مدیر اجرایی بی‌پی، می‌گوید عملکرد قوی‌تر و چشم‌انداز بهبودیافته به این شرکت اجازه می‌دهد با اعتمادبه‌نفس بیشتری به سمت انرژی‌های پاک‌تر حرکت کند. لونی در گفت‌وگو با رویترز گفت: تقویت ترازنامه مالی و جریان نقدینگی اضافی به ما امکان می‌دهد تا دستور کار خود را در مورد  انتقال به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر به‌خوبی پیگیری کنیم. بریتیش پترولیوم انتظار دارد تقاضای جهانی نفت در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ به سطح قبل از همه‌گیری برسد. همچنین سود خالص این شرکت، در سه‌ماه دوم به ۸/ ۲میلیارد دلار رسید، درحالی‌که پیش‌بینی  تحلیلگران در حدود ۱۵/ ۲میلیارد دلار بود. این رقم در مقایسه با ۶۳/ ۲میلیارد دلار در سه‌ماه اول افزایش ‌یافته و از ضرر ۶۸/ ۶میلیارد دلاری یک سال قبل یک بازگشت عالی را نشان می‌دهد. این نتایج همچنین با افزایش تقاضا برای سوخت، ازجمله سوخت موردنیاز صنعت هوانوردی و همچنین رشد حاشیه سود بیشتر در فروشگاه‌های رفاهی در پمپ‌بنزین‌های BP، افزایش ‌یافته است. بدهی خالص BP نیز از ۱/ ۴۰میلیارد دلار به ۷/ ۳۲میلیارد دلار کاهش یافت.

 چشم‌انداز قوی‌تر

شرکت BP پیش‌بینی خود برای قیمت نفت‌خام برنت را تا سال ۲۰۳۰ افزایش داده تا محدودیت‌های عرضه مورد انتظار را منعکس کند و درعین‌حال پیش‌بینی قیمت بلندمدت خود را نیز کاهش داده است، زیرا انتظار دارد برنامه‌هایش در انتقال به انرژی‌های تجدیدپذیر تسریع شود. در نتیجه این شرکت پس از اصلاح بیش از ۱۷میلیارد دلاری در سال گذشته، ارزش دارایی‌های خود را قبل از کسر مالیات تا ۳میلیارد دلار افزایش داد. این شرکت باقیمت نفت در حدود ۶۰دلار در بشکه اعلام کرد انتظار دارد بتواند یک‌میلیارد دلار سهام بخرد و سود خود را تا سال ۲۰۲۵ سالانه ۴‌درصد افزایش دهد. قیمت نفت برنت در سه‌ماه دوم به ۶۹دلار در هر بشکه رسید، درحالی‌که قیمت نفت  در سه‌ماه قبل بالغ‌ بر ۶۱ دلار و در مدت مشابه سال گذشته حدود ۵۶/ ۲۹ دلار بود.