اجرای طرح اشتغال پایدار روستایی در 6فاز

در حال حاضر بانک توسعه تعاون بر اشتغال‌زایی، تمرکز تسهیلات‌دهی به تعاونی‌ها و تقویت این بخش تاکید دارد و در این راستا یکی از سه بانک عامل طرح ملی اشتغال‌زایی است. این طرح از بهمن‌ماه سال ۱۳۹۶ در کشور کلید خورد و شامل ۶ فاز است که بانک توسعه تعاون تاکنون  ۲۶هزار میلیارد ریال تسهیلات ارزان‌قیمت به آن اختصاص داده است. استان‌های کرمانشاه با ۴۷۴۵ طرح، سیستان و بلوچستان با ۱۹۵۹ طرح، گلستان با ۱۴۴۴ طرح، گیلان با ۱۳۴۱ طرح و فارس با ۱۱۸۰ طرح در رتبه اول تا پنجم استفاده‌کنندگان از تسهیلات پایدار اشتغال روستایی و عشایری هستند. همچنین ۱۲هزار و ۳۲۶ طرح نهادهای حمایتی بیش از ۵هزار میلیارد ریال تسهیلات در سرفصل طرح اشتغال پایدار روستایی دریافت کرده‌اند. در این راستا حجت اله مهدیان، مدیرعامل بانک توسعه تعاون در گفت‌وگویی به سوالات ما پاسخ داده است که در پی می‌آید.

 در طرح ملی اشتغال روستایی چه بانک‌هایی مشارکت دارند.بانک توسعه تعاون چه اقداماتی در این حوزه انجام داده است؟

طرح اشتغال روستایی از بهمن‌ماه سال ۱۳۹۶ در کشور کلید خورد. دولت قصد داشت با اجرای این برنامه و با اختصاص منابعی از صندوق توسعه ملی باهدف اشتغال‌زایی روستایی شرایط مناسبی برای اشتغال در بخش‌ روستایی و عشایری به وجود آورد، به‌نحوی‌که با اجرای طرح در سه سال گذشته (۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹)، مبلغ ۲۰هزار میلیارد تومان وام برای اجرای طرح‌های اشتغال پایدار در اختیار روستاییان قرار گرفت.

برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارند که حدود ۱۴۳هزار طرح در سطح کشور و عموما در روستاها ایجاد شده است که در برخی مناطق روند معکوس مهاجرت شهری و روستایی به‌ویژه در حوزه گردشگری و بوم‌گردی اتفاق افتاد و موجب شد تا مردم به محل سکونت خود در روستاها بازگردند. بانک‌های توسعه تعاون،بانک کشاورزی، پست‌بانک و صندوق کارآفرینی امید به‌عنوان بانک‌های عامل مسوول تخصیص اعتبار برای این طرح مهم بودند. بانک توسعه تعاون نیز به‌عنوان یک بانک توسعه‌ای در طرح اشتغال روستایی و عشایری حضور موثری داشته است. ما در این طرح تاکنون  ۲۶هزار میلیارد ریال تسهیلات ارزان‌قیمت  با نرخ سود ۶ تا ۹درصد در اختیار کارآفرینان و تولیدکنندگان روستایی و عشایری قرار داده‌ایم.

تسهیلات پرداختی بانک توسعه تعاون بیش از ۴۶‌هزار شغل ایجاد کرده و این مهم در جلوگیری از مهاجرت روستاییان و حتی مهاجرت معکوس تاثیر قابل‌توجهی داشته است. نکته دیگری که مایلم به آن اشاره‌کنم این است که بازرسی از این طرح‌ها نشان داد که تسهیلات پرداخت ‌شده در این قالب کمترین انحراف را داشته است.

 طرح اشتغال روستایی در چند فاز قراراست اجرا شود؟

براساس طرح اولیه قرار است که طرح اشتغال پایدار روستایی در ۶ فاز اجرا شود. هم‌اکنون در فاز پنجم اجرای پروژه قرار داریم. بانک توسعه تعاون در این طرح ثابت کرد که از چابکی و نیروی انسانی توانمند برخوردار است. چراکه در فاز چهارم این طرح ۱۰۰‌درصد تکالیف تعیین‌شده از سوی بانک اجرایی شد.تا پایان فاز چهارم  ۲۶‌هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت ‌شده است. همچنین در فاز پنجم قصد داریم میزان تسهیلات بانک توسعه تعاون را به ۳۲‌هزار میلیارد ریال برسانیم. از سوی دیگر به معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور پیشنهاد داده‌ایم تا این امکان فراهم شود که از محل اقساط پرداختی فازهای ابتدایی بتوانیم تسهیلات بیشتری به روستاییان و عشایر عزیز پرداخت کنیم که خوشبختانه مورد موافقت قرارگرفته است.

 تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری با چه نرخ سود پرداخت می‌شود.دوره بازپرداخت تسهیلات چند سال است؟

همان‌طور که در بالا اشاره کردم دولت در این طرح بزرگ قصد داشت اشتغال پایدار برای روستاییان و عشایر ایجاد کند بر این اساس تسهیلات باید با نرخ‌های ترجیحی پرداخت شود.

بر این اساس تسهیلات اعطایی در قالب طرح اشتغال روستایی و عشایری براساس محل قرارگیری طرح و نوع پروژه نرخ سود ۶ تا ۹‌درصد را دارد. دوره بازپرداخت تسهیلات تا ۹ سال می‌تواند به طول بینجامد.

 منابع طرح اشتغال پایدار روستایی از چه محلی تامین می‌شود؟

براساس مصوبه دولت و با اجازه از مقام معظم رهبری مبلغ ۵/ ۱میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای این طرح بزرگ برداشت‌شده است.بانک‌های توسعه تعاون، کشاورزی، پست‌بانک و صندوق کارآفرینی امید نقش بانک عامل را در توزیع و پرداخت این تسهیلات بر عهده‌دارند.

 طرح اشتغال پایدار روستایی چه میزان از تسهیلات پرداختی بانک توسعه تعاون را شامل می‌شود؟

بانک توسعه تعاون به‌عنوان جوان‌ترین بانک دولتی و یک بانک توسعه‌ای در ۱۲ سال تاسیس خود توانسته است اقدامات موثر و مهمی را در عرصه اقتصاد کشور انجام دهد. ما طی این سال‌ها تلاش کرده‌ایم به‌عنوان نهاد مالی بخش تعاون کشور، ضلع سوم اقتصاد ایران را تقویت کنیم. تسهیلات پرداختی بانک در ۳ سال گذشته از رشد مطلوبی برخوردار بوده است.

میزان تسهیلات پرداختی در سال‌های ۹۷ تا ۹۹ به ترتیب ۱۰۵‌هزار میلیارد ریال، ۱۴۵‌هزار میلیارد ریال  و ۲۱۰‌هزار میلیارد ریال بوده است. این میزان تسهیلات پرداختی با توجه به محدودیت‌های سرمایه‌ای به‌عنوان نقطه قوت بانک محسوب می‌شود، اما در طرح اشتغال روستایی تاکنون ۲۶‌هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت‌شده است. هدف‌گذاری شده است تا میزان تسهیلات پرداختی در این قالب به ۴۰‌هزار میلیارد ریال برسد.

 چه شغل‌هایی از ناحیه تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری ایجاد شده است؟

شغل‌های تامین اعتبارشده با تسهیلات بانک توسعه تعاون بسیار متنوع است. در پرداخت تسهیلات تلاش کرده‌ایم پتانسیل‌های منطقه‌ای و ظرفیت‌های اشتغال‌زایی طرح  مدنظر قرار گیرد. در یک استان که ظرفیت‌های گردشگری در آن بالاست طرح‌های بوم‌گردی، هتلداری و مشاغل وابسته در اولویت پرداخت تسهیلات قرار دارند. در استانی دیگر که قابلیت‌های کشاورزی بالایی دارد طرح‌های کشاورزی و دامپروری را در اولویت قرار داده‌ایم. به فراخور  قابلیت‌ها و ظرفیت‌های هر منطقه تسهیلات متناسب تعریف کرده‌ایم.