طنز تلخ  ملی شدن اینترنت

متن زیر ماحصل گفت‌وگوی کوتاه ما با حسین مرادی، بنیان‌گذار تضمین‌چی حول محور مضرات این طرح است.

 به‌طورکلی آیا ضرورتی برای اجرای چنین طرحی در این ابعاد وجود دارد؟

تصویب چنین قوانین واپس‌گرایانه‌ای نشان از عدم اعتماد حاکمیت به مردم دارد و تجربه نشان داده هیچ‌وقت با ابزارهای قدرت نمی‌توان وجاهت لازم را برای پذیرش و تمکین از چنین قوانینی ایجاد کرد. تجارت اجتماعی، امروز محل امرارمعاش بیش از دومیلیون خانواده در کشور است. تصمیماتی چنین شتاب‌زده و غیرکارشناسی، آن‌هم در خصوص موضوعی با این سطح از اهمیت، حاصلی غیر از ناامیدی و کوچک‌ترشدن سفره‌های مردم در شرایط تورم بیش از ۴۴درصد نخواهد داشت.

 در صورت اجرایی شدن این طرح با همین جزئیات، چه آینده‌ای برای اینترنت ایران متصور هستید؟

بیایید در اندازه خیلی کوچک‌تر به این طرح نگاه کنیم. به‌عنوان‌مثال اگر ایران را به چشم یک خانواده نگاه کنیم، بدیهی است که این خانواده هرچقدر هم که بزرگ باشد از تامین تمام نیازهای خود ناتوان است.

ما برای پیشرفت و رفاه، نیازمند تعامل با جهان هستیم و یکی از اصلی‌ترین راه‌های این تعامل اینترنت است. این طرح خواسته یا ناخواسته، خشتی دیگر بر محدودیت‌ها  خواهد گذاشت. هیچ‌وقت متوجه دلیل اصرار بر ملی شدن همه‌چیز نشدم. در بخش فناوری توانمندی‌های بی‌نظیری داریم که می‌توانیم با تمرکز روی آنها در سطح جهان بدرخشیم. لزومی ندارد اقیانوسی به عمق یک ‌بند انگشت باشیم.

 آیا زیرساخت لازم (نرم‌افزاری و سخت‌افزاری) برای اجرای چنین طرحی اصلا وجود دارد؟

تا جایی که می‌دانم زیرساختی برای این طرح وجود ندارد، اما فرض محال که محال نیست. به فرض بودن آن و حتی توانمند بودنش، در شرایط حساس کنونی که حتی برای خرید دارو از خارج مشکل‌ داریم، چگونه می‌توانیم چنین سیستم عریض و طویلی را بدون امکان واردات تجهیزات و فناوری‌های موردنیاز پایدار نگه‌ داریم؟ اجازه دهید باز خیال‌بافی کنم و بپذیرم که تمام شرایط فوق مهیا شده است.

‌ به نظر شما این طرح چه تاثیری بر اکوسیستم استارت‌آپی ایران می‌گذارد؟

طنز تلخی است، اما واقعا علاقه‌مند نیستم به‌روزهای بعد از اجرای این طرح و سرنوشت اکوسیستم استارت‌آپی کشور، حتی فکر کنم. عمده شرکت‌های فناوری با اینترنت و محدودیت‌های فعلی، همین امروز دچار مشکل هستند. شما تصور کنید پس از اجرای این طرح چه بر سرمان خواهد آمد؟ کوچک و بزرگ ندارد. همه شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها به‌اندازه حجم تجارتی که دارند، از اجرایی شدن این طرح آسیب خواهند دید.

متاسفانه برخی از دوستان هم‌صنفی به امید ایجاد انحصار بیشتر، سکوت کرده‌اند و هیچ واکنشی نشان نمی‌دهند.

 به‌صورت خاص، این طرح چه تاثیری بر کسب‌وکار شما می‌گذارد؟

تضمین‌چی در میان معدود شرکت‌های استارت‌آپی است که با توجه به مدل تجاری خود و همچنین برنامه‌های توسعه‌ای که در پیش دارد از تصویب این طرح نفع بسیار زیادی خواهد برد؛ اما مگر ما تنها شرکت ایرانیم؟! تمام تلاش ما در مخالفت با این طرح صرفا در راستای مسوولیت اجتماعی تضمین‌چی برای بقای اکوسیستم استارت‌آپی کشور و رشد تجارت آزاد اجتماعی است.