رشد صادرات محصولات فولاد آلیاژی ایران در سال‌جاری

صادرات این شرکت در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال ۹۹ با رشد ۶۵۲درصدی همراه است. این در حالی است که سال ۹۹ صادرات این شرکت با مشکل مواجه شد و در مقایسه با سال ۹۸ با کاهش روبه‌رو بود. امسال در ۴ ماه نخست، توانست نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد چشمگیری را تجربه کند.در همین حال این رویکرد سبب شد تا جمع مبلغ فروش ۴ ماهه شرکت فولاد آلیاژی ایران  به رقم ٢٩ هزار و  ۶۱۳ میلیارد و ۲۶میلیون ریال برسد.

 برگزاری مجمع سال مالی ۹۹

مجمع شرکت فولاد آلیاژی در روزهای پایانی تیرماه برگزار شد و در مورد تصمیم‌گیری در برخی از مواد به تنفس خورد و دوباره ۱۰ مرداد مجددا برگزار شد و در خصوص تعیین اعضای هیات‌مدیره دوباره تصمیم‌گیری شد. این در حالی است که در مجمع به تنفس رسیده  راجع به دستورات جلسه  شامل استماع گزارش هیات مدیره و بازرس قانونی، تصویب صورت‌های مالی سال (دوره) مالی منتهی به۳۰/ ۱۲/ ۱۳۹۹، انتخاب حسابرس و بازرس قانونی، انتخاب روزنامه کثیرالانتشار، تعیین حق حضور اعضای غیرموظف هیات‌مدیره و تعیین پاداش هیات مدیره  ،به  تصویب حاضران (۵۳/ ۷۹درصد از صاحبان سهام) جلسه مجمع عمومی عادی سالانه این شرکت رسید.علاوه بر این صورت‌های مالی شرکت برای سال منتهی به ۳۰/ ۱۲/ ۱۳۹۹ و گزارش فعالیت هیات‌مدیره مورد بررسی و تصویب مجمع قرار گرفت. بر این اساس از مبلغ ۲ هزار و ۸۴ریال شناسایی ‌شده در سال ۹۹، مبلغ ۹۵۰ ریال سود نقدی بابت هر سهم برای توزیع میان صاحبان سهام به تصویب رسید. سود خالص فولاد آلیاژی در سال ۹۹ معادل ۲۵هزار و ۹میلیارد و ۹۶۱میلیون ریال اعلام شد.

 وضعیت شرکت و سرمایه آن

شرکت فولاد آلیاژی که  بزرگ‌ترین تولیدکننده انواع فولاد آلیاژی در ایران و خاورمیانه و یکی از مدرن‌ترین کارخانه‌های فولاد آلیاژی دنیا به شمار می‌رود مشتمل بر کارخانه‌های فولادسازی، نورد مقاطع سنگین، نورد مقاطع سبک و عملیات حرارتی و تکمیل کاری است. این شرکت  مجهز به پیشرفته‌ترین تجهیزات و امکانات برخوردار از دانش فنی روز تولید انواع فولاد آلیاژی است.

ظرفیت فعلی کارخانه فولادسازی بیش از  ۵۵۰هزار  تن نورد سنگین با ظرفیت ۲۰۰هزار تن و نورد سبک با ظرفیت ۲۵۰هزار تن است. مواد اولیه مورد استفاده این شرکت شامل آهن‌اسفنجی، آهن‌قراضه، فرو آلیاژها و عناصر آلیاژ ساز است و امکان استفاده از آهن‌اسفنجی تا بالای ۹۵‌درصد وجود دارد. بر همین اساس سرمایه اولیه این  شرکت مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال و سهامدار عمده آن شرکت ملی فولاد ایران بود که طی ۱۲مرحله افزایش به مبلغ ۱۰هزار میلیارد ریال افزایش یافت. پس از دریافت مجوز افزایش سرمایه در اردیبهشت‌ ۱۴۰۰ از سازمان بورس و اوراق بهادار و تشکیل جلسه هیات مدیره سرمایه شرکت از مبلغ ۱۰هزار میلیارد ریال به ۱۲هزار میلیارد ریال مورد تصویب قرار گرفت و در خرداد ۱۴۰۰ در اداره ثبت شرکت‌های یزد به ثبت رسید.

 دستاوردهای شرکت در سال ۹۹

این شرکت در سال گذشته با رشد ۱۲۸درصدی ارزش و ۸درصدی وزن فروش کل نسبت به سال ۹۸ همراه بود. همچنین رشد ۲۴درصدی ارزش صادرات را  نسبت به سال ۹۸ تجربه کرد. این شرکت در سال قبل ۶ نوع فولاد جدید را به بازار عرضه کرد که شامل ۹۰۱۵I, ۵۱۲۸I, ۲۷۶۸I, ۱۱۹۱E, ۱۱۴۱E, ۰۳۱۳I  است.

از سوی دیگر موفق شد  ۴۱ مشتری جدید داخلی و ۲ مشتری جدید صادراتی را جذب خود کند. در همین حال با کاهش موجودی انبار نهایی به حداقل امکان و درنتیجه کاهش هزینه‌های مالی مواجه شد.

این شرکت به لحاظ کیفی در بخش فروش از طریق افزایش فروش محصولات نهایی با ارزش افزوده بیشتر روبه‌رو شد و فروش محصولات پر آلیاژ و استراتژیک تولیدی از سوی فولاد آلیاژی ایران افزایش یافت. این در حالی است که پذیرش و همکاری در طراحی و تولید ۱۳ گرید جدید برای بومی‌سازی قطعات، دستیابی به بازارهای جدید و توسعه مشتریان در خصوص محصولاتی نظیر شیرآلات صنعتی، توربین و ژنراتور و حفاری، پنجه دینام و الکترود سیم‌جوش با گریدهای مختلف فولاد آلیاژی  را به همراه داشت. علاوه بر این پیشرفت پروژه یزد یک با ظرفیت تولید ۷۰۰هزار تن شمش فولادی در سال ۹۹ با ۸۳/ ۱۲درصد به ۰۶/ ۵۹درصد رسید. درصد پیشرفت پروژه به تفکیک بخش‌های مهندسی، تامین و اجرا به ترتیب ۲۱/ ۷۴، ۳۳/ ۶۲ و ۰۸/ ۴۴ درصد است.

p27 (1)