به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از عرب نیوز، فروش خودرو در چین، بزرگ‌ترین بازار جهان، با ۳‌درصد کاهش نسبت به ماه گذشته در ماه مه به ۱۳/ ۲میلیون نفر رسید، که روند ۱۳ ماهه رشد در این بازار را به پایان رساند. به گفته کارشناسان، دلیل اصلی آن کمبود جهانی تراشه‌های نیمه‌هادی و افزایش قیمت مواد اولیه است. سال گذشته، با وجود بیماری همه‌گیر کرونا، داده‌ها نشان داد که روند فروش همچنان رو به افزایش است و در پایان سال ۲۰۲۰، سهم چانگان از بازار به ۳/ ۴درصد افزایش یافت و باعث شد که این خودروساز به دو رده‌ بالاتر در رتبه‌بندی سالانه ۸ برند محبوب خودرو برسد. محمد رمادی، اقتصاددان مستقل و استاد سابق اقتصاد در دانشگاه نفت و مواد معدنی ملک فهد، معتقد است که محبوبیت خودروهای چینی به دلیل جذابیت آنها برای خانواده‌های کم‌درآمد و متوسط است. وی در این خصوص اظهار کرد این داده‌ها نشان می‌دهند سال گذشته، از هر ۱۰ خودروی چینی، حدود یک دستگاه آن به عربستان سعودی ارسال‌شده است. نمونه بارز محبوبیت روزافزون خودروهای چینی در پادشاهی عربستان تجربه برند چانگان است. طبق داده‌های فروش ارائه ‌شده توسط وب‌سایت Bestsellingcarsblog، این خودروساز متعلق به دولت چین بیش از ۳/ ۲درصد از بازار عربستان را در سال ۲۰۱۹ تصاحب کرده است و تنها چند سال پس از معرفی آن به رانندگان سعودی، دهمین برند محبوب خودرو در پادشاهی عربستان است. به‌طور مشابه داده‌های گوگل نشان می‌دهد که جست وجوی واژه Changan در نیمه اول سال ۲۰۲۱ تقریبا ۵۰‌درصد نسبت به سال گذشته افزایش ‌یافته است و در ماه ژانویه هنگامی‌که این برند تجاری خدمات خود را در ریاض افتتاح کرد، به اوج خود رسید.

وفی الغانیم، مدیر ارتباطات بازاریابی در المجدوعی چانگان  مستقر در دمام، توزیع‌کننده و فروشنده رسمی این خودروساز در عربستان سعودی، به عرب نیوز گفت  سه دلیل وجود دارد که این برند به‌سرعت در عربستان موفق عمل کرده است که این عوامل شامل  قیمت، کیفیت و دوره‌های ضمانت است. الغانیم در ادامه افزود: وقتی به کیفیت و مشخصات در مقایسه با قیمت‌ها در صنعت خودرو می‌اندیشید، قطعا درخواهید یافت که اتومبیل‌های چینی به‌طورکلی از همتایان خود، به‌طور خاص از خودروهای ژاپنی و کره‌ای، جلوتر هستند. با نگاهی به آینده، او معتقد است که خودروهای چینی همچنان رشد چشمگیری خواهند داشت و تا سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۵‌درصد از بازار عربستان را در اختیار خواهند داشت که این میزان با توجه به بازار بزرگ منطقه، بسیار خوب است. یکی از راه‌های افزایش فروش، دید ملموس مشتری است. در ژانویه، المجدوعی یک مرکز خدمات به وسعت ۲۶۴۰ مترمربع در ریاض ساخت. یوسف بن علی المجدوعی، رئیس گروه Almajdouie، در بیانیه مطبوعاتی اظهار کرد: ما مجبور شدیم سطح خدمات خود را برای مطابقت با سطح بالای خودروهای چانگان و همچنین افزایش تقاضای رو به رشد برای این خودروها در بازارهای محلی افزایش دهیم. همچنین گزارشی از روزنامه چاینا دیلی تخمین زده است که تا ماه مه سال‌جاری حدود ۵۵هزار دستگاه خودروی چانگان در عربستان سعودی فروخته‌ شده است، اما این تنها برند چینی نیست که توجه رانندگان سعودی را به خود جلب کرده است.

هونگچی Hongqi، یکی از قدیمی‌ترین برندهای خودروی لوکس در چین، این ماه با برنامه‌ریزی برای گسترش شبکه فروش خود در جده و دمام، اولین مرکز فروش خود را در ریاض افتتاح کرد. ما ژندو، مدیرکل بخش خاورمیانه هونگچی، به خبرگزاری شینهوا، خبرگزاری دولتی چین گفت بازار خاورمیانه برای هونگچی بسیار کلیدی است و بازار عربستان نیز در منطقه بسیار مهم است. محمد عبدالجواد، رئیس آژانس‌های موتورز یونیورسال، شریک محلی هونگچی در عربستان‌سعودی می‌گوید فروش در تمام مدل‌ها از همه انتظارات ما فراتر رفته است. حاتم خطاب، اولین مدیر بازاریابی گروه فاو بسترن در عربستان سعودی که خودروهای چینی فاو، بسترن و هونگچی را می‌فروشد، به عرب نیوز گفت که رمز موفقیت برندهای چینی ترکیبی مناسب از قیمت و فناوری است. خطاب افزود: سازندگان چینی در گنجاندن آخرین فناوری‌ها در خودروهای خود بسیار خوب عمل می‌کنند. اینها خودروهای اقتصادی با پیشرفته‌ترین فناوری هستند. دلیل محبوبیت آنها ویژگی‌های خاص آنها است و اکنون‌که خودروهای چینی بیشتری در خیابان‌ها دیده می‌شوند این اتفاق اثر دومینووار داشته است. دیدن این خودروها باعث می‌شود اعتماد مردم بیشتر جلب شود. آنها همچنین مقرون‌به‌صرفه هستند. ما اخیرا مشتری داشتیم که ۱۰ خودروی چینی فقط برای هریک از اعضای خانواده‌اش خریده است. خطاب علاوه برافزایش مشاهده خودروهای چینی در جاده‌ها ، اشاره کرد که برندهای چینی ازنظر ارائه طیف وسیعی از مدل‌ها، گزینه‌های بیشتری را نیز روانه بازار کرده‌اند. در اینجا رقابت در بازار خودرو بسیار زیاد است و من احساس می‌کنم برندهای چینی برای برآورده کردن نیاز این بازار گلوگاه، تنوع و تلاش‌های خود را بالا بردند. وی در ادامه افزود: در حال حاضر در عربستان سعودی، ما تقریبا ۲۰ تا ۲۵ برند چینی داریم، در مقایسه با خودروهای ساخته ‌شده در سایر کشورها که حداکثر ۱۰ برند ارائه می‌دهند.

 رمادی گفت که سایز موتور یکی دیگر از کاتالیزورهای بزرگ برای محبوبیت خودروهای چینی در عربستان است. مدل‌های غربی، آمریکایی، ژاپنی و کره‌ای در بخش موتورهای ۲هزار و ۵۰۰ تا ۳هزار سی‌سی هنوز بر بازار مسلط هستند، اما برندهای چینی خود را در محدوده موتور هزار تا ۲هزار  سی‌سی قرار داده‌اند که یک بخش رو به رشد در عربستان سعودی است. او معتقد است که این مدل‌ها به بازار مصرف درآمد کم و متوسط سعودی متوسل می‌شوند، به‌ویژه در جریان همه‌گیری کرونا و عدم اطمینان اقتصادی، این اتفاق تشدید شده است و همچنین اخیرا بازار جدیدی برای رانندگان زن سعودی که صاحب اولین خودروهای خود می‌شوند، ایجاد شده است. طبق گزارش Motory، یکی از بزرگ‌ترین وب‌سایت‌های تخصصی خودرو در عربستان سعودی، آمار و ارقام نیز موید این امر هستند. طی چند سال گذشته، ما شاهد محبوبیت روزافزون خودروهای چینی به‌ویژه در عربستان سعودی در بین مصرف‌کنندگان بوده‌ایم. جست‌وجوهای آنلاین برای خودروهای چینی در این وب‌سایت بین سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰ حدود ۴۰۰‌درصد افزایش ‌یافته است. براساس گزارشی از South China Morning Post با استناد به داده‌های انجمن خودروهای مسافربری چین، خودروسازان چینی در ۵ ماه نخست امسال ۱۰۳‌درصد افزایش فروش را نسبت به سال گذشته داشته‌اند.