معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در این دوره علاوه بر تحویل واحد‌های مسکن مهر و ایجاد جریان مستمر تولید مسکن در قالب طرح اقدام ملی اهتمام به تکمیل خدمات روبنایی و زیرساخت‌های اجتماعی کرده‌ایم و همچنین سکونت پایدار رادر دستور کار خود قرار داده‌ایم، گفت: در حال حاضر می‌توانیم ادعا کنیم که با ایجاد این خدمات و اهتمام ویژه برای تکمیل خدمات روبنایی، سعی کرده‎ایم که در شهر‌های جدید علاوه برافزایش کیفیت سکونت بتوانیم تمامی خدمات زیربنایی و روبنایی این واحد‌ها را هم تکمیل کنیم. حبیب‌الله طاهرخانی، افزود: در تلاش هستیم تا ۱۰۰ مدرسه، ۲۰ مرکز فرهنگی و تامین خدمات زیر بنایی و خطوط انتقال آب و فاضلاب و همچنین تصفیه‌خانه و ایستگاه‌های پمپاژ توسط وزارت راه و شهرسازی را احداث کنیم. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در دو سال اخیر ۸هزار و ۸۰۰میلیارد تومان با استفاده از منابع داخلی و با مشارکت بخش خصوصی برای تامین این منابع و خدمات زیربنایی و روبنایی هزینه شده است، افزود: از وجوه دیگر این پروژه‌ها آن بود که با مشارکت بخش خصوصی و به‌صورت انتفاعی و غیرانتفاعی ساخته و احداث‌شده است. طاهرخانی بیان کرد: موضوع مهم دیگر، ایجاد هویت در شهر‌های جدید است که در تمامی آنها از ارزش‌های مهم ایرانی و اسلامی استفاده ‌شده است. همچنین تامین زیرساخت اولیه موضوع مهمی در تمامی پروژه‌های شهر‌های جدید بوده که در تمامی شهر‌های جدید آنها را اجرا می‌کنیم تا از طریق آن بتوانیم کالبد شهری را شکل دهیم. وی افزود: ۱۲۳ خدمات روبنایی و زیربنایی را افتتاح کردیم یا شروع عملیات آنها را کلید زدیم و در این مرحله از افتتاح‌ها هم ۳۰ مدرسه، ۲۱ مدرسه فرهنگی و ۲۱ پارک و فضای سبز و همچنین مجتمع‌های تجاری را آغاز می‌کنیم؛ از سوی دیگر در این دولت ما سعی کرده‌ایم همواره در تمامی شهر‌های جدید مشکل مربوط به فضای آموزشی را برطرف کنیم. معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: درمجموع ۴۵۷ پروژه زیرساختی در شهر‌های جدید اجرایی شده که ۲۵۷ پروژه از آنها مربوط به دولت دوازدهم بوده است. از این تعداد هم حدود ۱۶۰ مورد طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ اجرایی شده‌ است. طاهرخانی تاکید کرد: ظرفیت‌ مهمی را در شهر‌های جدید فعال کردیم که طی سال‌های گذشته مغفول مانده بود و آن استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی بود که در کنار آن طی سال ۹۸، نهایتا حدود ۱۰هزار میلیارد تومان قرارداد مشارکتی در حوزه توسعه خدمات روبنایی و زیربنایی اجرا کردیم. این مقام مسوول گفت: با توجه به آنکه امکان رشد جمعیتی حدود ۷ برابر شده‌ است، ما سعی کرده‌ایم تمامی خدمات روبنایی وزیر‌بنایی را اجرایی کنیم.

 آغاز عملیات اجرایی هزارواحدمسکن کارکنان صداوسیما در شهرهای مختلف

با حضور مدیران عالی‌رتبه وزارت راه و شهرسازی و سازمان صداوسیما در پردیس، عملیات اجرایی هزارواحد مسکن کارکنان صداوسیما در شهرهای مختلف در قالب طرح اقدام ملی به زمین خورد.  مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس در مراسم آغاز عملیات اجرایی احداث ۳۰۰ واحد طرح اقدام ملی سازمان صداوسیما گفت: در پروژه‌های اقدام ملی ۱۳هزار واحد را در شهر جدید پردیس شروع کردیم. ۱۰هزار واحد واگذاری زمین به تعاونی‌های مسکن با شرط ساخت بوده همانند تعاونی سازمان صداوسیما که امروز آغاز شد و ۳ هزار واحد هم بخش ثبت‌نامی که بعضا سقف‌های آخر در حال اجراست و تا دو ماه آینده کل سفت‌کاری پروژه‌ها به اتمام خواهد رسید. طرح اقدام ملی کارکنان صداوسیما در پردیس استعداد ساخت حدود ۳۰۰ واحد را دارد. زیرساخت‌‌های این پروژه تکمیل است و در محلی انتخاب ‌شده که مشکلی بابت خدمات زیربنایی و روبنایی نداشته باشد. مهدی هدایت افزود: امیدواریم روند پایدار تولید مسکن را که در زمان مهندس اسلامی در کشور داشتیم، ادامه داشته باشد و بتوان خانه برای مردم عزیز ساخت و تحویل داد.

وی در ادامه گفت: قبل از حضور مهندس اسلامی، در شهر جدید پردیس بزرگ‌ترین چالش کشور را داشتیم. در مقیاس ۸۴هزار واحد در پردیس مسکن مهر بارگذاری شده بود که به علت تاخیر در تحویل واحدها، بعضا کندی یا توقف واحدها و حتی عدم شروع حدود ۸هزار واحد باعث شده بود که در پردیس مشکلات جدی داشته باشیم. مشکل دیگر این بود که منابع مردمی و تسهیلات بانکی تمام شد یعنی منابع وجود نداشت. در ماه‌های گذشته گرانی و کرونا باعث شد مشکلات مضاعف شود. هدایت درباره میزان هزینه انجام‌شده در پروژه‌ها گفت: با پیگیری‌هایی که توسط وزیر محترم انجام شد و مصوباتی که از مجلس اخذ کردیم، در مدت وزارت مهندس اسلامی بیش از ۷هزار میلیارد تومان از منابع خودمان در پردیس هزینه کردیم. حاصل این هزینه‌ها تکمیل بیش از ۷۶ هزار واحد در پردیس بود. قبل از این دوره مجموعا ۳۰هزار واحد تکمیل‌ شده بود. وی درباره اجرای پروژه دیوار حائل در پردیس گفت: میلیون‌ها مترمکعب خاک‌برداری داشتیم. در پروژه‌های مسکن مهر پردیس ۱۲۰ کیلومتر دیوار حائل با ارتفاع متوسط ۶ متر کارکردیم. با توجه به تاکید وزیر راه و شهرسازی، همزمان با تحویل واحدها باید خدمات را هم برای مردم تامین می‌کردیم. شبکه‌های آب و فاضلاب، برق، گاز و خدمات روبنایی شامل مساجد، مدارس، درمانگاه، فضای سبز، ورزشی و… ازجمله خدماتی است که توسط شرکت عمران در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس درباره حجم پروژه‌های روبنایی که افتتاح یا عملیات اجرایی آن آغاز شده گفت: بیش از ۲۵۰۰میلیارد تومان در بخش پروژه‌های روبنایی پروژه افتتاح کردیم یا عملیات اجرایی را با حضور وزیر محترم شروع کردیم. در بخش پروژه‌های زیربنایی تمام انشعابات و شبکه‌های آب و فاضلاب، مخازن، تاسیسات پمپاژ آب و فاضلاب، خطوط انتقال آب و فاضلاب را تکمیل و تصفیه‌خانه شماره ۲ را شروع کردیم. در تمام پروژه‌های مسکن مهر خدمات زیربنایی تکمیل ‌شده است. این هزینه و حجم کار در پردیس بی‌نظیر است که با رعایت تمام نکات فنی و مهندسی انجام‌شده یا در حال انجام است. وی درباره تکمیل ۸ هزار واحد مهر جدید تا ماه‌های آینده گفت: ۸‌هزار واحد مسکن مهر در پردیس در سال ۹۹ شروع‌شده که تا چند ماه آینده تکمیل خواهد شد تا پرونده مسکن مهر در پردیس بسته شود.امیدواریم روند پایدار تولید مسکن را که در زمان مهندس اسلامی در کشور داشتیم، ادامه داشته باشد و بتوان خانه برای مردم عزیز ساخت و تحویل داد.

هدایت درباره پروژه متروی پردیس گفت: با پیگیری‌های مهندس اسلامی مصوبات لازم پروژه مترو پردیس که جزو اولویت‌های مجموعه وزارت راه و شهرسازی بود، از محیط‌زیست اخذ شد و طی روزهای آینده عملیات اجرایی این پروژه شروع خواهد شد. این پروژه به‌عنوان اولین پروژه مشارکتی ریلی کشور است که در ۱۷ دقیقه مردم پردیس را تا پایانه شرق تهران جابه‌جا خواهد کرد.