دشواری‌های پروتکل‌های بهداشتی برای مسافران اروپا و ترکیه

اما شاید خوانندگان به‌دنبال پاسخ به این سوال باشند که شرایط برای سفر به اروپا و ترکیه سهل‌تر شده یا خیر. گزارش‌ها حاکی است در هفته‌های گذشته با توجه به ادامه روند کاهشی موارد جدید ابتلا به کرونا برخی محدودیت‌های سفر نیز در کشورهای عضو اتحادیه اروپا و منطقه شینگن برداشته شد. البته این کاهش محدودیت‌ها بیشتر شامل ساکنان کشورهای حوزه مذکور است. شهروندان این کشورها می‌توانند بدون برخورد با موانع جدی برای گذراندن تعطیلات خود به یکی از کشورهای منطقه سفر کنند، اما با این وصف کسانی که قصد سفر به آلمان را دارند باید به برخی نکات توجه کنند؛ از ابتدای ماه جولای مقررات جدیدی برای مسافران ورودی به آلمان وضع شده است. آنگونه که دویچه وله  گزارش داده متقاضیان ورود به آلمان با هواپیما باید یک تست کرونای منفی معتبر ارائه کنند، مگر اینکه به طور کامل واکسینه شده یا طی ۶ ماه گذشته به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده و بهبود یافته‌ باشند. چنین مسافرانی نیاز به قرنطینه شدن ندارند.از ابتدای ماه جولای (خرداد - تیر) برای همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا یک پاسپورت دیجیتال واکسیناسیون در نظر گرفته شده است. این گذرنامه هم ورود به کشورها را آسان‌تر می‌کند هم امکان شرکت در برنامه‌های مختلف را می‌دهد.

از طریق این پاسپورت ساده‌تر و سریع‌تر می‌توان به دادهای مربوط به تست، واکسیناسیون یا ابتلا و بهبود شهروندان دسترسی داشت یا در مواقع نیاز آنها را ارائه داد.از ابتدای ماه ژوئیه همچنین «هشدار سفر» برای «مناطق پرخطر معمولی» برداشته می‌شود. اینها مناطقی هستند که شاخص ابتلا در آنها (به ازای ۱۰۰هزار نفر جمعیت طی ۷ روز) از ۵۰ فراتر باشد، اما این موارد برای بسیاری از کشورها به این سهولت نیست.وزارت خارجه دولت فدرال آلمان از روز پنج‌شنبه دیگر نسبت به سفر به هشتاد کشور پرخطر «هشدار صریح» نمی‌دهد، بلکه از شهروندان می‌خواهد «کاملا محتاط» باشند.بیشترین نگرانی سیاستمداران اروپایی در حال حاضر گسترش گونه جهش‌یافته ویروس کرونا موسوم به دلتا است که برای نخستین بار در هند شناسایی شده و قدرت سرایت آن بیشتر از گونه‌های شناخته شده دیگر است.

مسافران از مبدأ مناطق درگیر با گونه دلتای کرونا باید پس از ورود به این کشورها از جمله آلمان ۱۴ روز قرنطینه شوند حتی اگر به طور کامل واکسینه شده یا مبتلا و بهبود یافته باشند.درباره فرانسه نیز سخت‌گیری‌ها همچنان باقی است اگر چه کمتر از قبل شده است. کاهش پروازها سبب شده بود که مسافران بسیاری از جمله ایرانیان ساکن در فرانسه قادر به بازگشت به کشور نباشند، چرا که پروازها حتی پروازهای ایران ایر به پاریس و بالعکس قطع شده بود.همچنین  تمامی‌مسافران بالای ۱۱ سال در پروازهای ورودی به فرانسه باید قبل از پرواز اقدام به انجام آزمایش PCR کنند و گواهی جواب منفی تست کرونا در محدوده ۷۲ ساعت مانده به پرواز را به زبان انگلیسی به همراه داشته باشند. مسافران قبل از پرواز نیز باید فرم تعهدی را هم تکمیل کرده و به همراه داشته باشند.

براساس این رویه، مسافران پس از ورود به خاک فرانسه باید در محل سکونت شخصی خود در قرنطینه خانگی قرار گیرند. هنوز هم به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی استفاده از ماسک در طول پرواز و در فرودگاه‌ها الزامی‌است.

 اقدامات ترکیه برای مقابله با گسترش کووید- ۱۹

ترکیه نیز که حساب ویژه‌ای روی گردشگری خود باز کرده، به سبب بیماری کرونا با مشکل مواجه شد و به همین دلیل ترکیه نیز پروتکل‌های سفت و سختی را برای گردشگران وضع کرد. این پروتکل‌ها با عنوان safe tourism با هدف حفظ سلامتی گردشگران وضع شده است.البته تفاوت ترکیه با سایر کشورهای اتحادیه اروپا در این است که این کشور وابستگی بسیار جدی به درآمد گردشگری خود دارد حال آنکه کشورهایی نظیر هلند، آلمان و حتی فرانسه و ایتالیا چنین وابستگی ندارند. در نتیجه برای ترکیه گردشگری بحث مرگ و زندگی است.

 پروتکل‌های ترکیه متاثر از اتحادیه اروپا

ترکیه به دلیل همسایگی با قاره سبز همواره از کشورهای اروپایی تاثیر می‌گیرد و سعی می‌کند قوانین خود را به قوانین این کشورها نزدیک کند. البته این کشور سخت‌گیری قابل توجهی نسبت به پذیرش گردشگر نداشته است؛ اما این معادله در دوران کرونا کاملا به هم ریخته است.در حالی که اتحادیه اروپا در حال برنامه‌ریزی برای محدودیت در مورد سویه‌های جدید کرونا است، اما به نظر نمی‌رسد ترکیه برنامه‌ای برای آن داشته باشد.با نگاهی به برنامه‌های ترکیه برای محدودیت‌های کرونایی، شباهت‌ها و تفاوت‌های این کشور را نسبت به کشورهای قاره اروپا می‌توان دریافت. اتحادیه اروپا در حال برنامه‌ریزی برای ارائه گواهی دیجیتالی برای مجاز بودن سفر است و این مجوز شامل هر فردی که واکسن کرونا را دریافت کرده یا به تازگی از بیماری کرونا بهبود یافته است، می‌شود.اتحادیه اروپا پیشتر در طرحی اعلام کرده بود که قابلیت پذیرش گردشگر خارج از منطقه شینگن را دارد به شرطی که واکسن‌های مورد تایید این اتحادیه را تزریق کرده باشند، ترکیه اما با توجه به اینکه اهمیت ویژه‌ای برای صنعت گردشگری خود قائل است از این دست قوانین دست‌وپاگیر دوری کرده است.

 پروتکل‌های بهداشتی گردشگری با هدف سلامتی توریست‌ها

پروتکل‌های سلامت گردشگران ترکیه شامل چند اقدام دولت، وزارت گردشگری و همین طور وزارت بهداشت ترکیه است. برای ورود به ترکیه نهایتا تا ۳۶ ساعت قبل از پرواز، مسافران امکان تست PCR کرونا را دارند. برای خروج از ترکیه نیز گرفتن تست PCR الزامی ‌‌است و در صورت مثبت بودن به مدت دو هفته با هزینه شخصی مسافران در ترکیه قرنطینه می‌شوند. باید اشاره کرد ترکیه تمام کارمندان فعال در حوزه گردشگری را واکسینه کرده است.

ترکیه برای گردشگران خود شرایطی را به وجود آورده که تنها به شهرهای غیرکرونایی یا به اصطلاح سفید یا شهرهای با میزان بیماری کم امکان سفر باشد. به همین دلیل امکان سفر به شهرهای با وضعیت قرمز کرونایی وجود ندارد. در کنار این اقدامات بررسی مورد به مورد هتل‌ها و دادن گواهی «سیف توریسم»، ایجاد سایت «حس کد» برای ورود به مراکز عمومی ‌و نظارت شهری دقیق برای رصد میزان تب گردشگران، نیز از دیگر اقدامات وزارت گردشگری ترکیه است.

یکی از اقدامات دولت ترکیه ایجاد Hes code یا همان Hayat eve sigar است که باید برای مسافرت به ترکیه توجه ویژه‌ای به آن داشته باشید. به دلیل اینکه بدون حس کد امکان ورود به اماکن عمومی ‌‌و حتی امکان استفاده از مترو وجود ندارد. QR بارکد حس مسافران را دو یا سه روز قبل از ورود به ترکیه با پر کردن اطلاعات هر فرد در سایت  مشخص شده گرفته و تصویر آن را در موبایل ذخیره می‌کنند. این کد در لحظه ورود به مراکز خرید یا موزه‌ها توسط دستگاه اسکن می‌شود و به شما اجازه ورود داده می‌شود.

هتل‌ها نیز از پروتکل‌های بهداشتی سفت و سختی پیروی می‌کنند. در لحظه ورود، تب مسافر گرفته می‌شود. مسافران در فضاهای عمومی‌ هتل ملزم به استفاده از ماسک هستند. یکی از تغییرات اساسی در ترکیه، در زمان سرو غذاهای سلف سرویس هتل‌ها است. مانند گذشته امکان استفاده از سلف سرویس نیست و از سوی گردشگران به کارمندان بخش سلف سرویس میزان و نوع غذا اعلام می‌شود.

 نظارت شهری دقیق

یکی از اقدامات وزارت گردشگری ترکیه نظارت دقیق مراکز توریسم است. حتی اگر واکسن هم زده باشید، در تمام مراکز عمومی، فروشگاه‌ها، مراکز خرید و موزه‌ها ملزم به استفاده از ماسک هستید و در صورت رعایت نکردن، با برخورد ماموران بهداشت روبه‌رو می‌شوید. البته دولت ترکیه تمام ماموران و افرادی را که در صنعت گردشگری ترکیه فعال هستند، واکسینه کرده که اهمیت و جایگاه این صنعت را نشان می‌دهد.

در حال حاضر هزینه تست PCR برای خروج از کشور مبلغی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است. برای خروج از ترکیه هزینه تست PCR،۲۵۰ لیر است که با در نظر گرفتن قیمت لیر حدود ۳هزار تومانی معادل ۷۵۰هزار تومان برای هر فرد است، اما برای سفر نکته مهمی را باید مدنظر داشته باشید. در صورتی که تست PCR به هر دلیلی در فرودگاه تایید نشد، برای ورود به ترکیه باید در فرودگاه تست بدهید که هزینه بالاتری دارد.

یکی از مواردی که باید در نظر داشته باشید ورود به مترو در ترکیه است. طبق قانون و پروتکل‌های جدید بهداشتی، استانبول کارت هر فرد باید به اطلاعات حس کد آن فرد متصل باشد تا مسیر ورود و خروج گردشگران به مترو رصد شود. برای اتصال این موارد یک سایت در نظر گرفته شده که به دلیل سختی ورود اطلاعات در آن، کیوسک‌هایی برای این منظور تعبیه شده است. برای مثال در میدان تکسیم استانبول، کیوسکی برای این منظور در نظر گرفته شده که اگر حس کد، پاسپورت و استانبول کارت خود را به آنها بدهید در مدت زمان کوتاهی حس کد را به استانبول کارت شما متصل می‌کنند. این اقدام به این دلیل است که اگر گردشگری به کووید-۱۹ مبتلا شد مسیرهای رفت‌وآمد آن بررسی شود.