به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، برگرفته از بلومبرگ، آمار و ارقام منتشرشده توسط انجمن خودروهای مسافربری چین PCA، روز پنج‌شنبه گذشته نشان داد که فروش عمده خودروهای تسلا ساخت چین ماه گذشته تا ۹/ ۰ درصد کاهش ‌یافته و از ۳۳۴۶۳ دستگاه در ماه مه به ۳۳۱۵۵ دستگاه در ماه ژوئن رسیده است. این در حالی است که آمار ماه مه تقریبا ۳۰درصد نسبت به ماه آوریل افزایش داشته است. ارقام عمده‌فروشی ممکن است لزوما منعکس‌کننده میزان تقاضای خرده‌فروشی تسلا در مقابل نمایندگی‌های فروش سنتی این شرکت نباشد. به گفته وب‌سایت تسلا، قیمت نسخه به‌اصطلاح استاندارد کراس‌اوور مدل Y، پس از اختصاص یارانه‌های دولتی از ۲۷۶هزار یوآن (۴۲۶۰۰ دلار) آغاز می‌شود و تسلا از پنج‌شنبه شروع به گرفتن سفارش‌های جدید برای این خودرو کرده است. این قیمت تقریبا ۲۰درصد کمتر از قیمت مدل اصلی Y با برد طولانی‌تر است که با یک‌بار شارژ می‌تواند ۵۹۴ کیلومتر (۳۶۹ مایل) را طی کند.  همچنین نسخه جدید مدل Y که فعلا فقط در هنگ‌کنگ موجود است و قبلا در چین فروخته نشده، می‌تواند با یک‌بار شارژ ۵۲۵ کیلومتر را طی کند و چون قیمت آن زیر ۳۰۰ هزار یوآن است، شامل یارانه خودروهای انرژی جدید دولت چین می‌شود. این در حالی است که قیمت آن فقط ۱۰درصد بیشتر از ابتدایی‌ترین سدان مدل ۳ ساخت تسلا در چین است و تحویل آن از ماه آینده آغاز می‌شود. شرکت تسلا در بیانیه‌ای اظهار کرد که چین دارای بازار انرژی‌های نوین پیشرو در جهان است و اولین بازاری در خارج از ایالات‌متحده است که تسلا در آن صاحب یک محصول تولید بومی است. این شرکت به سرمایه‌گذاری خود در چین ادامه خواهد داد و ماموریت شرکتی خود را در راستای تسریع انتقال جهان به انرژی‌های پایدار و کمک به تقویت و تحقق هدف والای انتشار صفر کربن ادامه خواهد داد.

تسلا که روی چین به‌عنوان دومین بازار مهم خود بعد از ایالات‌متحده حساب ویژه‌ای باز کرده، سابقه کاهش مکرر قیمت خودروهای خود به‌منظور افزایش فروش، به‌ویژه در آغاز سه‌ماهه جدید را دارد. هرچند رونمایی پنج‌شنبه این شرکت، به‌ویژه با توجه به ماه‌ها فشار طاقت‌فرسا در بزرگ‌ترین بازار خودروهای برقی جهان، گویای این موضوع است. از شروع سال‌جاری تسلا با مشکلات زیادی از جمله اعتراض راننده خشمگین در نمایشگاه اتومبیل شانگهای در ماه آوریل گرفته تا انتقادات از این شرکت در فضای مجازی درخصوص دیکتاتوری تجاری تسلا و عدم خدمات‌رسانی مناسب به مشتریان خود، مبارزه کرده است. این شرکت مستقر در کالیفرنیا همچنین در معرض برخی نارضایتی‌ها قرارگرفته است، از جمله اینکه دیده ‌شده خودروهایش از ورود به برخی مناطق نظامی منع شده‌اند، به دلیل اینکه امکان دارد دوربین‌های داخلی خودرو اطلاعات حساس را برای اهداف جاسوسی جمع‌آوری کنند. البته تسلا بلافاصله به این شایعه عکس‌العمل نشان داد و به مقامات چینی اطمینان داد که هرگونه اطلاعات جمع‌آوری‌شده در چین در این کشور ذخیره خواهند شد و به بیرون درز پیدا نخواهند کرد.  آخرین بحران این شرکت در ماه گذشته زمانی رخ داد که دولت چین دستور داد تقریبا تمام خودروهایی که تسلا در این کشور فروخته است که بیش از ۲۸۵ هزار دستگاه است، برای حل یک مساله ایمنی فراخوان شده و اصلاح شوند. اداره امور تنظیم مقررات بازار چین گفته است که سیستم‌های رانندگی اتوماتیک این خودروها می‌توانند به‌طور خودکار فعال شوند که این امر به‌طور بالقوه به دلیل شتاب آنی، منجر به‌تصادف خواهد شد.

تسلا مدل Y، یک خودروی بزرگ‌تر و اسپرت‌تر است به‌‌طوری‌ که مدیر اجرایی این شرکت، ایلان ماسک در خصوص آن گفته است که این خودرو پتانسیل این را دارد که از همه خودروهای دیگر شرکت پرفروش‌تر باشد. در ماه ژوئن، انجمن خودروهای مسافری چین پیش‌بینی کرده است که علاقه به اتومبیل‌های جادار، به‌ویژه در گروه خودروهای هفت‌نفره افزایش خواهد یافت، زیرا تصویب قوانین جدید دولت چین به والدین اجازه می‌دهد فرزندان بیشتری داشته باشند. پس از ثبت رکورد تسلا درفروش سریع مدل Y در ماه مه، توو لو، مدیرعامل Sino Auto Insights گروه مشاوره مستقر در پکن، با بیان اینکه  مصرف‌کنندگان چینی عاشق خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اوور هستند، اظهار کرد: من فکر می‌کنم مدل Y در ماه‌های منتهی به پایان سال‌جاری نیز واقعا خوب عمل کرده و رکوردها را جابه‌جا خواهد کرد. فروش مدل Y با برد بیشتر که از حدود ۳۴۷.۹۰۰ یوآن شروع می‌شود، از ۵۵۲۰ دستگاه در ماه آوریل به ۱۲.۷۸۵ دستگاه در ماه مه رسید. برای مقایسه بهتر، قیمت خودروی شاسی‌بلند ES۶ نیو که به‌طور مستقیم با تسلا مدل Y رقابت می‌کند، از ۳۵۸هزار یوآن شروع می‌شود. قیمت پایین تسلا برای محدوده استاندارد نه‌تنها رقبای داخلی بلکه تولیدکنندگان خارجی ازجمله فولکس‌واگن AG را تحت‌فشار قرار می‌دهد که مدل‌های مشابه را در همان محدوده قیمت به بازار عرضه کرده است. از ۳۳۱۵۵ دستگاه فروش تسلا در ماه ژوئن، بیش از  ۵۰۱۷ دستگاه آن صادرشده درحالی‌که ۲۸.۱۳۸ مورد آن وارد کانال‌های فروش محلی شده است. این رقم صادراتی در مقایسه با ماه قبل از ماه مه که ۱۱ هزار و ۵۲۷ دستگاه خودرو از کارخانه تسلا در شانگهای به‌طور عمده به بازارهای اروپا صادرشده بود، به‌شدت کاهش‌ یافته است. این در حالی است که خرده‌فروشی خودروهای سواری به‌طورکلی در ژوئن ۳/ ۵ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است و در مقایسه با ماه گذشته نیز ۵/ ۳درصد کاهش را نشان می‌دهد. اطلاعات PCA نشان می‌دهد مقدار خرده‌فروشی خودروهای با انرژی جدید که شامل هیبریدهای پلاگین هستند، با افزایش ۱۷۰درصدی نسبت به سال گذشته به ۲۲۳هزار دستگاه رسیده است. برای نیمه نخست سال نیز تحویل عمده‌فروشی خودروهای با انرژی نو به ۰۹/ ۱میلیون دستگاه رسیده در حالی‌ که میزان خرده‌فروشی حدود یک‌میلیون دستگاه بوده است. دبیر کل انجمن خودروهای سواری چین، کوی دونگشو روز پنج‌شنبه در جریان جلسه توجیهی اظهار کرد: این اتفاق فراتر از تصور ما بود که فروش نیمه دوم خودروهای با انرژی‌های جدید به بیش از یک‌میلیون دستگاه برسد. کوی افزود که رونمایی از یک خودروی شاسی‌‌بلند تسلا باقیمتی کمتر از ۳۰۰ هزار یوآن، با توجه به اینکه یکی از دلایل عمده استقبال از خودروهای جدید منوط به قیمت پایین‌تر آن است، از اهمیت زیادی برای توسعه وسایل نقلیه با انرژی جدید برخوردار است.